Alltså det här med katthem, känner mig kluven

R

Raderad medlem 124573

Jag har ägnat senaste halvåret åt att försöka hitta en kompis till min katt. Min grundtanke är att man självklart ska hjälpa och stödja alla eldsjälar som sliter med att omplacera och hjälpa oönskade katter och jag respekterar verkligen deras arbete. Men är det bara jag som tycker att välviljan ibland går över styr?

Jag erbjuder (tycker jag själv) ett fantastiskt hem. Mina katter är högt älskade, vaccinerade, kastrerade, id-märkta, försäkrade etc etc och ändå har jag på snart 7 månader inte fått adoptera ngn katt. Det är allt från orimliga krav på hembesök, jag bor på fel ställe, och utevistelse till bara inget svar alls på Mail, intresseanmälan, Messenger och diverse andra kontaktförsök 🤷🏻‍♀️

Jag hittade en katt till slut (på blocket....) så eg handlar inte detta om mig. Men jag tänker att det kanske inte är odelat positivt att tillgången på katter för ”vanligt folk” är så liten? På blocket kostar en vanlig huskatt upp till 5000:- och en annonsör jag pratade med hade fått 80 svar på en halvtimme på sin annons 🙈🙈 Jag vet folk som nu börjat ”buskavla” på sina katter för att det är så enkelt att tjäna sig en hacka på att sälja ungarna.
Tänker jag galet? Facebook kryllar ju av nödrop från frusna, hungriga, skadade och övergivna kissar och jag vill ju helst hjälpa allihop 😢 Men om jag inte ”duger” som köpare så vet jag faktiskt väldigt få som gör det 🤷🏻‍♀️
 
Jag reagerade på samma sak när jag kikade runt åt en vän!

Jag är inte insatt alls egentligen då katt inte är min typ av djur, men en väninna till mig letar efter en ny katt efter att hennes förra gick bort. Hon vill helst ha en omplacering. Problemet är att hon vill ha EN katt, inte två.

Vad är det med katthem och att deras katter prompt ska säljas i par eller till ett hem som redan har katt? Det är väl inte ovanligt att katter vill vara ensamkatt i sitt hem? Det är ju inget flockdjur?

Vad jag får höra av de flesta kattägare jag kommit i kontakt med är att katterna bråkar, att den ena katten tycker den andra katten är jobbig, att om de fick välja själva hade de nog sluppit de andra katterna etc etc.. Ofta pratar man väl mer om sina problem kanske men intrycket jag har fått är inte alls att katter allra helst vill bo flera tillsamman utan snarare tvärtom?

Stallkatterna hos oss är ett syskonpar, hona och hane, bägge är steriliserade/kastrerade som växt upp tillsammans på gården. De avskyr varandra! De accepterar att den andra existerar men inte mer än så.

Så jag blev ganska paff över att detta fenomen om att katter ska hållas i par? Och över att jaha, finns det så många hem till övergivna katter att man kan sålla bort bra hem på det viset?
 
Jag reagerade på samma sak när jag kikade runt åt en vän!

Jag är inte insatt alls egentligen då katt inte är min typ av djur, men en väninna till mig letar efter en ny katt efter att hennes förra gick bort. Hon vill helst ha en omplacering. Problemet är att hon vill ha EN katt, inte två.

Vad är det med katthem och att deras katter prompt ska säljas i par eller till ett hem som redan har katt? Det är väl inte ovanligt att katter vill vara ensamkatt i sitt hem? Det är ju inget flockdjur?

Vad jag får höra av de flesta kattägare jag kommit i kontakt med är att katterna bråkar, att den ena katten tycker den andra katten är jobbig, att om de fick välja själva hade de nog sluppit de andra katterna etc etc.. Ofta pratar man väl mer om sina problem kanske men intrycket jag har fått är inte alls att katter allra helst vill bo flera tillsamman utan snarare tvärtom?

Stallkatterna hos oss är ett syskonpar, hona och hane, bägge är steriliserade/kastrerade som växt upp tillsammans på gården. De avskyr varandra! De accepterar att den andra existerar men inte mer än så. Så jag blev ganska paff över att detta fenomen om att katter ska hållas i par?

När vi skaffade första katten (kattunge) önskar nu med facit i hand att vi skaffat två. Vår katt hade uppskattat det jättemycket. När han var 2 år skaffade vi katt nr 2 men då var det ingen kättebra idé. Han hade behövt en kompis att röja med och den vi skaffade var inte intresserad.
 
Men vilka tråkiga erfarenheter ni har. Jag trodde verkligen inte att det var på det viset. Jag läser också dagligen om dessa frusna ensamma ledsna katter och vill rädda alla

Jag har åtminstone två katter hemma nu som absolut skulle må bäst som ensamkatter. Den ena för att hon är så otroligt tuff och tycker att alla andra katter är helt onödiga, hon är queen of fucking everything om man frågar henne. Den andra är precis tvärt om hon är försiktig och ängslig och lite rädd för alla katter utom den kastrerade hanen.
 
När vi skaffade första katten (kattunge) önskar nu med facit i hand att vi skaffat två. Vår katt hade uppskattat det jättemycket. När han var 2 år skaffade vi katt nr 2 men då var det ingen kättebra idé. Han hade behövt en kompis att röja med och den vi skaffade var inte intresserad.
Okej! Nu har jag ju ingen personlig erfarenhet mer än stallkatterna och de uppskattade varandra som mindre, absolut! Men inte alls när de blivit vuxna.

Och det där med att det går bra att adoptera en katt om man redan har en katt tyckte jag var ännu märkligare, det lär ju inte vara en hit för den första katten att få en busig ungkatt eller en annan okänd vuxen som helt plötsligt invarderar dess hem?! Känns som om det kan gå väldigt fel?

Sen förstår jag att det finns katter som tycker jättemycket om varandra och visst trivs med sina kompisar men att man sållar bort hem på grund av detta blev jag paff över!

Gör seriösa uppfödare också såhär? Vägrar sälja katter som ensamkatt?
 
Jag upplever det lite som att det bara finns ett ”rätt” sätt att sköta om/hålla katt på. Har man andra åsikter eller preferenser så är man inte välkommen som köpare 🤷🏻‍♀️
Finns dock undantag men dom är få tyvärr
 
Jag reagerade på samma sak när jag kikade runt åt en vän!

Jag är inte insatt alls egentligen då katt inte är min typ av djur, men en väninna till mig letar efter en ny katt efter att hennes förra gick bort. Hon vill helst ha en omplacering. Problemet är att hon vill ha EN katt, inte två.

Vad är det med katthem och att deras katter prompt ska säljas i par eller till ett hem som redan har katt? Det är väl inte ovanligt att katter vill vara ensamkatt i sitt hem? Det är ju inget flockdjur?

Vad jag får höra av de flesta kattägare jag kommit i kontakt med är att katterna bråkar, att den ena katten tycker den andra katten är jobbig, att om de fick välja själva hade de nog sluppit de andra katterna etc etc.. Ofta pratar man väl mer om sina problem kanske men intrycket jag har fått är inte alls att katter allra helst vill bo flera tillsamman utan snarare tvärtom?

Stallkatterna hos oss är ett syskonpar, hona och hane, bägge är steriliserade/kastrerade som växt upp tillsammans på gården. De avskyr varandra! De accepterar att den andra existerar men inte mer än så.

Så jag blev ganska paff över att detta fenomen om att katter ska hållas i par? Och över att jaha, finns det så många hem till övergivna katter att man kan sålla bort bra hem på det viset?
Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt. Min gamla kattdam ”avskyr” alla andra katter som pesten så hon lever nu som ensam drottning hos min mamma. Den jag har nu är motsatsen och älskar sin nya lillasyster redan efter ett par dagar. Så visst är det märkligt att katthemmen ofta är så principfasta på den punkten
 
Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt. Min gamla kattdam ”avskyr” alla andra katter som pesten så hon lever nu som ensam drottning hos min mamma. Den jag har nu är motsatsen och älskar sin nya lillasyster redan efter ett par dagar. Så visst är det märkligt att katthemmen ofta är så principfasta på den punkten
Ja, jag blev bara väldigt paff! Vad händer med alla dessa hemlösa katter som man hela tiden hör om? Om de är så många och man sållar så hårt? Blir de kvar på katthemmen? Blir de avlivade? Är det isf bättre?! Ekvationen går inte ihop för mig.

Att det ska finnas vissa krav på de nya hemmen är jag helt enig med, vore hemskt om de utsattes för samma sak igen, men det blir ju kontraproduktivt och sämre för alla om det går till överdrift...
 
Ja, jag blev bara väldigt paff! Vad händer med alla dessa hemlösa katter som man hela tiden hör om? Om de är så många och man sållar så hårt? Blir de kvar på katthemmen? Blir de avlivade? Är det isf bättre?! Ekvationen går inte ihop för mig.

Att det ska finnas vissa krav på de nya hemmen är jag helt enig med, vore hemskt om de utsattes för samma sak igen, men det blir ju kontraproduktivt och sämre för alla om det går till överdrift...
Ja det är lite det jag också funderar på. Dom kanske hittar hem så småningom men i andra änden så gynnar det ju ”buskaveln” på Blocket vilket verkligen blir kontraproduktivt 🙈
 
Jag har inte hittat något katthem i min närhet jag har lust att köpa från. Antingen no-kill som jag inte stödjer (det är helt ok att avliva en visserligen frisk katt som inte går att få tam) eller helt horribla krav efter katten är såld vad gäller besök etc.

Det är inte lätt att hitta en rimlig huskatt och jag är glad att jag lyckades hitta min galning via kontakter från en säljare som har omsorg om sina djur utan att göra en galen profit (jag tror inte hon gick plus helt ärligt med tanke på mat och allt).
 
Jag har inte hittat något katthem i min närhet jag har lust att köpa från. Antingen no-kill som jag inte stödjer (det är helt ok att avliva en visserligen frisk katt som inte går att få tam) eller helt horribla krav efter katten är såld vad gäller besök etc.

Det är inte lätt att hitta en rimlig huskatt och jag är glad att jag lyckades hitta min galning via kontakter från en säljare som hade omsorg om sina djur utan att göra en galen profit (jag tror inte hon gick plus helt ärligt med tanke på mat och allt).
Nej jag fick också nej från ett katthem 20 mil bort med förklaringen att det var för långt för dom att hålla koll och hälsa på (läs övervaka).....
 
I mitt län: på deras facebooksida. Vet inte hur andra län gör dock!
Förklarar att jag inte sett något...
Får kolla upp närmare om det blir aktuellt med en ny katt. Nu tänkte jag mest det hade varit intressant kolla på hur utbudet ser ut.
Vet du om de går väldigt snabbt? Typ att man måste se och svara på annonsen samma dag? Timmar?
 
Nu var det några år sen men vi svarade bara på deras hemsida och berättade om oss själva och att vi var ute efter en kattunge. Så hörde de av sig och det fanns en i ett stödhem nära oss. De pratade med oss i telefon, inget hembesök, inget fysiskt möte annat än hos stödhemmet. Inget krångel alls även om de såklart försäkrade sig om att vi var seriösa osv.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har tagit hand om katt(ungar) från ett djurhem anslutet till Djurskyddet Sverige ett par gånger och det har gått alldeles utmärkt. Jag blev dock totalt ratad och i det närmaste dumförklarad av en annan organisation i mitt område, som regelbundet formligen skriker efter stödhem, pengar och folk som vill adoptera katter. Anledningen till att jag inte dög var att jag var öppen med att katten skulle få gå ut trots att den rent teoretiskt skulle kunna traska iväg till en 70-väg (bor på landet).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp