Alltså det här med katthem, känner mig kluven

"Svenska lantraser är husdjurraser som ursprungligen kommit från ett begränsat område och funnit där så pass länge att den till stora delar anpassat sig genetiskt till den lokala miljön. "
Wikipedia.


Annars menar man ju att hela Sverige är det begränsade området, och det är inte möjligt numera utan då har tidpunkten för att hitta "den" rasen förbi sen länge. Utan om man ska hitta en ras så får det bli typ jämtländska fäkatten eller nåt.
Det beror ju helt på hur den genetiska utvecklingen varit, inom vilket område som den kan ha utvecklats mot likheter resp. skillnader och vart du drar de gränserna.

Bara för att det har kommit in X antal nya raser så är ju inte den en gång genetiskt utvecklade lantrasen borta innan de individerna är utdöda.
Du får skilja på området där en historisk utveckling skedde och var du idag hittar det kvarvarande resultatet av denna historiska utveckling. (ett hälsingefår slutar inte vara hälsingefår för att det föds upp och lever i uppland, inte ens om dess mor och mormor aldrig varit i hälsnigland, för det genetiska arvet ändras inte av det)

(f.ö. tycker jag den wikitexten inte är helt bra som förklaring till vad en lantras är...)
 
Lobba för detta inom europén, säg att man börjar komma för långt bort från den svenska huskatten. Som i andra djurraser där man tycker att man hamnat för långt från idealet etc.

Jag uppfattar snarare dig som att du vill ha en typ av katt oavsett om det verkligen är ursprungligen en lantras. Tex om man skulle kunna imorgon bevisa på något vis hur den ursprungliga(vad det än räknas som) huskatten såg ut och om den inte såg ut som den du skriver om, nättare katt med trekantigt ansikte - jag får uppfattningen att det är ändå den katten du vill ha?
Och det är ju okej, problemet är att man inte kan kalla den för den ursprungliga lantrasen. Än iallafall.
Jag håller inte på med katter så det verkar osannolikt att det skulle vara effektivt. Men europén får gärna se ut precis hur den vill, det är en raskatt med ett visst utseende bara, kraftig muskulös med runt ansikte.

Om lantras absolut, om den visar sig inte ser ut som den katt jag skulle vilja ha (och jag helt enkelt aldrig sett en) så tycker jag fortfarande den är värd att bevara, till typ och funktion.

Men jo jag vill personligen, om jag skulle ha en katt, ha en vanlig huskatt med trekantigt ansikte och stora öron :D, färg egalt. Och om det finns en vacker sådan raskatt som beter sig som en huskatt hade det dugt för mig.
 
Tydligen så hade Europeen ett gemensamt ursprung med Brittiskt korthår, som delades av och blandades med perser (men de säger fortfarande på Brittiskt korthår att det är en lokal brittisk gammal ras). Varpå det antyds att det ett tag accepterades Brittiskt korthår in i Europé aveln, fast man inte tyckte det var så bra. Enligt någon artikel.

Visa bifogad fil 66813

Men det ger ju onekligen intryck av att även om du börjar med en sak så kanske man till slut har någonting annat så länge du avlar medvetet på utseende och inomhusbeteende. Men som sagt jag borde såklart inte argumentera om katter när jag inte ens kan ha en.
Nja inte riktigt, de hade samma standard. Dvs man bedömde de två raserna efter samma standard. Men betänk att även den brittiska korthåriga rasen såg också annorlunda ut då (när de hade samma standard), här nedan har jag en bild på äldre formen av perser (för ett bra tag sedan som du förstår).
ad8bb7d4-5c44-4ea2-a428-3d1c8b4cdf65.jpg

Knappt jämförelsebar med dagens, eller hur?
Det jag menar är att de hade samma standard men skiljdes åt, troligen pga raserna fick olika avelsmål, men man kan nog räkna med att de inte såg så annorlunda ut från början.

Hittade även ett foto på en brittisk korthår år 1903.
Blue_Shorthair_cat_English_type.jpg


Men samma standard behöver inte betyda att det avlades mellan dessa två raser.
"The British Shorthair, however, was crossed with the Persian and selectively bred to become a cobbier cat with a slightly shortened muzzle and thicker coat. It was confusing for Scandinavian breeders that the British Shorthair was also called European Shorthair at that time, even though it looked different. Felinological associations recognized both types of cat as a single breed, meaning they were judged by the same standards during cat shows, until 1982 when FIFE registered the Scandinavian type of European Shorthair as a separate breed with its own standard."
Jag uppfattar det som att man visserligen avlade brittiskt korthår med perser men inget om europén, snarare att det var förvirrande med samma standard när de började se annorlunda ut också och därmed skiljdes åt.
 
Funktionen och variationen på utseende till exempel. Att de inte är väldigt medvetet avlade till ett visst utseende.
Funktionen som musjägare? Den är inte förlorad hos katterna, även hos raskatter.
Och jag får tala om att bland de svenska lantraserna så avlar man också efter utseende, ser inte den nordsvenska brukshästen ut på ett visst sätt?
 
Det beror ju helt på hur den genetiska utvecklingen varit, inom vilket område som den kan ha utvecklats mot likheter resp. skillnader och vart du drar de gränserna.

Bara för att det har kommit in X antal nya raser så är ju inte den en gång genetiskt utvecklade lantrasen borta innan de individerna är utdöda.
Du får skilja på området där en historisk utveckling skedde och var du idag hittar det kvarvarande resultatet av denna historiska utveckling. (ett hälsingefår slutar inte vara hälsingefår för att det föds upp och lever i uppland, inte ens om dess mor och mormor aldrig varit i hälsnigland, för det genetiska arvet ändras inte av det)

(f.ö. tycker jag den wikitexten inte är helt bra som förklaring till vad en lantras är...)
Fortfarande, du behöver något slags mål, ett exempel av en lantras. En sådan finns inte idag.
 
Jag håller inte på med katter så det verkar osannolikt att det skulle vara effektivt. Men europén får gärna se ut precis hur den vill, det är en raskatt med ett visst utseende bara, kraftig muskulös med runt ansikte.

Om lantras absolut, om den visar sig inte ser ut som den katt jag skulle vilja ha (och jag helt enkelt aldrig sett en) så tycker jag fortfarande den är värd att bevara, till typ och funktion.

Men jo jag vill personligen, om jag skulle ha en katt, ha en vanlig huskatt med trekantigt ansikte och stora öron :D, färg egalt. Och om det finns en vacker sådan raskatt som beter sig som en huskatt hade det dugt för mig.
Jag kan tycka att jag har visat på katter med den där runda looken lite tidigare i tråden (är det sidan innan denna?), men du kanske vill se en irl först.

Om du hade velat och kunnat ha en sådan katt som ras så hade jag sagt varsågod att jobba fram en sådan :D Plus att jag skulle vilja påstå att det säkert finns såna individer bland alla raser, mer eller mindre. Beroende på vad för beteende du menar förstås.
 
Fortfarande, du behöver något slags mål, ett exempel av en lantras. En sådan finns inte idag.
Vad menar du, en lantras definieras inte av något mål.
Om du menar målet med bevarandet så är det att unika gener och genetisk variation ska finnas kvar.
 
Vad menar du, en lantras definieras inte av något mål.
Om du menar målet med bevarandet så är det att unika gener och genetisk variation ska finnas kvar.
Jag menar, du vet hur en nordsvensk brukshäst ska se ut och vilka egenskaper som är eftersökta pga tidigare antecknad historia och gamla foton, konst etc.
Samma bild finns inte av katten, troligen pga man inte alltid såg, tyvärr, samma värde i dem som hos tex hästen. De fanns helt enkelt bara där och man räknade inte med att de skulle kunna vara något att bevara.
Därav arbetet med svenska huskatten (senare europén) som började under 30-40 talet.
 
Nja inte riktigt, de hade samma standard. Dvs man bedömde de två raserna efter samma standard. Men betänk att även den brittiska korthåriga rasen såg också annorlunda ut då (när de hade samma standard), här nedan har jag en bild på äldre formen av perser (för ett bra tag sedan som du förstår).
Visa bifogad fil 66814
Knappt jämförelsebar med dagens, eller hur?
Det jag menar är att de hade samma standard men skiljdes åt, troligen pga raserna fick olika avelsmål, men man kan nog räkna med att de inte såg så annorlunda ut från början.

Hittade även ett foto på en brittisk korthår år 1903.
Blue_Shorthair_cat_English_type.jpg


Men samma standard behöver inte betyda att det avlades mellan dessa två raser.
"The British Shorthair, however, was crossed with the Persian and selectively bred to become a cobbier cat with a slightly shortened muzzle and thicker coat. It was confusing for Scandinavian breeders that the British Shorthair was also called European Shorthair at that time, even though it looked different. Felinological associations recognized both types of cat as a single breed, meaning they were judged by the same standards during cat shows, until 1982 when FIFE registered the Scandinavian type of European Shorthair as a separate breed with its own standard."
Jag uppfattar det som att man visserligen avlade brittiskt korthår med perser men inget om europén, snarare att det var förvirrande med samma standard när de började se annorlunda ut också och därmed skiljdes åt.
Ok det stod att brittisk korthår accepterades in i aveln för europe i texterna jag läste, och att det inte riktigt hade varit meningen. Men om det inte gjorde det så gjorde det inte det.
 
Funktionen som musjägare? Den är inte förlorad hos katterna, även hos raskatter.
Och jag får tala om att bland de svenska lantraserna så avlar man också efter utseende, ser inte den nordsvenska brukshästen ut på ett visst sätt?
Men också efter en funktion, precis som brukshundar.
 
Jag kan tycka att jag har visat på katter med den där runda looken lite tidigare i tråden (är det sidan innan denna?), men du kanske vill se en irl först.

Om du hade velat och kunnat ha en sådan katt som ras så hade jag sagt varsågod att jobba fram en sådan :D Plus att jag skulle vilja påstå att det säkert finns såna individer bland alla raser, mer eller mindre. Beroende på vad för beteende du menar förstås.
Jag har inte svarat på dina rundare katter eftersom jag inte ett ögonblick betvivlat att de finns och varför skulle det vara ett argument att de gör det?

Det fanns ju till och mer mindre avrundade inom Europen, som du visade bilder på. Jag har bara skrivit att ju längre tid man avlar systematiskt mot ett visst utseende på en viss katt, desto mer sällan kommer katter inom rasen avvika från det utseendet och desto mer kommer hela rasen börja avvika från ursprunget, tills utseendet kanske inte längre är speciellt nära det ursprunget. För som sagt alla raser har ju självklart ett ursprung som brukskatt, bara det att det inte längre syns. Det känns väl naturligt att en lantras med en funktion har en liten variation i utseende som är helt acceptabel, samtidigt som en katt avlad på ett specifikt utseende blir alltmer homogen och till sist extrem utseendemässigt inom rasen.

Jag tänker att dina gamla bilder på perserkatter är ju en jättebra jämförelse, de är ju inte väldigt lika nutida perserkatter (jag visste absolut att de avlats mot kortare nosar och därmed fått problem). Så att utseendeavla på en kattras i många år förändrar ju rasen bort från ursprunget. Till sist har du ju inte en katt som ens påminner om en svensk bonnkatt i rasen. Om du då samtidigt kastrerar alla bonnkatter så är de borta sedan, runda eller nätta, rundhuvade eller med trekantigt huvud och ersatta med en viss extremtyp som påminner lite om hur vissa av dem såg ut.

Detta är ju
he British Shorthair is the pedigreed version of the traditional British domestic cat,
1616744723411.png
 
Senast ändrad:
En brittisk moggy (dvs något slags bondkatt, som ju ser ganska mycket ut som våra bonnkatter, men som såklart finns i många olika utseenden, vissa näraliggande brittisk korthår.)
1616744786333.png

För varje år som går så minskar ju sannolikheten att du kan köpa en brittisk korthår och få något som liknar den brittiska bonnkatten på den här bilden, även om det säkert går. Vilken kattras ser ut sådär?
 
Senast ändrad:
Jag upprepar.
Om samtliga nu levande bondkatter kastreras, vilket många verkar anse ska göras.
Så finns inga fertila katter kvar som kan föra rasen vidare. Och det kan inte innebära något annat än utrotning.

Menar du att jordbruksverket har godkänt en avelsplan som strider mot djurskyddslagen?

Finns inga krav på att alla ska kastreras. Och det kommer aldrig komma en lag som kräver att alla ska kastreras. Så nej, utrotning är ingen risk.

Jag vet inte vad ni fått det ifrån heller? Vi får ju inte ens igenom en lag som kräver registrering?

Och ja, det finns många som vill att alla ska kastreras. Tar man en titt på ett katthem när de får in sina kolonier av katter som levt i misär, så förstår man deras önskemål. Men det handlar nog i första hand om att man vill ha ner antalet katter så det blir balans.
 
En brittisk moggy (dvs något slags bondkatt, som ju ser ganska mycket ut som våra bonnkatter, men som såklart finns i många olika utseenden, vissa näraliggande brittisk korthår.)
Visa bifogad fil 66833
För varje år som går så minskar ju sannolikheten att du kan köpa en brittisk korthår och få något som liknar den brittiska bonnkatten på den här bilden, även om det säkert går. Vilken kattras ser ut sådär?

Jag är helt säker på att rasen brittiskt korthår inte är tänkt att likna en brittisk huskatt. Jag vet inte om det någonsin funnits en sådan tanke.
 
Jag är helt säker på att rasen brittiskt korthår inte är tänkt att likna en brittisk huskatt. Jag vet inte om det någonsin funnits en sådan tanke.
Coolt! De beskriver väl bara ursprunget i så fall.

Det bara lät så för mig som inte har så bra koll, när de skrev pedigreed version of traditional domestic cat, lät som beskrivningen av Europen fast för Sverige. Men då skiljer den sig ju medvetet från den traditionella huskatten.
 
Finns inga krav på att alla ska kastreras. Och det kommer aldrig komma en lag som kräver att alla ska kastreras. Så nej, utrotning är ingen risk.

Jag vet inte vad ni fått det ifrån heller? Vi får ju inte ens igenom en lag som kräver registrering?

Och ja, det finns många som vill att alla ska kastreras. Tar man en titt på ett katthem när de får in sina kolonier av katter som levt i misär, så förstår man deras önskemål. Men det handlar nog i första hand om att man vill ha ner antalet katter så det blir balans.
Nej det var väl det där att det låter som att så många vill att alla ska kastreras. Men om det inte är någon risk så är det ju bra. Självklart vill man ju inte ha vildkatter eller att katter ska leva i misär. Jag har ju bara träffat sådana som har det bra och är älskade husdjur.
 
Nej det var väl det där att det låter som att så många vill att alla ska kastreras. Men om det inte är någon risk så är det ju bra. Självklart vill man ju inte ha vildkatter eller att katter ska leva i misär. Jag har ju bara träffat sådana som har det bra och är älskade husdjur.

Jag ser risken som totalt obefintlig.
 
Coolt! De beskriver väl bara ursprunget i så fall.

Det bara lät så för mig som inte har så bra koll, när de skrev pedigreed version of traditional domestic cat, lät som beskrivningen av Europen fast för Sverige. Men då skiljer den sig ju medvetet från den traditionella huskatten.

Det var kanske så från början. Men genom att börja avla in perser, var det ju inte så längre. Och det är väl drygt 40 år sen man började avla in perser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp