Alltså, men ursäkta mig?? En tråd om tomater

Pilot

Trådstartare
Är det någon mer än jag som har hört att tomater är en frukt?
Är det inte en grönsak så är det väl ändå ett bär?

Någon som sitter på en konspiratonisk teori om varför vi ska likställa det med bananer och äpplen?
 
Lunds universitet har en tjänst, Fråga en biolog:

"Ur biologisk synvinkel är alla bär frukter, men alla frukter är inte bär. Ett bär är en frukt som innehåller flera frön som omges av ett mjukt och saftigt hölje/fruktkött. Exempel på bär är då t.ex. blåbär och lingon, men även t.ex. apelsin, melon och gurka är bär. Däremot är inte körsbär (innehåller bara ett frö), hallon (består av en samling av frukter som var och en innehåller ett frö) eller jordgubbar (som har fröna utanpå istället för innuti det saftiga fruktköttet) INTE bär enligt den botaniska definitionen. "
 
Hemma nä tror inte det stämmer om bär?

Jag tänkte jag skulle googlat bananer om det verkligen är en frukt, men eftersom de är OVIKTIGA så iddes jag inte.

Ur biologisk synvinkel är alla bär frukter, men alla frukter är inte bär. Ett bär är en frukt som innehåller flera frön som omges av ett mjukt och saftigt hölje/fruktkött. Exempel på bär är då t.ex. blåbär och lingon, men även t.ex. apelsin, melon och gurka är bär. Däremot är inte körsbär (innehåller bara ett frö), hallon (består av en samling av frukter som var och en innehåller ett frö) eller jordgubbar (som har fröna utanpå istället för innuti det saftiga fruktköttet) INTE bär enligt den botaniska definitionen.

Jag googlade och nu är jag arg. Vad är det för trams man lärde sig i lågstadiet, varför har alla vuxna vridit min verklightesuppfattning, vart är samhället och världen på väg egentligen!
 
Lunds universitet har en tjänst, Fråga en biolog:

"Ur biologisk synvinkel är alla bär frukter, men alla frukter är inte bär. Ett bär är en frukt som innehåller flera frön som omges av ett mjukt och saftigt hölje/fruktkött. Exempel på bär är då t.ex. blåbär och lingon, men även t.ex. apelsin, melon och gurka är bär. Däremot är inte körsbär (innehåller bara ett frö), hallon (består av en samling av frukter som var och en innehåller ett frö) eller jordgubbar (som har fröna utanpå istället för innuti det saftiga fruktköttet) INTE bär enligt den botaniska definitionen. "
Men ingen skull ju säga att gurka är ett bär till vardags?
Varför är det då ok att säga det tomater?
 
Lunds universitet har en tjänst, Fråga en biolog:

"Ur biologisk synvinkel är alla bär frukter, men alla frukter är inte bär. Ett bär är en frukt som innehåller flera frön som omges av ett mjukt och saftigt hölje/fruktkött. Exempel på bär är då t.ex. blåbär och lingon, men även t.ex. apelsin, melon och gurka är bär. Däremot är inte körsbär (innehåller bara ett frö), hallon (består av en samling av frukter som var och en innehåller ett frö) eller jordgubbar (som har fröna utanpå istället för innuti det saftiga fruktköttet) INTE bär enligt den botaniska definitionen. "

Precis, jordgubben är väl en skenfrukt om jag inte minns galet.
 
Det är just så förvirrat det blir då samma begrepp används inom två olika områden, med olika betydelse.
Den kulinariska definitionen av grönsaker/frukt/bär är ju inte densamma som definitionen inom biologin :cool:

Screenshot_20230313_174457_Samsung Internet.jpg
 
Hasselnötter är frukt. Nötter överlag är frukt. Pinjenötter är inte nötter eller frukt utan frön. Alkottar är frukt. Grankottar är däremot inte frukt. Enbär är inte ett bär utan ett frö. Det är mycket som inte är vad man spontant tror, baserat på namnet eller våra vardagliga definitioner.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 109
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 728
Senast: Niyama
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 040
Senast: Glimra
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp