Alltså.... Vad fan var det som hände mig inatt?

Ja, det är lite så det brukar fungera. :) Jag drabbas ibland av hypnagoga hallucinationer, vilket är samma fast vid insomnandet. Nån hög smäll eller nån som ”viskar högt” i örat på mig brukar vara standard. Jag blir dock i regel klarvaken av det direkt så det slutar där. :D
Ah! Kanske det jag har ibland. Alldeles precis när jag håller på att somna känns det då och då som att jag ramlar ur sängen eller bara faller handlöst och jag rycker till och vaknar igen. Ibland är det ett högt ljud istället, typ som åska eller nån explosion... Lite obehagligt, men har aldrig funderat närmare på det... :)
 
När jag är stressad kan jag höra mystiska ljud när jag är i gränslandet mellan sömn och vakenhet. Oftast olika typer av smällar. Men det kan även vara "drömmar" som fortsätter trots att jag känner mig vaken.
 
Jag har haft något snarlikt där jag inte var säker på vad som var dröm och vad som var vakenhet och där drömmen liksom fortsatte på det som hände när jag var vaken. Jag drömde att jag satt i sängen och dunkade huvudet i väggen (:crazy:), vaknade och försökte skaka av mig drömmen, somnade om och fortsatte på samma dröm, vaknade etc etc. Det var väldigt korta glapp mellan sömn och vakenhet och jag var nog lite mittemellan hela tiden tror jag. Otroligt obehagligt!
 
Jag tror också på någon typ av sömnparalys/hallucination. Mna värsta är när jag inte kan röra mig Och hör att det händer saker och ting i ett annat rum. Oftast hör jag någon av hundarna gråta och tjuta helt hjärtskärande samtidogt som jah inte kan gå upp för att se efter, det är absolut gräsligt. Tack och lov har jag lärt mig att andas, analysera lite och koncentrera mig på att verkligen Känna båda hundarna bredvid mig i sängen.
Nu var ju ditt scenario lite annorlunda, men jag tycker ändå att det låter som någonting liknande. Jag är så gott som alltid fullt medveten och fundersam under mina episoder.
 
Jag har haft liknande upplevelse där jag vaknade av att det knackade på dörren och sedan forts drömmen fast jag upplevde att jag var vaken. Jag var vettskrämd. Jag vet att jag var vaken stundtals men tror jag gled in och ut ur drömmen.

Har också varit med om att padda och tel har börjat spela upp ljud trots svart skärm.
 
Ah! Kanske det jag har ibland. Alldeles precis när jag håller på att somna känns det då och då som att jag ramlar ur sängen eller bara faller handlöst och jag rycker till och vaknar igen. Ibland är det ett högt ljud istället, typ som åska eller nån explosion... Lite obehagligt, men har aldrig funderat närmare på det... :)
Nja, just den fallande känslan drabbas typ alla av nån gång ibland, det är faktiskt en fysisk funktion (dålig koll, men det har nåt med muskelavslappning/-funktion att göra) som dock hjärnan ibland skapar nåt av om allt inte är fullt synkat och resultatet blir känslan av att man faller.

Hypnagoga hallucinationer handlar i regel om att man hör och/eller ser saker, ”utan anledning”, medan vid exempelvis sömnparalys får man generellt hallucinationer främst pga att kroppen inte kan röra sig (och då skapar hjärnan en situation som är rimlig utifrån det).
 
Mycket synd att min konstiga upplevelse förra gången mannen var ute och reste inte kan förklaras med någon sömnhallunication. Det KNACKADE på väggen utanför sovrummet. Jag hade inte somnat, och var inte ens nära att somna. HUNDEN for ur sängen och skällde, så tyvärr var det inte inbillning av något slag. Vi bor helt ensligt, med flera hundra meter till närmsta granne, så vad sjutton det var som knackade på väggen lär jag väl aldrig få veta. Jag var lite nervös nu sist när mannen var iväg, men inget hände. Tack och lov.
 
Nja, just den fallande känslan drabbas typ alla av nån gång ibland, det är faktiskt en fysisk funktion (dålig koll, men det har nåt med muskelavslappning/-funktion att göra) som dock hjärnan ibland skapar nåt av om allt inte är fullt synkat och resultatet blir känslan av att man faller.

Hypnagoga hallucinationer handlar i regel om att man hör och/eller ser saker, ”utan anledning”, medan vid exempelvis sömnparalys får man generellt hallucinationer främst pga att kroppen inte kan röra sig (och då skapar hjärnan en situation som är rimlig utifrån det).
Jag blev nyfiken nu och googlade lite och det verkar som om det jag upplever faktiskt är hypnagoga hallucinationer. Hittade bla detta: https://www.1177.se/fragor--svar/na...-rycker-jag-till-nar-jag-haller-pa-att-somna/ I vilket fall har jag lärt mig ett nytt ord! :D
 
Mycket synd att min konstiga upplevelse förra gången mannen var ute och reste inte kan förklaras med någon sömnhallunication. Det KNACKADE på väggen utanför sovrummet. Jag hade inte somnat, och var inte ens nära att somna. HUNDEN for ur sängen och skällde, så tyvärr var det inte inbillning av något slag. Vi bor helt ensligt, med flera hundra meter till närmsta granne, så vad sjutton det var som knackade på väggen lär jag väl aldrig få veta. Jag var lite nervös nu sist när mannen var iväg, men inget hände. Tack och lov.
Jag skulle gissa på en hackspett av något slag :)
 
kroppen inte kan röra sig (och då skapar hjärnan en situation som är rimlig utifrån det).

Ah, så det är därför man aldrig ser trevliga saker? Jag har alltid undrat varför hjärnan måste fantisera ihop så horribla saker, och att man aldrig kan få en neutral eller till och med trevlig hallucination. Det är alltid mörka väsen och hotfulla figurer. Men det är alltså "stel av skräck" logiken som hjärnan kör då när man inte kan röra sig?
 
Jag hade nåt liknande för en par veckor sedan. Jag var precis mitt emellan dröm och vakenhet. Jag vaknade av ett ljud - som inte fanns) och såg att sambon klivit upp och gick mot toaletten. Jag såg inte ansiktet utan det var en mörk skepnad. Skepnaden gick inte in på toa utan in i vårt klädrum och drog igen dörren bakom sig . Jag tänkte att sambon gick i sömnen eller nåt men märkte att han fortfarande låg och sov bredvid mig. Då fattar jag att jag hade nån sorts vakendröm.

Inte så skrämmande eller så, men intressant! Jag var mest imponerad över vilka spratt hjärnan kan spela en. Det var verkligen verkligt.
 
Jag hade nåt liknande för en par veckor sedan. Jag var precis mitt emellan dröm och vakenhet. Jag vaknade av ett ljud - som inte fanns) och såg att sambon klivit upp och gick mot toaletten. Jag såg inte ansiktet utan det var en mörk skepnad. Skepnaden gick inte in på toa utan in i vårt klädrum och drog igen dörren bakom sig . Jag tänkte att sambon gick i sömnen eller nåt men märkte att han fortfarande låg och sov bredvid mig. Då fattar jag att jag hade nån sorts vakendröm.

Inte så skrämmande eller så, men intressant! Jag var mest imponerad över vilka spratt hjärnan kan spela en. Det var verkligen verkligt.

Jag hade skitit på mig.
 
Jag hade skitit på mig.
Det bästa är att vi har hundar. Jag lovar, om någon rör sig innanför vårt staket hade en kör på fem hundar skällt tills vi fått hörselskador. Så det är enkelt att checka av så hunden sover. Då är allt lugnt.. Hade jag på riktigt hört ett ljud hade hundarna gjort det också.
 
Trots att det var mörkt och ca 22:30? HOPPAS det.... :nailbiting: !
Jag vet inte riktigt, jag hade en hackspett här i trädgården som hackade på ett gammalt träd och den hackade lite när som helst men om den gjorde det när det var helt mörkt kommer jag inte ihåg. Däremot vet jag att det inte är helt ovanligt att de hackar på hus och den lilla knatten som höll till här kunde hacka så det ekade över hela gården, helt otroligt vilken kraft den hade.
 
Ah, så det är därför man aldrig ser trevliga saker? Jag har alltid undrat varför hjärnan måste fantisera ihop så horribla saker, och att man aldrig kan få en neutral eller till och med trevlig hallucination. Det är alltid mörka väsen och hotfulla figurer. Men det är alltså "stel av skräck" logiken som hjärnan kör då när man inte kan röra sig?
Ja, t.ex är det ju rätt vanligt att man ser en skepnad/människa som står vid sängen och håller fast en. Rätt naturlig reaktion av hjärnan när man inte kan röra kroppen, liksom. :)
 
Det bästa är att vi har hundar. Jag lovar, om någon rör sig innanför vårt staket hade en kör på fem hundar skällt tills vi fått hörselskador. Så det är enkelt att checka av så hunden sover. Då är allt lugnt.. Hade jag på riktigt hört ett ljud hade hundarna gjort det också.

Jag har en hund som hör saker som inte jag hör. Det är INTE lugnande. Som de gånger han skäller och morrar ut mot skogen ute i stugan 😱 😅 Jag fattar ju att det är vilt.

Eller... är det? 🤯 :D
 
Får rätt ofta sånna där vaknar-medans-jag-drömmer-episoder. En av de märkligaste var när jag somnade framför teven för många år sedan, vaknar och det är David Letterman på TV och han har Madonna som gäst. Dock har hon ett förvridet typ lejonhuvud istället för ett vanligt huvud. Det slutade med att jag fick kliva upp ur sägen och knäppa av TVn för det försvann inte. Var rätt svårt att sova resten av natten 😕
 
Ja, t.ex är det ju rätt vanligt att man ser en skepnad/människa som står vid sängen och håller fast en. Rätt naturlig reaktion av hjärnan när man inte kan röra kroppen, liksom. :)

Mina skepnader håller sällan fast mig. Förutom en gång. Men tänker att "stel av förskräckelse" också är en ganska naturlig fysisk reaktion.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 261
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 144
Senast: et_flickan
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 188
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 087
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp