Alltså.... Vad fan var det som hände mig inatt?

Vaknar också av skott ofta. Ibland är det på riktigt (vildsvinsjakt på natten) och ibland är det helt klart en annan sorts knall, som jag liksom inte riktigt vet om det var ett skott eller inte.
Det senare borde vara det ni beskriver. Intressant.
 
Har har vid flertalet tillfällen upplevt sömnparalyser, gemensamt för de flesta har varit att jag sovit vid en annan tidpunkt än på natten, eller somnat på annat ställe än min säng (som soffan). I relation med att du somnade i avkommans säng alltså. Sedan har de inte alltid varit dramatiska, någon gång har jag hört att det ringt på dörren och jag får besök av en familjemedlem och att jag har panik/dåligt samvete för att jag sover mitt på blanka dan (!) men kommer inte upp. Egentligen inte en mer laddad situation än så alltså :D

... och apropå att vakna om skott man drömmer om. Så gör jag det kanske inte det så lätt för mig alla gånger, när jag inte kan somna utan att ha på något i bakgrunden. Minns särskilt starkt i höstas då den här åsynen var det första jag såg den dagen:
 
Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag kan inte släppa det för det var så jäkla konstigt!!! :nailbiting:

Jag vaknar ofta PRICK kl 03. Flera gånger varje månad, men på slutet har det varit extremt. Vaknat prick klockan tre säkert 6,7 ggr på raken av dom nätter jag sovit hemma. Kollar jag klockan direkt är den 03.00, ligger jag och vrider och vänder mig lite så kan den stå på 03.03 osv, så jag har definitivt vaknat kl 03.00 även då. Men nu till i natt då...

Jag somnade inne i sonens säng när jag nattade han. Vi kollade lite på plattan innan vi stängde ner sen slocknade jag totalt! Jag vaknar av pistolskott. Klarvaken. Tittar upp på klockan och den är 03.00. Jag ligger kvar och lyssnar ett tag då jag var osäker på om något faktist smällt, eller om jag drömt, men eftersom det är tyst så förstår jag att det var något jag bara drömt. Jag lägger mig tillrätta igen, orkar verkligen inte gå och lägga mig i min säng. Ligger tvärstilla och blundar med planen att somna om. Efter ett tag så hör jag det igen, men eftersom jag nu är vaken (?) så hör jag att det kommer inte utifrån, utan det låter som en gammal film, lite brusigt ljud liksom. Sen hör jag en röst som pratar, fortfarande lite skrapigt ljud, och det låter som en gammal westernfilm typ? Garanterat minst en mansröst (på engelska) iallafall.

Jag tänker först att surfplattan hoppat igång (vi satt och kollade youtube innan vi stängde ner) och jag orkade först inte hålla på att leta efter den mellan mig, hunden, och sonen utan tänker att den får ta slut på batteriet (var bara 3% kvar när vi stängde ner) så ligger kvar en stund och lyssnar på ”filmen” helt stilla, men sen insåg jag att jag skulle aldrig kunna somna om om det gick någon westernrulle i bakgrunden med pistolskott, galopperande hästar, och cowboys som snackar. Jag kikar ut över sonen, men behöver inte röra mig för det utan ligger fortfarande helt still och ser då att plattan ligger där, MEN kolsvart! Den är INTE igång!

Då blir jag faktist lite rädd och halvsätter mig upp, och då är det precis som om ljudet stängs av! Det blir knäpptyst! Jag kollar på klockan igen och den är nu 3.07, alltså har detta hållit på i 7 minuter!

Jag trycker på plattan och den tänds upp, men det är inget igång på den, och definitivt ingen westernfilm eller annan gammal film.

Jag lägger mig igen, lite skärrad över detta. Osäker på om jag törs somna om, eller om jag ens vill vara vaken om det börjar igen.

Alltså vad fan var det som hände?! Jag bor i hus, så omöjligt att grannens tv-ljud skulle gått in till mig. Plattan var svart. Det var den enda elektroniken som hade varit på. Jag har dividerat fram och tillbaka tusen gånger under hela dagen! Var jag verkligen vaken eller har jag drömt alltihopa? Samtidigt är jag så säker man kan bli på att jag var vaken!

3.40 kollade jag på klockan igen sista gången, sen måste jag ha somnat om....

Någon som varit med om något likande? Eller håller jag på att bli dum i huvudet?! :nailbiting: Någon som kan ge mig en förklaring på vad fan det var som hände?!
Äter du någon form av medicin? Min mamma fick en receptbelagd värkmedicin pga svår artros i axeln, minns inte vad den hette... Hur som helst så hallucinerade hon på ett väldigt otäckt sätt. Hon var helt klarvaken, inte förvirrad eller okontaktbar eller nåt sånt - men fullt övertygad om att jag spelade italiensk opera (!) på hög volym i huset. Det var alltså knäpptyst för vi skulle sova, jag låg i rummet intill. Till slut var hon riktigt upprörd över att jag spelade den höga musiken, fastän hon samtidigt var precis som vanligt, gick att prata med som vanligt osv. Hon var alltså inte det minsta senil eller mentalt påverkad på något annat sätt utan helt normal. Sen berättade hon att hennes döda släktingar dansat på golvet framför henne och en björn kommit uppför trappan från källaren.....

Behöver jag säga att hon inte tog fler tabletter av den sorten. Tror de började på T, men är osäker.....

Att vakna vid en viss tid är rätt vanligt tror jag. Hjärnan är bra på sånt. Har jag ställt väckarklockan vid en viss tid vaknar jag nästan alltid 30 sekunder innan larmet går - oavsett vilken tid den är ställd på. Min dotter är likadan. JÄTTEkonstigt!
 
Det är nog ganska lätt att man hör ljud som inte finns där. Jag kommer ihåg när jag en kväll hade lyssnat på musik/tv rätt mycket och var nog sömnig när jag gick på toa. Och då kunde jag ge mig på att det var någon tv eller radio som stod på i bakgrunden. Men det var trötthet och antagligen lite tinnitus som spelade in.
Jag tyckte dock att det blev t.o.m ganska mysigt när jag insåg att jag bara inbillade mig, lite bakgrundsljud typ :D
Och jag blev alltmera vaken ju mera jag först försökte ta reda på vart ljudet kom ifrån, så jag blev ganska vaken mot slutet men ljudet fortsatte så länge jag lät det.
 
Äter du någon form av medicin? Min mamma fick en receptbelagd värkmedicin pga svår artros i axeln, minns inte vad den hette... Hur som helst så hallucinerade hon på ett väldigt otäckt sätt. Hon var helt klarvaken, inte förvirrad eller okontaktbar eller nåt sånt - men fullt övertygad om att jag spelade italiensk opera (!) på hög volym i huset. Det var alltså knäpptyst för vi skulle sova, jag låg i rummet intill. Till slut var hon riktigt upprörd över att jag spelade den höga musiken, fastän hon samtidigt var precis som vanligt, gick att prata med som vanligt osv. Hon var alltså inte det minsta senil eller mentalt påverkad på något annat sätt utan helt normal. Sen berättade hon att hennes döda släktingar dansat på golvet framför henne och en björn kommit uppför trappan från källaren.....

Behöver jag säga att hon inte tog fler tabletter av den sorten. Tror de började på T, men är osäker.....

Att vakna vid en viss tid är rätt vanligt tror jag. Hjärnan är bra på sånt. Har jag ställt väckarklockan vid en viss tid vaknar jag nästan alltid 30 sekunder innan larmet går - oavsett vilken tid den är ställd på. Min dotter är likadan. JÄTTEkonstigt!

Den enda medicinen jag tar är Diklofenak IBLAND, dvs när jag får migrän. Hade faktist migrän i söndags, så då tog jag 2+2 tabletter, men tycker inte dom borde påverkat så pass efter?

Ja, vaknar strax innan alarmet gör jag också, men jag har då aldrig någonsin haft ett alarm på kl 03! :cautious: Och jag har vaknat då och då vid 03 enda sen jag var liten.

Pratade med mamma om det här, och då berättade hon att vårat gamla hus (där jag växte upp) varit ett bageri en gång i tiden före det blev en litwn hade hon fått reda på. Och hon själv vaknade ofta 03.10 av att det luktade piprök. Sen kom det ju fram att den här bagaren som hade hand om bageriet rökte, och antagligen så klev han väll upp den tiden för att börja baka.:eek:

Som sagt , jag har ”alltid” vaknat vid tre, och i det huset hände det många oförklarliga grejer, så kanske jag också vaknade av pipdoften som väldigt liten, sen har kroppen vant sig att vakna vid 03?
 
Min man har parasomni. 30-150 minuter efter insomnandet "vaknar" han ur drömmen, oftast med panik, och upplever saker. Inbrottstjuvar, bränder, mördare, insekter, ormar, fallande tak... Ja, temat är ofta jobbigt. Han har även puttat mig ur sängen.
Ibland minns han dagen efter, ibland inte.
Ibland kan jag säga till honom "Äh, lägg dig". Ibland får jag mothugg.
För honom, just då, är det han upplever lika verkligt som dagen.
 
Jag har aldrig haft sömnparalys tack och lov men ibland kan det hända att jag typ.. vakendrömmer? Jag sover på riktigt och drömmer en dröm, men sedan liksom delvis vaknar jag. Jag vet att jag är vaken men drömmen liksom fortsätter ändå. Inte på det där flummiga sättet som vakendrömmar ofta beskrivs där man kan gå runt och utforska sin dröm typ utan det är lite mer som att jag tittar på en film så jag kan typ "kommentera" det som händer.

Det är extremt svårt att förklara men kontentan är att jag drömmer när jag är "vaken" tills jag helt enkelt kommer ur det, och då är det oftast att jag kommer fram till att jag måste skärpa mig, se vad klockan är och om jag behöver somna om på riktigt eller inte, för jag får ju inte riktigt vila i det här tillståndet.

Annars händer det relativt ofta att jag vaknar med ett ryck precis då jag somnat. Ofta genom att jag faller, typ halkar på något eller så. Men ibland är det av ljud, ofta samtal typ att någon ropar på mig eller bara om jag t.ex pratar med en person så betonar hen helt plötsligt ett ord jättehögt eller något som gör att jag vaknar.

Jag hoppas verkligen inte att sömnparalys är något man kan få i högre ålder för det vissa av er här berättat om när "spöken" kommit fram till er, gått förbi er osv. Jag hade seriöst fått bo i en sån mjuk cell om det hände mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 260
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 143
Senast: et_flickan
·
Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 188
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 086
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp