Alltså...

YorkWann

Trådstartare
:crazy:

Träffade på en kvinna idag, som ville para sin cocker med min hund. Sa då att nä, han är kastrerad, och även om han inte var det, så är det ingen hund som ska gå i avel i vilket fall som helst.

Så säger hon, nej, men det gör inget , de kan trilla ner igen. :crazy:

Tydligen, gott folk, så är det såhär, att när man kastrerar hanhundar så gömmer vet bara kulorna uppe i buken. :idea:

Det tragiska är ju att hon kommer ju hitta en hanhund att para med sin "friska och söta" tjejja....

:crazy:

Sv: Alltså...

Du är inte ensam. Jag har fått 3-4 förfrågningar om jag vill tappa kopplet till min hund en stund av vilt främmande människor. I samtliga fall har det varit högst suspekta varelser med något redan tokblandat som de har hållit i kopplet. :mad:

Brukar svara att jag som medlem av SKK följer och respekterar deras regler och sedan brukar jag ta min hund och gå. :devil:

Måste tyvärr lämna ett tassavtryck här.

Den där damens kommentar förstår ju alla att det var ett skämt från hennes sida, klart hon förstår att bollarna inte kan trilla ner igen om en hane är kastrerad.

Sen ser jag inte det som något fel att fråga en person som har en fin hane om man kan låna den då man letar efter en till sin tik att para oavsett om det är en renrasig eller blandras, huvudsaken båda hundarna är friska och har bra lynne osv.

Att fråga en sådan sak är inget negativt.
Ta det som en komplimang istället, hon tyckte att DIN hane var FIN.

Sedan att många ser ner på blandraser.

Men se det såhär, oftast är blandraser friskare, då MÅNGA renrasiga hundar är sönderavlade.
Och om man ska se det långsökt så är ALLA hundar blandraser då hunden härstammar från vargen.

Det finns såklart en gräns å hur man blandar raserna men en blandras är ingen dålig hund såvida man vet vilka hundar man blandar med och vad dom har eller kan få för sjukdomar eller senare problem.

Jag väljer att citera SKKs regler under rubriken Avelsetik

"Det åligger varje medlem i SKK-organisationen:
2:1 att till avel endast använda hundar av samma ras.

2:2 att till avel endast använda hund som är inregistrerad i SKK eller i av SKK erkänd utländsk kennelorganisation.
"

Hade det varit någon som ägde samma ras hade jag visst tagit det som en komplimang men riskera medlemskapet i SKK och eventuella möjligheter till att i framtiden hålla på med avel (om jag nu skulle vilja satsa på det) för att avla fram blandrashundar, kommer inte på fråga.

Huruvida blandrashundar skulle vara friskare än renrasiga har avhandlats i åtskilliga trådar och behöver inte diskuteras här.

Senast ändrad:

Att fråga en sådan sak är inget negativt.
Ta det som en komplimang istället, hon tyckte att DIN hane var FIN.

Om det är allt man begär av en avelshanne ska man inte syssla med avel.

När vi gick till affären i morse fick vår kastrerade tik ett erbjudande från en hanhundsägare som "ville ha valpar". Iof samma ras men jag tycker det inte det känns som direkt sätt att leta tik till sin hane på, men det verkar visst finnas en del som gör det :crazy:

Vet du, jag tror, helt ärligt inte att det var ett skämt. Sen kan jag tycka, som apocalypsen skrev, är det det enda man söker på en avelshund, att den är fin, ska man inte bedriva avel :) (Jag har ingen aning vem den människan var, så hon kan omöjligt vetaom jag gjort alla hälsotester på min hund. )

Resten av ditt inlägg orkar jag inte bemöta :)

Men se det såhär, oftast är blandraser friskare, då MÅNGA renrasiga hundar är sönderavlade.

1+1=0 ??!! Tror du missat en riktigt viktig detalj i ditt påstående :p. För att en hund ska bli en blandras behövs minst 2 eller fler renrasiga hundar.
Bara för att man mixar en "sönderavlad" schäfer med en "sönderavlad" rottis får man inte en frisk blandis. Hittar du luckan i ditt påstående?

Att man har olika åsikter inom blandras avel är helt okej, men man ska komma med vattentät och bra fakta från båda håll.

TS: Har också varit med om det där. Värst var ju när jag mötte en höglöpande tik och ägaren började kalla på min lösa hane så jag skulle tappa kontrollen "lite lagom". Tji fick han när min hund satt kvar bredvid mig och tittade lite lagom skeptiskt på den nu desperata ägaren som ålade på marken och skällde :eek:.

Kanske damen missförstod eller misstolkade? Det låter i mina öron som om hon tänkte på kryptorchid? Om stenen har krupit upp så kan den ju ibland trilla ner igen? Bara min lilla tolkning av damens kommentar, jag var ju inte där när det hände. I vilket fall som helst så är det ju en bra historia haha. :D

Tyvärr är inte avel så enkelt att om man tar en hund som har ett bra lynne och är frisk, med en annan som har ett bra lynne och är frisk så blir valparna likadana.

För det första är de flesta renrasiga hundarna väldigt olika lynnesmässigt eftersom att de är avlade för olika ändamål. För det andra är genetiken betydligt mer komplicerad än så. För att försäkra sig i den mån det går att få en frisk och trevlig valpkull så behöver man statistik ganska långt bak på både morföräldrar, de blivande föräldrarnas syskon, kusiner med mera. Är dessa bevisat jämna och fina i sina temperament och dessutom friska SAMT att raserna man ska kombinera är ganska lika i temperamentet. Ja DÅ kan valparna mycket väl bli friska och trevliga.

Tyvärr är det en myt att blandraser i sig skulle vara generellt friskare. Blandras är ett enormt begrepp och ett samlingsnamn för alla möjliga kombinationer det finns att göra på hund och det finns inga som helst bevis på att blandraser skulle vara friskare. Försäkringsbolagen för viss statistik på renrasiga hundar och blandraser och hade blandraser varit friskare än renraserna så hade de hamnat i grupp 1, dvs haft den billigaste försäkringspremien. På de flesta försäkringsbolag ligger blandraser i riskgrupp 3. Det största problemet med blandraser är dock just lynnesfel för att man gör konstiga kombinationer och glömmer att valparna inte endast nedärver föräldrarnas egenskaper utan likväl kan nedärva morfaderns eller kusinens egenskaper. Det är tyvärr ingen slump att det ligger drösvis med annonser med blandraser som behöver omplaceras på blocket.

Tanken att para två enligt ägarna fina renrasiga hundar och få perfekta valpar är fin, men tyvärr inte så verklig som man kan önska. Kan rekommendera en jättebra hemsida där man kan lära sig mycket om genetik och arv och hur det fungerar så att du bättre ska förstå varför folk blir så kritiska.

www.genetica.se , där kan man lära sig mycket! :)

Ja, varför ska man anstränga sig mer än nödvändigt när man håller på med avel? Nej, ta en sväng till affären och se om du hittar en fin hanhund av vilken ras som helst till din gulliga lilla tik.

Ursäkta att jag är ironisk men den typen av "avel" som du föresrpåkar är verkligen bedrövlig....och dina argument helt uppåt väggarna!

jag vet många som har bra blandraser, som är friska med br lynne, även jag har blandraser och en renrsig o det är inget fel med någon utan hundarna o å har jag även haft hund i många år.

Klart att hon tyckte hanen var fin o det var det första hon tänkte på när hon såg hanen men självklart vet nog hon som jag att man måste se om hanen är frisk o har bra lynne osv innan man avlar.

Jag vet många som har bra blandraser, som är friska med bra lynne.

Vad kul för dig/dem, men tyvärr är inte alla blandisar "bra", lika lite som alla renraser är "bra". Det som blir problem med gatuaveln är att människorna som håller på med denna mycket oseriösa avel oftast har lika mycket kunskaper om avel som en guldfisk. Kan man någonting om genetik, hälsa och lynne är inte sannolikheten stor att du hittar den perfekta hanen ute på söndagspromenaden. Ofta är det lite, "du får 1000kr om du låter din fina hane hoppa på min fina tik", där hälsotester, raser och psyke hamnar i skymundan utan att få till snabba valpar (pengar?) är det viktigaste.

människorna som håller på med denna mycket oseriösa avel oftast har lika mycket kunskaper om avel som en guldfisk.

Fast om man tittar på verkligheten så kan jag inte påstå att renras uppfödare generellt är så himla befattade inom avel, genetik, sjukdomar osv. heller. Inte tillräckligt för annars skulle man verkligen inte avla på vissa raser som finns idag och inte ursäkta bort en massa sjukdomar som finns.
Det finns många guldkorn men också en enorm bunt med okunniga. Att sitta och säga att det vore ett krav för uppfödning är inte sant om man tittar på verkligheten i dagsläget, "bör" och "ska" är skilda saker. Nu är inte hela texten riktad mot dig men att sitta och trycka ned blandrasavel för att de bedrivs med okunskap är inte klokt förrän man sanerat renrasaveln från majoriteten av de okunniga uppfödare som finns där (som är många!). Rötägg ska vara ett undantag och ingen regel..

Det finns inga krav från SKK's sida om kunskap hos uppfödare som jag uppfattat.

Klart att hon tyckte hanen var fin o det var det första hon tänkte på när hon såg hanen men självklart vet nog hon som jag att man måste se om hanen är frisk o har bra lynne osv innan man avlar.

Varför är det självklart?
Ta en titt på Blocket så ser du att det inte är så självklart....

Förstår absolut vad du menar men det där var riktat till dom som hittar en snygg hund på stan och tänker inte längre än så.

Det som är positivt med renrasaveln är att man kan vända sig till ett avelsråd vilket jag inte tror finns för blandraser (?). Det behöver inte vara mer kunskap inom rasaveln men det blir mer fel i blandras aveln om man har dåliga kunskaper. 2 renrasiga hundar är ganska "lätta" att para och man kan ändå få hyffsade hundar, däremot är det inte lätt framställa bra blandisar eftersom man ofta parar två helt olika hundar.

Jag tycker att blandras aveln kan vara bättre än renras aveln om man parar 2 lika raser med samma ändamål och som är friska både psykiskt och fysiskt. Däremot tycker jag att det är sjukt att låta grannens jämte hoppa på sin egen BC/rottis korsning.

Vad kul för dig/dem, men tyvärr är inte alla blandisar "bra", lika lite som alla renraser är "bra". Det som blir problem med gatuaveln är att människorna som håller på med denna mycket oseriösa avel oftast har lika mycket kunskaper om avel som en guldfisk. Kan man någonting om genetik, hälsa och lynne är inte sannolikheten stor att du hittar den perfekta hanen ute på söndagspromenaden. Ofta är det lite, "du får 1000kr om du låter din fina hane hoppa på min fina tik", där hälsotester, raser och psyke hamnar i skymundan utan att få till snabba valpar (pengar?) är det viktigaste.

Där måste ja nog säga att uppfödare på renrasiga hundar i så fall är mer ute efter pengarna som tar 12000:- för en valp, ibland mer medans en blandras kostar 3000/6000:- beroende på vad det är för ras/ blandras.

Finns många oseriösa uppfödare bland renrasiga hundar också, och ja med blandraser .
Jag säger inte att man kan blanda vad som helst, självklart finns det en gräns.
Men jag tycker att många här i bukes har otroligt mycket fördommar o är emot blandraser

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 640
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 103
Senast: Sebastian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 369
Senast: Gumman123
·
F
Kropp & Själ För någon månad sedan så fick jag ett "anfall" av extraslag på hjärtat, vid läggdags. Det kom och gick under en timme ca, och skrämde... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
17 061
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka