Alltså...

Sv: Alltså...

Där måste ja nog säga att uppfödare på renrasiga hundar i så fall är mer ute efter pengarna som tar 12000:- för en valp, ibland mer medans en blandras kostar 3000/6000:- beroende på vad det är för ras/ blandras.

Mja, tänk på att de som avlar renrasigt oftast ställer ut, hälsoundersöker, Jaktprov, MH mm. Det är inte så vanligt bland blandisar. Sen betalar dom för inreggning i skk och en ordentlig summa till hanhunden om det är en riktigt meriterad sådan. De renrasavel jag känner till gå oftast +-0.

vet du vad det kostar att föda upp hundar på ett seriöst sätt?

Det beror helt och hållet på vilken ras man har, vilka krav som finns osv. Vissa är "billigare" att föda upp och man får faktiskt en vinst. Andra kostar skjortan i foder, försäkringar, veterinärbesök osv.

Jag skänker en tanke till de småhundsuppfödare som jag känner som får 24 000 kr/valp. Om handhunden går mellan 4-6 000 kr (kostnad beroende på meriter), hundarna äter mindre än vad råttor gör på svält och de enda undersökningarna man är tvungen att göra är en knäkoll och ev. ett ögonlys så tror jag banne mig att man får en vinst.
Toapapper kostar inte över 10 000 kr ;) och tikarna som avlas på brukar det inte gå åt mycket kostnader till meritering i form av utställning eller annan tävling. Om man är en småhundsuppfödare med en kull per år så får man en mindre vinst, däremot om man har ett 10-20-tal hundar som vissa dedikerade uppfödare har så får man nog en rejäl vinst.

Kanon, jag tänkte starta en tråd med frågan för Jag vet inte och är seriöst nyfiken på vad en kull kostar i genomsnitt! :)

Ett enkelt och rakt svar: En helsikes massa pengar :D

Nä ärligt har du lagt ner tid på att meritera avelsdjuren så går det ofta +-0. Har du endast bemödat dig med att göra grundkraven för att regga valparna så går du plus.

En jag känner räknar varje rosett som hunden tar 1000:- kronor och varje titel 10000:- i snitt. Då har hon räknat med att du inte tar cert varje gång du visar din hund och att det kostar att anmäla och köra. Mat är inte inräknat utan bara rena utgifter på vad det kostar att meritera.

Nä ärligt har du lagt ner tid på att meritera avelsdjuren så går det ofta +-0. Har du endast bemödat dig med att göra grundkraven för att regga valparna så går du plus.

En jag känner räknar varje rosett som hunden tar 1000:- kronor och varje titel 10000:- i snitt. Då har hon räknat med att du inte tar cert varje gång du visar din hund och att det kostar att anmäla och köra. Mat är inte inräknat utan bara rena utgifter på vad det kostar att meritera.

Fast det är viktigt att poängtera att alla kostnader är långsiktiga. Jag anser att man tjänar på att ta en kull valpar (om allt går som det ska) och jag tycker verkligen inte att man behöver skämmas över att få betalt om man har gjort ett bra jobb som uppfödare. Det är ungefär som att jag skulle säga att jag inte tjänar några pengar på mitt jobb, för allt ska ju ändå gå till räkningar och mat! I det stora hela tjänar alltså ingen människa pengar på något, för det går bara till utgifter?

Det kostar att meritera, absolut. Räknar man på tåg/bilbiljett/anmälningsavgifter/ skötsel eller träningsprodukter/inköp av hanhundar och tikar etc blir det många tusenlappar. Dessa försvinner dock inte bara när valparna är betalda. Jag har sett alldeles för många uppfödare (som är seriösa och som jag tycker om) köpa nytt till huset, en ny bil eller liknande efter att en valpkull lämnat huset. Det låter som på många att detta skulle vara fel. Men varför!? Varför är det så fult att tjäna pengar på hundar om man har rent mjöl i påsen?

det håller jag med dig om helt klart :)
Men det som retar mig är de som tror att uppfödare bara håvar in pengar för sina valpar.
Sen tror jag lite att betalar men en rejäl slant för sitt djur är man mer mån om det så jag tycker att hundar ska kosta pengar.

Fast det är viktigt att poängtera att alla kostnader är långsiktiga. Jag anser att man tjänar på att ta en kull valpar (om allt går som det ska) och jag tycker verkligen inte att man behöver skämmas över att få betalt om man har gjort ett bra jobb som uppfödare. Det är ungefär som att jag skulle säga att jag inte tjänar några pengar på mitt jobb, för allt ska ju ändå gå till räkningar och mat! I det stora hela tjänar alltså ingen människa pengar på något, för det går bara till utgifter?

Det kostar att meritera, absolut. Räknar man på tåg/bilbiljett/anmälningsavgifter/ skötsel eller träningsprodukter/inköp av hanhundar och tikar etc blir det många tusenlappar. Dessa försvinner dock inte bara när valparna är betalda. Jag har sett alldeles för många uppfödare (som är seriösa och som jag tycker om) köpa nytt till huset, en ny bil eller liknande efter att en valpkull lämnat huset. Det låter som på många att detta skulle vara fel. Men varför!? Varför är det så fult att tjäna pengar på hundar om man har rent mjöl i påsen?

Visst är det långsiktigt, vad sen folk väljer att lägga ner valppengarna på skiter jag totalt i. De har ju redan lagt ut en massa pengar från egen ficka OM de har meriterat sina hundar innan de tog en kull.

Men ärligt tjänar du inte speciellt mycket på en valpkull. Men det är inte fult att tjäna pengar ;) bara så lätt för många att tro att man tjänar ex antal tusen per valp, eftersom de bara ser vad valpen kostar och vad man tar för valpen.

Senast ändrad:

Varför är det så fult att tjäna pengar på hundar om man har rent mjöl i påsen?

Men är det inte så i alla branscher?
I Jantelags-Sverige är det fult att tjäna pengar m du inte 1. är idrottsstjärna eller 2. vunnit på triss, lotto etc.
Om du däremot jobbat arslet av dig för att tjäna pengar så ska du helst skämmas för att du har det bättre än Abdul som är arbetslös eller Conny som går på bidrag.

Lite OT men så är det ju.

Jag har haft en renrasig. Labbe och hon levde kärnfrik i sina tolv år. Har haft två blandrashundar. Båda är opererade för lösa benbitar och ledfel. Något som försäkringen inte täcker pga att de är jusst blandrashundar. Miras operation kostade fr början till slut m mediciner och allt 16000 :( Då kan jag tillägga att hon är mor renrasig keeshound som är kollad och godkänd efter konstens alla regler och fader är Schäfer, en tjänstehund även han med kanonfina papper. (Tjuvparning, han hoppade in i hundgården, gjorde det han ville och stack igen. Upptäcktes när tiken burit valparna ett tag :o )

Båda hundarna har haft jättefint lynne men en del hälsofel. Känner många blandisar med allergier, ledfel, synfel, lynnesfel mm. Friskare?-Skitsnack. Du köper faktiskt grisen i säcken m blandisar. Det kan bli både lyckoträff och skit av det.

Största anledningen att jag är emot planerad blandrasavel är att det sker mest för att tjäna pengar på lätt framavlade valpar. Det är gratis att para och man säljer billigt och oftast till den som först ringer.
Köper heldre en valp av någon som tänkt igenom allt från början och avlar för sitt genuina intresse för rasen och är BRA på det h*n gör och noga vart valparna kommer.

Nästa vovve här kommer att bli renrasig.

Hade du inte skrivit ut vilken ras det var så hade jag trott att du träffat på en fd bekant till mej.
Hon tyckte att min lille skulle bli pappa för han är ju söt och ja visst är han både snäll och söt men han har ett kroppsligt fel som gör att han absolut inte har i avel att göra. Att han dessutom är blandras gör ju inte saken bättre precis.
Det här med anatomi har hon inte heller så bra koll på då hon sa när jag började prata om att sterilisera mej att -åh vad skönt att få slippa mensen, jag tror att jag ska göra det med Ja sa -hm, jag ska sterilisera mej, inte göra en hysterektomi. Då menade hon att hon skulle åka till Danmark och sterilisera sig för där slapp man minsann mensen när man hade steriliserat sig :angel::crazy:

Å andra sidan, om man tjänar mycket pengar på att föda upp valpar tror jag det finns en risk att det blir lite för mycket fabrik av det hela.

kl
Vem som nu ställde frågan om kostnader: Det beror mycket på om nåt går fel eller inte. Har du en kull då allt går perfekt tjänar du eventuellt lite grann, men du kan lika gärna bli tvungen att punga ut med drygt 20000 för ett kejsarsnitt.

Man kan ju diskutera vad valpfabrik är också. Vet en kennel som föder upp malle "på rullande band" och de verkar inte ha problem med att få ut sina valpar. Sedan var det iof ingen som sa mycket pengar. Dvs så att man kan leva på det. För det är det nog inte många som kan.

Har skrivit detta i en annan tråd, men påvisar än en gång hur extremt mycket pengar vi uppfödare tjänar!! :grin:
.............................
Vi gör en snabb kalkyl över hur rik man blir på hundavel av renrasiga hundar:

Inköp tik 1 = 10.000.-
Foder, försäkring tills hunden är ett år och kan röntgas = 8.000.-
Röntgen = 1.500.-
Ögonlysning = 1.100.-
Mh-test = 350.-
Två kurser för duktiga instruktörer = 4.500.-
Tävling = 1.500.-

Totalt
26.850.-

I detta skede visar det sej att denna tik är bra, men inte "bäst". Hon saknar den där sista "gnistan"... Och att avla på "medelmåttor" tar inte rasen framåt!

Inköp tik 2 = 10.000.-
Foder, försäkring = 8.000.-
Röntgen, ögonlysning, Mh = 2.950.-
Tävling = 1.000.-
Hunden skadas efter en olycka i skogen = vet.kostnad 7.600.-
Rehab = 2.660.-
Tävling = 600.-

Denna tik har "allt" och en lämplig hanen utses. Han finns tyvärr i Tyskland så parningen planeras till nästkommande löp.

Rabiesvacc = 2.200.-
Blodprov (3 st) för koll var i löpet hunden är = 1.300.-
Resa Tyskland = 2.300.-
Boende 4 nätter på B&B = 1.600.-
Avgift till hanen 7.500.-

Efter 28 dygn görs en röntgen = 1.200.-
(5 valpar kan ses)

Tikens utfodring ändras och diverse inköp görs för att förbereda valpningen = 1.900.-

Tiken valpar och nedkomsten blir 6 valpar = semeterdagar plockas ut.
En valp är mycket mindre och efter ett besök hos vet beslutas att valpen skall avlivas = 900.-

Valparna växer och frodas och vid 5 veckors ålder börjar demoleringen av hemmet... Trots valprum och välordnade förutsättningar att husera ett gäng huliganer så konsumeras x antal trösklar och dörrfoder samt vid ett obevakat ögonblick byggs en av köksväggarna - ett hål på 20 x 30 cm gnags ut ur giplplattorna...
Kostnad för att återställa allt = 2.800.-

Reg.kostnad = 370.- x 5
Besiktning + vacc = ca 550.- x 5

Totalt
59.110.-

Inkomst valpar = 3 valpar x 10.000 = 30.000.-

En valp placeras ut på foder, en valp stannar hemma som tänk framtida tävlings-/avelshund

Ekonomisk sammanställning:
- 26.850.- (tik nr 1) + 59.110.- - 30.000.- = + 2.260 .-

För sammanlagt fyra och ett halvt års blod, svett och tårar!!
År när hela familjen varit inblandad i alla ups-and-downs, sorger och glädjeämnen där nästan all ledig tid tillbringats på träningsplanen eller i skogen. Där bilen bytts ut för att bli mer hundanpassad och även sambons semesterdagar fått planeras efter tävlingar/prov/parningar osv osv.
......................................

Så visst är detta HELT jämförbart med "blandrasuppfödarna" som parar sina omeriterade tikar utan hälsoundersökningar med grannens hane!!

SUCK!!!!!

/Swat

Men min tanke var inte att problemet är att bli av med valparna, utan att valparna sen håller lägre och lägre kvalitet.

Lägre och lägre kvalitet för att man hinner lägga mindre och mindre tid på varje enskild individ/kull?

Lägre och lägre kvalitet för att man - om man måste leva av sin "valpproduktion" - MÅSTE producera och sälja ett visst antal valpar för att "gå runt"?

Lägre och lägre kvalitet för att man börjar se valparna/hundarna mer och mer som ekonomiska "spelpjäser" än individer med behov?

Finns det egentligen NÅGRA fördelar med storskalig avel av hund?

/Swat

Men vad ger utställningsmeritering för den som vill köpa en sällskapshund? Eller för den delen en arbetande hund.
PL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 640
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 103
Senast: Sebastian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 369
Senast: Gumman123
·
F
Kropp & Själ För någon månad sedan så fick jag ett "anfall" av extraslag på hjärtat, vid läggdags. Det kom och gick under en timme ca, och skrämde... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
17 061
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka