Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Smirinda

Trådstartare
Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med förslag på vad som kan vara orsaken till min hästs hälta.

Bakgrunden:
30 maj Hästen fick panik i transporten under hemresa från tävling. For omkring som ett skållat troll i perioder under 1,5 timme. När vi skulle lasta av hemma gav hon upp och la sig ner. Hon satt inte fastknuten när hon la sig ner. Hon la sig på vänster sida med höger fram runt mellanväggen. Hon reste sig efter en stund och gick ut för egen maskin ur transporten. Rörde sig med ranglig bakkärra och vinglig gång någon minut, sedan "normalt" rörelsemönster. Båda bakskorna hade hon trampat av sig.

Fick sårskador båda bak (ytliga, men många). Efter kontakt med veterinär per telefon kontrollerades att hon inte hade ont i några senor bak samt att hon inte trampat in någon söm i hoven. Även svullen i HB.

31 maj Tjock båda bak. Rörde sig dock till synes normalt så hon fick gå i hage som vanligt, men stod i box på natten.

1-3 juni Inne nattetid, dagtid beteshage. Såren börjar läka, svullnaderna i benen avtar. Dock kraftiga gallor kotor. Ingen puls, ingen överdriven värme.

4 juni Vid ett tillfälle har hon svårt att gå ner för backen i hagen (brant). Går till slut i serpentiner ner. Minuterna innan travade hon rakt ner utan några som helst problem.

5 juni skrittar barbacka i skogen. Känns lite stel och snubblig.

6 juni söndag Longerar: kraftigt halt på böjt spår i främst vänster varv. Ringer veterinären dagen efter och bokar en tid.

8 juni Distriktsvet. ute. Konstaterar 3 gradig hälta HF på böjt spår, främst vänster varv. Ev även halt HB. Kraftiga gallor BB kotsenskidor, kotor, hasled. Gällande HF: ingen reaktion med visitertång, inga gallor, ingen värme eller puls. Ordinerar butta i 12 dagar och vila i liten hage (dock inte sjukhage).

Efter buttakuren är hon fortfarande ordentligt halt, dock bättre. Bokar klinikbesök.

5 juli Klinikbesök 1: Markerar på rakt spår HF, på böjt spår 1,5 grad HF. Reagerar kraftigt vid lågt böjprov. Bedövar i följande ordning: hovled, hoven, mellersta (?) carpusled, kotled, övre (?) carpusled, gaffelband utan någon direkt skillnad på hältan. Trol. sekundär inflammation kotled, därav böjprovsreaktionen.

7 juli Klinikbesök 2: bogled bedövas. Ingen skillnad. Vet känner att muskulaturen är spänd där bog/hals möts (längs matstrupen). Ordinerar 3 veckors buttakur, återbesök om 5 veckor till kiropraktor.

Nu har jag slut på exakta datum men en vecka efter sista buttakuren longerade jag två varv. Ingen större skillnad. Longerade idag igen, hon är fortfarande halt, kanske 1 grad. Ska in på kliniken igen på tisdag.

Till historian hör även detta:
I mars trampade hon utanför vägen med HF ner i ett dike i okontrollerad galopp. Vi lyckades på något sätt undgå att gå omkull. Dagen efter var hon halt HF med kraftig svullnad på höger sida på bringan. Ingen synlig skada i benet. Vilade i två veckor tills hon var ohalt. Efter det har det uppkommit symptom som jag i efterhand (dvs nu) satt i samband med tillbudet i mars:
*ville gå högerställd hela tiden
*vred huvudet snett (tippade huvudet med öron åt vänster, nos åt höger typ)
*vissa dagar enorma problem med höger galopp i dressyr dock aldrig problem i hoppningen.
*slängde gärna in rumpan (tänk sluta) i båda varven i alla gångarter

Och innan någon påpekar det: Ja, jag borde ha insett att hon hade någon form av problem redan i våras. Men eftersom hon bara bråkade i dressyren och inte varje gång trodde jag att hon satte sig på tvären mest för att vi tränade rätt mycket, att hon var less. Höger galopp är hennes svagaste gångart och vi har tränat mkt på den under våren. Otroligt korkat av mig att inte lyssna mer på magkänslan, för jag känner min häst väl. Hon är väldigt samarbetsvillig och inte typen som protesterar om det inte är något fel. Men nu är hon halt i alla fall och ingen vet vad det beror på.

Så kom igen nu, kloka Bukefalister, kom men idéer och förslag! Jag har tänkt i banor som: skelettskada, ligament eller muskelskada i bogen.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Tyvärr inga bra tips att ge, ni har ju verkligen kämpat. Men två saker spontant - har ni bedövat armbågsleden? Och har senor/ligament ultraljudats? Har ni röntgat - isf vad? Kriopraktorn har inte kollat än? Men ska 'strax'?
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Till att börja med, döm inte dig själv för hårt! Det är alltid lätt att vara efterklok! :) Jag funderar - försöker think outside the box, kan det vara något helt annat än hälta från benen, såsom neurologiskt? Tänker på den slingriga bakkärran du skriver om. Kan det komma av den tidigare "dikeskörningen" eller helt enkelt av att hästen gjort sig illa i hagen (ex gått omkull eller rullat på något). Annars tänker jag snarare på skador i nacke och rygg. Håller tummarna för att ni får svar och att det leder till att ni får hjälp! Kämpa på!
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Ja vi har ju uteslutit ganska många områden hittills :)

Armbågsleden har vi inte bedövat. Vet tyckte att det var så ovanligt att problemet härstammade därifrån. Men det är ju en ovanlig hälta så jag kanske borde propsa på att vi bedövar bort den med...

Jo, vi har röntgat benet också, såg fint ut, inget konstigt alls. UL är svårt/omöjligt i bogen för det är för tjockt tror jag vet sa.

Vet/kiropraktor (vet med kiropraktorutb.) ska titta på hästen på tisdag.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Att hon var vek i bakkärran precis efter skulle kunna ha berott på mjölksyra o trötta muskler. Hon har rört sig normalt bak sedan dess, lite stel bara första dagarna efter olyckan i transporten. Hon var och är dock lite snubblig när hon går. Ser ut som hon slarvar med att lyfta på foten.

Jag är också lite inne på att skadan kan ha ett annat ursprung (nacke, hals tänker jag) och att den ursprungligen har sin början i vår lilla dikesturné. Men veterinären tyckte inte att det skulle ha genererat en så pass kraftig hälta som tre grader (som det var från början).

Tack för tummarna, vi behöver dem! :) Hästen är bara 10 år och jag har ägt henne sen i februari bara. Hon har så klart aldrig varit sjuk förut, innan allt det här hände, suck!
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Ja vi har ju uteslutit ganska många områden hittills :)

Armbågsleden har vi inte bedövat. Vet tyckte att det var så ovanligt att problemet härstammade därifrån. Men det är ju en ovanlig hälta så jag kanske borde propsa på att vi bedövar bort den med...

Jo, vi har röntgat benet också, såg fint ut, inget konstigt alls. UL är svårt/omöjligt i bogen för det är för tjockt tror jag vet sa.

Vet/kiropraktor (vet med kiropraktorutb.) ska titta på hästen på tisdag.

Tänkte på UL av senor och ligament längre ner. Även om bedövning inte släckte, så verkligen kolla det som går. Vi hittade en senskada på min V när vet egentligen ville kolla ledkapseln (med UL) då det satt en låg, kraftig hälta, såpass de trodde på fissur/fraktur - men rtg var ren. Iofs inga bedövningar då, de vågade inte. Men vet ville kolla om ledkapseln var skadad med UL. Det var den inte, men vad de istället hittade var en skada på djupa böjsenan nere vid förgreningen.

Min herre nu är ohalt initialt, men 'kort och tråkig' fram vid longering. Reagerar på låga böjprov. Bedövade hoven, viss skillnad men släckte ej. Bedövade kotan (där det finns en ganska rejäl böjreaktion) - skillnad noll. Bedövade senor och gaffelband - skillnad men släcker inte helt. UL visade blödningar gaffelband högt.

Så, för att kunna utesluta det som går så att säga, även om bedövningarna inte gav något tydligt utslag.

Armbågsledsinfl är ovanligt ja, men det förekommer ju, och då det var enda leden som inte bar bedövad kan det ju vara värt.

Men det är svårt sådana där fall, för precis som du säger kan det ju sitta nån helt annanstans - grundproblemet.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Hej du är inte ensamen om jag har samma problem med i V .F 0,5-1,00 halt vid longering..
Ska återbesök på tisdag igen och kolla vad nu som spökar, det är igen samma ben.
fick samma behandlingen som ni butta 20 dagar och spruta i "axeln" båda sidor, det hjälpte ca 6 veckor sen var han igen halt i samma ben. V.F... Vi har jobbat efter Veterinäs " träningprogram"
som är 7 veckor, vi hann inte upp till 6 veckor sen blev han halt igen.. Nu fått vila, har blivit bättre..
Han har fått oxå silikon under hoven..
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

KL

Här är en till med jobbig hälta:(

Har fått boka om återbesöket till på måndag då pållan återigen beter sig konstigt. Ska kräva ett ul på ligament och senor se o de visar något. Vet inte mer vad jag ska trycka på....Veterinären tycker hon är så fin för sin ålder och hältan är inte så kraftig som din har men den finns ju dock där.

Dottern bröt ihop fullständigt då vi insåg att hon har ont igen:cry: Får se vad vet. säger denna gång om hennes förutsättningar. Har en stor klump i magen och är jättenervös....

Har även problem med att rumpan gärna skjuter ut, problem att gå i nerförsbackar och nu senast väldigt kort i stegen:(

Håller tummarna för att ni får ordning på det. Kram
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Det är sällan problemet som är problemet


Jag menar att man ser problemet, tex i benet. Men problemet sitter antagligen någon annanstans.

Jag hade tagit ut en equiterapeut. Hitta någon med referenser och som du själv känner förtroende för, den där magkänslan du vet...

Läs mina inlägg i denna korta tråd så slipper jag skriva om min hästs historia för ett par år sedan, då jag gick emot klinikveterinären och valde alternativ behandling istället för återbesök till klinikens kiro...

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1052679&highlight=equiterapeut


Jag gissar att din häst har en eller förmodligen flera låsningar/snedheter i kroppen.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

*KL*

Jag rekommenderar också koll med kiro/equiatriker/annat. Just för det är en veterinärundersökt häst, men skulle ta det EFTER det bokade besöket.

Min herre var hos kiron idag, inte för att han har någon hälta eller annat konstigt, men för att jag dels ändå velat ha honom kolla (boxvila är inte kul för kroppen), och för att jag börjar tro han rullade fast när han fick den där patellaupphakningen. Hursom, det är alltså en häst som rör sig u.a. osv, och inget konstigt så. Men har gaffelbandsskador BF, och står på box, så resonerade som säkert en hel del spänningar av det, och så då ev en fastrullning även om han rör sig utmärkt fint bak, jämnt musklad etc.

Han var totalt tvärlåst i bäckenet och ländryggen. Begriper inte hur han kunnat röra sig så bra han gjort. En liten låsning nacke, och sen 'lindrigt muskelförsvar' fram, fast det lät vi vara för stunden.

Men som sagt, tvärlåst bak - utan att visat symptom. Så är ju eg alltid en god ide att ta en check med kiro/liknande. Alldeles spec vid oförklarliga hältor. Min K hade ju enorma problem med hältor fram, som kom från bak. Nu fanns ett problem bak, men det gjorde att hon blev sned och låst bak. När det korrigerades så 'höll' hon fram..
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Jag är också lite inne på att skadan kan ha ett annat ursprung (nacke, hals tänker jag) och att den ursprungligen har sin början i vår lilla dikesturné. Men veterinären tyckte inte att det skulle ha genererat en så pass kraftig hälta som tre grader (som det var från början).

det tänkte jag också på.
intressant. uppdatera vad kiropraktorn sade och gjorde och hur hästen beter sig efter besöket! :)
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Jag håller med Sebaz här om att du borde ta ut en ET, men jag tycker också precis som Alexandra att du inte ska strunta i ÅB.

Det där med att vara snubblig bak/inte lyfta ordentligt på benen kan tyda på att det som sagt är snett i bakdelen någonstans. Hästen jag har på foder nu har snett bäcken och mycket sned muskulatur just bak och är riktigt snubblig och lyfter dåligt på benen.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Tack för alla svar, vänliga själar :) Imorgon ska vi till kliniken och träffa dels veterinären som tittade på pållen sist samt en ny veterinär som även är utbildad inom kiropraktik (och akupunktur tror jag). Ska bli spännande att se om de hittar något *hoppas*

Ang. som några skrev att det kan vara senskador som bara syns på UL så tror jag inte det. Hon har inte haft någon svullnad i HF, inte varit varm i ben eller hov och inte haft förstärkt puls. Men det skadar säkert inte att utesluta allt som uteslutas kan.

Rangligheten bak kom direkt efter urlastningen vid olyckan i transporten. Försvann efter en stund och hon har varit "normal" sedan dess. Däremot har hon problem med nedförsbackar. Men jag sätter det i samband med frambensproblemet.

Jag tycker personligen inte att man ska hoppa över veterinärbesök utan börja där. Där kan man ju utesluta så många bitar. Därefter kan man blanda in ET, kiropraktor med mera.

Jag lovar att uppdatera imorgon :) Ni andra som varit inne får gärna berätta om vad som hänt med era hästar också. Jag önskar er lycka till!
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Ang. som några skrev att det kan vara senskador som bara syns på UL så tror jag inte det. Hon har inte haft någon svullnad i HF, inte varit varm i ben eller hov och inte haft förstärkt puls. Men det skadar säkert inte att utesluta allt som uteslutas kan.

Rangligheten bak kom direkt efter urlastningen vid olyckan i transporten. Försvann efter en stund och hon har varit "normal" sedan dess. Däremot har hon problem med nedförsbackar. Men jag sätter det i samband med frambensproblemet.

Absolut INTE sagt det är problemet för er. Men min var heller inte svullen, varm eller liknande pga gaffelbandsskadorna.

Han har sen patellaupphakningen (ur det blå..) som vi nu misstänker VAR en fastrullning ändå, dock 'tappat' det bakbenet i nedförsbackar ibland, i skritt i snöre. Vet hittade inget knas med det benet, ren på böjprov osv, men hon tyckte han rörde sig lite 'annorlunda' med det, inte halt, men gjorde en 'knix' ibland eller hur hon beskrev det. Och rek kiro. Kiro konstaterade extremt låst i bäcken och rygg (trots att hästen rört sig kanonfint bak, förutom då lilla 'knixen' ibland).

Nu har det bara gått tre promenader sen kiron, men so far har han inte 'tappat' bakbenet.

Så, jag hoppas ni med gemensamma insatser kan få rätt på det så gott det går imorgon, och ffa att du får svar!
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Blir mkt förvånad över ditt och seabaz svar, att hittar inte vet ngt men hästen fortfarande är halt och under utredning, så ska ET anlitas.

det strider mot alla rekommendationer inklusive veterinärs, att behandla diffusa odefinierade skador utan veterinärs diagnos och isåfall rekommendation på sådan behandling. kan åstadkomma mkt skada annars. det vet även seriösa ET's.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

TS har skrivit att hon ska träffa en VETERINÄR som är utbildad på kiropraktik.

Dessutom har TS veterinär redan tidigare besök REKOMMENDERAT kiropraktor. Nu minns jag inte vad seabaz sagt, men jag skrev att jag tycker det är god ide med kiro men INTE strunta i ÅB (som TS verkade vara inne på ett tag), utan återbesök FÖRST, och sen om man fortfarand einte kommer längre, så kiropraktor eller liknande. Och det just för hästen är grundligt veterinärundersökt - och vet rek kiropraktor (på goda grunder får man anta)

Jag är helt emot ersätta vet med kiro/dylikt, men jag är helt FÖR att kiro/liknande SAMARBETAR och KOMPLETERAR veterinär när veterinären går bet. Även om hästen är halt, just för att det kan behövas just samarbetet för att hitta orsaken till hältan.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Vad jag kan se var inget nämnt att veterinären var ET utbildad, utan era råd var ta ut ET punkt. det är en viss skillnad.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Vad jag kan se var inget nämnt att veterinären var ET utbildad, utan era råd var ta ut ET punkt. det är en viss skillnad.

Javisst, mitt ursprungsråd var, min fetstilsmarkering. Detta då sagt EFTER att TS skrivit att veterinären rekommenderat kiropraktor - märk väl.

Jag rekommenderar också koll med kiro/equiatriker/annat. Just för det är en veterinärundersökt häst, men skulle ta det EFTER det bokade besöket.

Jag skrev förvisso varken bu eller bä om vilken kiro/annat, men då TS veterinär rekommenderat kiropraktor, så lär ju TS veterinär ha en dylik i åtanke, dvs mitt inlägg var och är inte menat som annat än att 'lyssna på det och gå på det, men låt INTE det ersätta återbesöket, utan ÅB först och sen kiro/etc' (Det som benämns kiro är inte alltid det, därav kiro/et/annat-formuleringen.)
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Jag hade helt klart begärt att få en röntgen på hals och nackkotorna.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Jag har inte skrivit att TS ska ta ut ET under pågående utredning på häst? vad har du fått det ifrån?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 172
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp