Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Nu har inte jag någon erfarenhet av liknande problem, men när jag hör att hon vill gå högerställd och vrida huvudet tänker jag direkt att det är något fel antingen med nerver eller hals-, nack- eller ryggkotorna. Kanske något som hamnade i kläm när hon skenade ner i diket eller bråkade i transporten?
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

ja det är vad jag skulle misstänka med, en röntgen av hals och nacke är inte dumt innan et tas ut.
För säkerhets skull
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Jag tolkar ditt inlägg # 9 som att du ansåg att eftersom inget kommer av vet utredningarna så tar man ut en ET.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

jag gissar ändå på något neurologiskt, från halskotpelare, kanske rygg? Min häst som ramlat och var vinglig ett tag men gick bra sen, fick bla svårt att gå utför ( o det satt kvar..). Satt kring 7e halskotan... inte så lätt att hitta,för mig var det en lång utredning men ATG såg det rätt snabbt med röntgen
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Vad gör man åt neurologiska åkommor?

Vår pålla var på sitt återbesök igår och vet. hittade ingen hälta, inte ens en markering:) Det var ju givitvis super men jag berättade om detta med att hon knäar med frambenen, har svårt att gå i nedförsbackar osv men detta knäande sker enbart i skritt som inte är så aktiv.

Så vi fick till ett ridprov och veterinären såg då efter ett tag detta 'fenomen'. Men eftersom ponnyn uppenbarligen inte har ont så vill inte vet. ha det till smärtrelaterat. Utan hon sa att det har med nervsignalerna upp i hjänan som inte riktigt hänger med rörelserna samtidigt som ponnyn är lite ur kondition efter all vila så orkar inte musklerna stå emot.
Så ordinationen vara att fortsätta rida och förbättra muskler och kondition så ska det försvinna.

Någon som hört talas som detta?:confused:

Minns faktiskt att hon var likadan förra hösten då hon vilat efter en spricka på griffelbenet. Trodde även då hon var halt och hade ont men var då ren i böjprov osv. Vi red på och knäandet försvann....

Funderar på att ta ut vår Et som även går igenom henne, har inte gjort det sedan mars.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Jag tror inte att man kan göra något åt neurologiska fel, min hade pålagringar på halskotor och de tog bort honom direkt när de väl hittade det. Han var absolut inte halt, ren och fin men tidvis vinglig och svårt att gå nerför. Var på en massa vet.besök men såg ju jättefräsch ut i deras ögon, spände förståss upp sig lite extra på kliniken osv. Hade dock svårt att hålla upp hoven länge tex vid skoning och även ibland gå bakåt och gå utför. ibland svårt att komma upp när han legat. Men det beror ju på vilka kotor som är påverkade och i sin tur var på ryggmärgen/nerver som det trycker.
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Jag har själv en häst som tyvärr bara får konstiga och svårhittade skador. Han hade sen och ligamentskador i höger kotled vilket jag vet efter magnetröntgen, men var aldrig varm, svullen eller hade puls. Tog flera veterinärer flera månader att hitta. Det gäller att bedöva nerifrån och upp, och bedöva allt... Ringblock under carpus bedövar bort mjukdelarna i kotan, och gjorde att min häst gick fram bättre, och skadan hittades. Så ja, de kan ha senskador utan svullnad (troligen höll ringbandet runt kotan in svullnaden?).
Hästen fick mängder av kotledsinflammationer så fort han sattes igång, tills vi hittade problemet. Hästen blev frisk efter lång tids rehab.

Och nu har han varit halt flera månader, bedövning i armbågsleden och kortison har precis gjort honom hältfri. Inga kotledsinflammationer denna gång. Min veterinär tycker jag har en riktigt rolig häst, bara ovanliga hältor;-) Så tydligen kan även armbågsleden ställa till det...
 
Sv: Allvarlig hälta av oklart ursprung *långt*

Har nästan exakt samma problem som du.
Han har varit halt i 9 v nu. Vet hittar inte felet.
Har röntgat bedövad haft Et ute och ingen hittar något fel,
och ändå är han jätte halt.
Blir väl till att fortsätta röntga hela kroppen.
Men visst är det konstigt när hästen är så halt och ändå
inte reagerar någonstans. Känner mig helt uppgiven snart.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 187
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp