Allvarlig Strålröta

Jamtland

Trådstartare
Mitt 16 åriga varmblodssto har fått strålröta, rätt allvarligt på ena framhoven. Det har pågått någon månad, jag har haft hovis ute under tiden och fått tips, råd och en "medicin" innehållande tjära av henne.

Men det tycks bara bli värre, nu idag så haltar hästen märkbart och jag känner mig lite uppgiven. Jag har behandlat i drygt en och en halv månad, när vänder det om behandlingen fungerar?

Jag ska såklart konsultera veterinär i morgon, men det känns inte så akut att jag vill ta ut hen under jourtid men lite buketips och svar vill jag gärna ha.

Kan det vara så illa att jag måste ta bort henne?

Hästen i fråga har en hel del andra problem och jag kommer rent krasst inte att vilja kosta på henne nå många kronor i veterinärvård/extra hovslagarkostnader utan då tar jag tyvärr hellre bort henne.
 
Om jag förstått det hela rätt, jag har haft en del problem med röta, så är det ofta svårt att komma åt och hovslagaren kan behöva komma ofta för att skära upp så man verkligen kommer åt att behandla med vad för medel man använder
 
20180610_162011.jpg
 
Förvisso svårt att se på en bild, men tänkte visa ändå. Hon ömmar kraftigt vid tryck i mitten på strålens bas.
 
Jag har fått tips om Virkon då jag hade lamellröta på en märr. Är ju desinficerande och lätt att späda ut i en 2 L glassburk, lägga i en stor tvättsvamp, och trycka ner hoven och om det går låta stå några sekunder-minut.
 
Förvisso svårt att se på en bild, men tänkte visa ändå. Hon ömmar kraftigt vid tryck i mitten på strålens bas.
Det ser ut som om även sulan är angripen av bakterier? Vad går hästen på för marker/står på för strö? och hur är fodret, vissa menar att för mycket socker matar strålrötan.

Min häst har "alltid" haft stålröta dock aldrig så att han ömmat eller varit halt.

Lösningen för honom på bakfötterna handlade om en annan hovslagare som skodde öppnare så att strålen kunde arbeta, då läkte det av sig själv, men det räckte inte på framhovarna.

Jag har provat det mesta, tjära, jodopax, virkon och kopparsulfat är effektivt första dygnet efter behandling men det dödar hovvävnad så när bakterierna kommer tillbaka finns det massor med "mat" att hugga in på och det blir än värre.

När jag började använda red horse produkter i höstas läkte strålarna på framhovarna på bara någon skoperiod. Nu sprejar jag sole cleanse någon gång i veckan för att förebygga och problemen har inte kommit tillbaka :D

Ta små kompresser och dränk i sole cleanse och dra genom hela fåran för att göra rent. När det var som värst för min stoppade jag bomull i fåran efter rengöring och lämnade kvar för att släppa in syre.
 
  • Gilla
Reactions: ss5
Jag har också använt red horse produkter med mycket goda resultat! Deras olika "leror" är oerhört bra eftersom dom fäster så bra på hoven.
Prova, du kommer inte bli besviken!
Jag tror även att medicinsk honung kan fungera bra då den har mycket bra antibakteriell egenskaper och är kladdig.
 
Jag tror att Klorin skulle fungera även på strålröta. Det tar död på bakterier och torkar upp hoven. Men om det har gått så långt att hästen är halt hade jag börjat med veterinär och ev röntgen av hoven så att det verkligen är röta den är halt av och inget annat.
 
Testat Dry Feet?

Trodde inte man rekommenderade tjära längre. Hört att det kapslar in fukten?

En häst i stallet hade röta som integav med sig. Hovslagaren rekommenderade Dry Feet, byte till spån i boxen och ha den inne istället för ut i hage under en period.
 
Min häst hade en hov med rätt kraftig strålröta i vintras. Hovslagaren rensade det hon kunde, och sedan skulle vi tvätta med grönsåpa blandat med vatten. Jag var lite skeptisk till att det skulle funka, men faktum är att hoven blev bra väldigt snabbt. Nu förebygger vi så fort det finns en tendens till doft i hoven med att spraya på såpvatten vb.
Så torr box och hage det går är givetvis en förutsättning också.
 
Min häst hade en hov med rätt kraftig strålröta i vintras. Hovslagaren rensade det hon kunde, och sedan skulle vi tvätta med grönsåpa blandat med vatten. Jag var lite skeptisk till att det skulle funka, men faktum är att hoven blev bra väldigt snabbt. Nu förebygger vi så fort det finns en tendens till doft i hoven med att spraya på såpvatten vb.
Så torr box och hage det går är givetvis en förutsättning också.
Såpa är inte fel under fötterna

Men om hästen är halt och ömmar kraftigt när man trycker så brukar jag tänka hovböld
@Jamtland Hur går det för hästen?
 
Spånbädd , terpentinet torkar ur hoven. Sämst är väl torv som är surt pH. Naturligtvis inte akut men att tänka på i längden.
 
Såpa är inte fel under fötterna

Men om hästen är halt och ömmar kraftigt när man trycker så brukar jag tänka hovböld
@Jamtland Hur går det för hästen?
Förlåt, har haft fullt upp med massa annat och har inte hunnit vara inne på buke på ett par dagar.

Hovis var ut i måndags em och konstaterade att hovrötan faktiskt var bättre och såg hyfsat ut, tjärbehandlingen tycks hjälpa. Men hästen är som sagt halt, nu misstänker vi (som någon sa här ovan) en hovböld. Så hon har stått två nätter med våtvarmt omslag. Första natten hade hon fått av sig det, vet dock inte hur länge hon haft det på sig så jag körde en natt till. Ingenting händer... Ingen böld spricker och hältan blir vaken bättre eller sämre, ska jag fortsätta med våtvarmt omslag på nätterna?

Jag packar strålen med tjärdrev för att minska risken att strålrötan blir sämre när hon får omslagen. Verkar funka. Hon står redan på spån och hagen är och har varit rätt torr.
 
Testat Dry Feet?

Trodde inte man rekommenderade tjära längre. Hört att det kapslar in fukten?

En häst i stallet hade röta som integav med sig. Hovslagaren rekommenderade Dry Feet, byte till spån i boxen och ha den inne istället för ut i hage under en period.
Jag har något som heter "Surstråle", naturläkemedel som min hovis är återförsäljare för.
 
Förlåt, har haft fullt upp med massa annat och har inte hunnit vara inne på buke på ett par dagar.

Hovis var ut i måndags em och konstaterade att hovrötan faktiskt var bättre och såg hyfsat ut, tjärbehandlingen tycks hjälpa. Men hästen är som sagt halt, nu misstänker vi (som någon sa här ovan) en hovböld. Så hon har stått två nätter med våtvarmt omslag. Första natten hade hon fått av sig det, vet dock inte hur länge hon haft det på sig så jag körde en natt till. Ingenting händer... Ingen böld spricker och hältan blir vaken bättre eller sämre, ska jag fortsätta med våtvarmt omslag på nätterna?

Jag packar strålen med tjärdrev för att minska risken att strålrötan blir sämre när hon får omslagen. Verkar funka. Hon står redan på spån och hagen är och har varit rätt torr.
En hovböld kan vara lurig som bara den :mad: Försökte hovslagaren skära upp bölden?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 894
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 956
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 827
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp