Almighty Bukedoktor

majha

Trådstartare
Vill ha input ang inklämning (impingment) i höft eller ngt liknande (eller kanske inte alls).

//Läkarna = flertalet vid vårdcentral, med eller utan mentor//

Jag har gått hos läkare (o)regelbundet i över två år ang smärtor i vä. ben. Troligtvis sekundära smärtor utav gått med smärtor i hö.ben i över 12 år. Alltihopa kommer troligtvis från en eller flera ihoptryckningar i ryggraden (länden). Detta är inte utrett, då hitills har alla tester och undersökningar visat okej eller inom rimliga värden. Det är nu vä.benet som bråkar och är mest påträngande.

Jag själv har förespråkat nerverna i vä.benet utifrån smärtorna. Sjukgymnasten har (helt appropå) sagt att jag har löparknä(vä) vid besök för en annan åkomma. Vid röntgen har man sett artros i vä.höft (gissa vad läkarna jublade; Herueka, vi har hittat det). Ortoped 1 sa att det lilla gjorde varken från eller till. Läkarna stod på sig och skicka mig på en kortisonspruta = noll resultat. Av en händelse fick jag utskrivet Gabapentin av ortoped 2, som oxå mkt hårdfört hänvisade mig tillbaka till vårdcentralen: -För där kan de detta precis lika bra som oss!

Gabapentinet, ihop med diklofenak och alvedon gav mig en liten hjälp men mkt snart var jag tillbaka i nästan samma smärtor. Vid påstötning på läkare så ryckte denne på axlarna, samrådde med mentorn och sa att det finns inget vi kan göra.

//Jag åt vid tillfället Tramadol vid behov och läkaren tyckte jag kunde prova att gå upp till två stycken tabletter. Så jag provade en kväll, och det gör jag inte om. Fick en snedtändning och låg och sjöng "Guldgröna skogar" nästan hela natten. Och jag som inte tycker om "dansband" och speciellt den låten. :-D //

För en månad sedan ringde jag vårdcentralen, slog luren i bordet, och bad om en svensktalande erfaren läkare, och det fick jag. Jag hade en inflammerad nerv, medicineringen var rätt men snålt tilltagen. Nu är orsaken borta men symptomen finns kvar. De flesta kan jag stå ut med och försvinner de inte kan jag ta upp detta vid ett läkarbesök. Men! dessa plötsliga, intensiva smärtor som uppstår ibland. Ett snäpp i höftregionen som strålar ned i låret. "Ett gummiband som släpper och smätter." Ungefär som man slår i nerven i armbågen. Men för mig är smärtan i höften 10 utav 10, och när jag stöter i armbågen skulle jag ge det en 2- 3.

Uppstår när jag fäller mig, dvs sitter ner, plockar upp något eller tar upp benet. Ibland känner jag att det är något som tar emot och kan då oftast motverka genom att sträcka ut/räta på mig långsamt. Många ggr får jag ta mig försiktigt ned på golvet för att komma i en position så jag kan dels stäcka ut men oxå komma bättre läge för att komma upp. Jag kan alltså "fastna" i en stol med vetskapen att jag kommer inte därifrån utan att få en sådan där snäpp. För att inte tala om när de kommer utan förvarning. De tar mig med sådan styrka och överraskning så jag vet inte vad (känner stor förtvivlan, bara jag tänker på det).

Jag har påtalat "inklämning" med flera läkare, men de har inte nappat. Så jag vill ha input, förslag, funderingar att ta upp för att kunna få hjälp, rätt hjälp.
 
Jag har inklämningar i armbågarna, och har i unga år även haft i vänster ben.

För mig är det massage som är räddningen, uppenbarligen är det musklerna som klämmer om nerverna och eftersom jag dessutom är massör själv har jag fått lära mig om falsk ischias där musklerna vilket kan stämma rätt bra med att du gått och avlastat höger.
 
Impingement i höftleden är ganska ovanligt. Smärtan vid det kommer framför allt vid utåtrotation av höftleden. Kräver röntgen med specialprojektioner för att se, men för en erfaren ortoped räcker det ofta med vad patienten berättar och så en undersökning.
Artros är ingen diagnos man ställer på enbart en röntgenbild. Man kan alltid se lite sänkt broskhöjd utan att det ger några artros-symtom (belastningssmärta i ljumsken, stelhet i höftleden, begränsad gångsträcka).

Nu skulle jag ju behöva undersöka dig för att ge mer riktade råd, men det du beskriver med "knäppande" smärtor skulle kunna vara snapping hip.
Sen är det ju bra om man är överens om vad man menar med "höften". Det kan vara olika saker för olika personer.
 
Jag har inklämningar i armbågarna, och har i unga år även haft i vänster ben.

För mig är det massage som är räddningen, uppenbarligen är det musklerna som klämmer om nerverna och eftersom jag dessutom är massör själv har jag fått lära mig om falsk ischias där musklerna vilket kan stämma rätt bra med att du gått och avlastat höger.

Falsk ischias hade jag på hö.benet när det begav sig.
I vä.benet är de något annat. Tyvärr hjälper inte Gabapentinet på snäppningarna. Men de har ändå något samband med den inflammerade nerven. Gissningsvis är att nerven är så inflammerad så den är förtjockad. Så när den eg ska löpa fritt genom höftbenet så fastnar den, och när den släpper uppstår snäppfenomenet. Men som sagt det är mina gissningar och läkarna har inte hakat på. Tänkte att ökad medicinering skulle hjälpa där med, men icke. Kanske jag som vill ha ett för hastigt resultat.
Men ditt förslag om massage är bra. Har en massagekudde som får massera utsidan av låret. Smärtan i knät (som en läkare diagnoserade som förslitningar) ger med sig, eller flyttar ner i ankeln.
 
Falsk ischias hade jag på hö.benet när det begav sig.
I vä.benet är de något annat. Tyvärr hjälper inte Gabapentinet på snäppningarna. Men de har ändå något samband med den inflammerade nerven. Gissningsvis är att nerven är så inflammerad så den är förtjockad. Så när den eg ska löpa fritt genom höftbenet så fastnar den, och när den släpper uppstår snäppfenomenet. Men som sagt det är mina gissningar och läkarna har inte hakat på. Tänkte att ökad medicinering skulle hjälpa där med, men icke. Kanske jag som vill ha ett för hastigt resultat.
Men ditt förslag om massage är bra. Har en massagekudde som får massera utsidan av låret. Smärtan i knät (som en läkare diagnoserade som förslitningar) ger med sig, eller flyttar ner i ankeln.
En stilla fundering vara, om läkarna inte hakar på dina gissningar så bör det väl bero på att dina gissningar inte är rimliga, enligt deras kunskap?
 
Helt omöjligt att göra någon bedömning av ditt fall utan en undersökning. MEN impingement i höftleden (femuroacetabulartimpingement = FAI) kan absolut ge de symtom som du beskriver och låsningar/knäppningar i ljumsken kan ofta bero på trasigt labrum. Labrumskador syns inte på slätröntgen men är oftast alltid närvarande vid FAI. För att diagnosticera FAI skall just detta stå som frågeställning vid en röntgen och inkluderar två bilder som är tagna i rätt vinkel enligt följande:
En frontal (rakt ovanifrån) bild av bäckenet och en sidobild av höften. Bäckenbild i neutral rotation, definieras av att spetsen på svanskotan (coccyx) pekar mot övre delen av symfysen och där avståndet mellan symfysen och svanskotan ska vara 3,2 cm hos män och 4,7 cm hos kvinnor. Detta för att undvika att bedöma en bild där bäckenet är tippat anteriort (framåt).

Knäpper det mer på utsidan av höften så är det mer troligt att det är det som Cilla nämnde ovan, snapping hip. I och med de ryggbesvär som du beskrivit inledningsvis så behöver man ju verkligen göra en ordentlig undersökning för att utreda vad som är ryggsmärta respektive ev. höftsmärta och vad det ev. beror på.

Hur gammal är du?
I och med att de verkar ha artrosförändringar så tippar jag på att du inte är i 20-30 årsåldern iaf.

De höftartroskopier som görs nu är en relativt ny metod som inte har jättemycket forskning. Ju äldre man blir desto mindre benägna brukar de vilja vara att gå in och göra en operation men jag ser allt oftare 50-åringar som kommer för postoperativ rehab. Om det är bra eller dåligt kommer nog ta flera år innan någon kan uttala sig om. Med hjälp av en duktig fysioterapeut som kan detta och som har koll på rörelsekontroll så går det ofta att lindra besvären och många gånger faktiskt få bort symtomen. Beroende på vart du bor i landet så kan jag ha ett tips eller två. Skicka ett PM i så fall så får vi se om jag kan hjälpa dig.
 
En stilla fundering vara, om läkarna inte hakar på dina gissningar så bör det väl bero på att dina gissningar inte är rimliga, enligt deras kunskap?

Nu säger jag absolut inte att TS har impingement i sin höft men OM så skulle vara fallet så är det så att läkarna har en väldigt dålig kunskap om detta, även fysioterapeuter. Det är en relativt "ny" diagnos. Vi ser många som har sökt i många år utan att få adekvat diagnostik eller hjälp. Ute i primärvården vet de ofta inte ens vad de ska skriva som frågeställning till röntgen vilket resulterar i att man måste ta om dessa bilder när patienten senare hamnar hos ortopden.
 
Falsk ischias hade jag på hö.benet när det begav sig.
I vä.benet är de något annat. Tyvärr hjälper inte Gabapentinet på snäppningarna. Men de har ändå något samband med den inflammerade nerven. Gissningsvis är att nerven är så inflammerad så den är förtjockad. Så när den eg ska löpa fritt genom höftbenet så fastnar den, och när den släpper uppstår snäppfenomenet. Men som sagt det är mina gissningar och läkarna har inte hakat på. Tänkte att ökad medicinering skulle hjälpa där med, men icke. Kanske jag som vill ha ett för hastigt resultat.
Men ditt förslag om massage är bra. Har en massagekudde som får massera utsidan av låret. Smärtan i knät (som en läkare diagnoserade som förslitningar) ger med sig, eller flyttar ner i ankeln.

Njäe, det där stämmer inte riktigt.
En inflammerad ischiasnerv gör ont hela tiden, längs benets utsida ner till fotleden men inte foten. Den hakar inte upp sig någonstans.
 
Nu säger jag absolut inte att TS har impingement i sin höft men OM så skulle vara fallet så är det så att läkarna har en väldigt dålig kunskap om detta, även fysioterapeuter. Det är en relativt "ny" diagnos. Vi ser många som har sökt i många år utan att få adekvat diagnostik eller hjälp. Ute i primärvården vet de ofta inte ens vad de ska skriva som frågeställning till röntgen vilket resulterar i att man måste ta om dessa bilder när patienten senare hamnar hos ortopden.
Ja, det säger jag inte emot. För mig låter det ändå rimligare att läkare gör mer kvalificerade gissningar än patienten själv.

Jag reagerade nog på det där för att jag själv var hos min läkare (neurolog) igår och som vanligt hade jag teorier och funderingar. De han passade ner får jag ju bara släppa, han måste veta mer än jag.
 
Helt omöjligt att göra någon bedömning av ditt fall utan en undersökning. MEN impingement i höftleden (femuroacetabulartimpingement = FAI) kan absolut ge de symtom som du beskriver och låsningar/knäppningar i ljumsken kan ofta bero på trasigt labrum. Labrumskador syns inte på slätröntgen men är oftast alltid närvarande vid FAI. För att diagnosticera FAI skall just detta stå som frågeställning vid en röntgen och inkluderar två bilder som är tagna i rätt vinkel enligt följande:
En frontal (rakt ovanifrån) bild av bäckenet och en sidobild av höften. Bäckenbild i neutral rotation, definieras av att spetsen på svanskotan (coccyx) pekar mot övre delen av symfysen och där avståndet mellan symfysen och svanskotan ska vara 3,2 cm hos män och 4,7 cm hos kvinnor. Detta för att undvika att bedöma en bild där bäckenet är tippat anteriort (framåt).

Knäpper det mer på utsidan av höften så är det mer troligt att det är det som Cilla nämnde ovan, snapping hip. I och med de ryggbesvär som du beskrivit inledningsvis så behöver man ju verkligen göra en ordentlig undersökning för att utreda vad som är ryggsmärta respektive ev. höftsmärta och vad det ev. beror på.

Hur gammal är du?
I och med att de verkar ha artrosförändringar så tippar jag på att du inte är i 20-30 årsåldern iaf.

De höftartroskopier som görs nu är en relativt ny metod som inte har jättemycket forskning. Ju äldre man blir desto mindre benägna brukar de vilja vara att gå in och göra en operation men jag ser allt oftare 50-åringar som kommer för postoperativ rehab. Om det är bra eller dåligt kommer nog ta flera år innan någon kan uttala sig om. Med hjälp av en duktig fysioterapeut som kan detta och som har koll på rörelsekontroll så går det ofta att lindra besvären och många gånger faktiskt få bort symtomen. Beroende på vart du bor i landet så kan jag ha ett tips eller två. Skicka ett PM i så fall så får vi se om jag kan hjälpa dig.

Det är Lauensteinprojektioner som behövs, och så den specifika frågeställningen om det finns Pincer- eller CAM-förändringar.
Och för att krångla till det ytterligare så finns det även internal snapping hip med Iliopsoasfästet som knäpper över trochanter minor.
 
  • Gilla
Reactions: Io
En stilla fundering vara, om läkarna inte hakar på dina gissningar så bör det väl bero på att dina gissningar inte är rimliga, enligt deras kunskap?

Helt rätt. Kan man tycka.
Med tanke på smärtor jag har haft, en kniv som sticks in i ankeln, dras uppåt med ett par varv i knät, uppför låret och sedan ner igen. Jag har inte kunnat sköta min sömn eller min familj. Duger inte det att utöva deras kunskap på? Eller krävs det mer? För det finns det. Men inte heller verkar vara tillräckligt för att utöva deras kunskap på. Så jag vill ha funderingar med mig (eller gissningar) för att slippa detta helvetet. Inne på tredje året kan göra vem som helst vansinnig. För att inte prata om det decenniet innan med andra benet.
 
Helt rätt. Kan man tycka.
Med tanke på smärtor jag har haft, en kniv som sticks in i ankeln, dras uppåt med ett par varv i knät, uppför låret och sedan ner igen. Jag har inte kunnat sköta min sömn eller min familj. Duger inte det att utöva deras kunskap på? Eller krävs det mer? För det finns det. Men inte heller verkar vara tillräckligt för att utöva deras kunskap på. Så jag vill ha funderingar med mig (eller gissningar) för att slippa detta helvetet. Inne på tredje året kan göra vem som helst vansinnig. För att inte prata om det decenniet innan med andra benet.
Det låter förfärligt att ha så ont så länge!

Det jag menade var att det inte behöver innebär att dina gissningar är rätt eller värda att gå vidare. Däremot är det naturligtvis bra att du begär att de ska fortsätta hitta orsak och behandling.
 
Njäe, det där stämmer inte riktigt.
En inflammerad ischiasnerv gör ont hela tiden, längs benets utsida ner till fotleden men inte foten. Den hakar inte upp sig någonstans.

När jag hade falsk ischias hade jag ont på flertalet ställen, på olika tidpunkter.
Nu har jag ont i rumpan och längs låret, utsidan, ner till ankeln. Men det värker bara ordentligt, a la kniv, när jag håller igång. Men nu är det okej, med ökad medicinering. Nu fillrar det bara i ankeln, ont i benhinnor skenben och svider som attan i knät. Men med massagekudde på lårets utsida kan jag manipulera smärtan i knät, oftast bara för stunden. Men snäppningarna- help, säger jag bara.
 
Tack. Det blir en del att goggla ser jag. Men jag ska läsa igenom, sortera lite och se om det finns ngt nyttigt att lägga på minnet och fråga vidare.
 
Impingement i höftleden är ganska ovanligt. Smärtan vid det kommer framför allt vid utåtrotation av höftleden.
Ja, där finns en smärta. Inte samma sorts smärta. Det tar emot och smärtar vid utåtrotation. Men detta kan jag hantera. Jag tänjer och tränar där för utökad tålighet och eller så skiter jag i att använda benet åt det hållet, beroende vad jag orkar just då.

Artros är ingen diagnos man ställer på enbart en röntgenbild. Man kan alltid se lite sänkt broskhöjd utan att det ger några artros-symtom (belastningssmärta i ljumsken, stelhet i höftleden, begränsad gångsträcka).
Så uppfattade jag också ortopeds 1 uttalande.
 
Men det värker bara ordentligt, a la kniv, när jag håller igång.

Fel av mig, hållt igång. Så efterdyningar blir kvällar och nätter. Jag är stönig. Håller mig på benen och gör det jag ska och måste göra, för sätter jag mig är det som förgjort. Sedan får jag lida.
 
Nu säger jag absolut inte att TS har impingement i sin höft men OM så skulle vara fallet så är det så att läkarna har en väldigt dålig kunskap om detta, även fysioterapeuter. Det är en relativt "ny" diagnos. Vi ser många som har sökt i många år utan att få adekvat diagnostik eller hjälp. Ute i primärvården vet de ofta inte ens vad de ska skriva som frågeställning till röntgen vilket resulterar i att man måste ta om dessa bilder när patienten senare hamnar hos ortopden.

Hörde talas om det för första gången hösten -15. Via en skicklig sjukgymnast, som inte heller har hört talas om det under särskilt lång tid.
 
Njäe, det där stämmer inte riktigt.
En inflammerad ischiasnerv gör ont hela tiden, längs benets utsida ner till fotleden men inte foten. Den hakar inte upp sig någonstans.

Fast hur ofta är en ischiasnerv egentligen inflammerad?
I övrigt håller jag helt med dig, och ifrågasätter inte utan ber om mer kunskaper.
 
Fast hur ofta är en ischiasnerv egentligen inflammerad?
I övrigt håller jag helt med dig, och ifrågasätter inte utan ber om mer kunskaper.

Inte så där himla ofta. Mer att den kommer lite i kläm. Ofta vid piriformissyndrom, som väl ligger närmast det som kallas "falsk ischias". Men det där är ett luddigt begrepp.
 
Inte så där himla ofta. Mer att den kommer lite i kläm. Ofta vid piriformissyndrom, som väl ligger närmast det som kallas "falsk ischias". Men det där är ett luddigt begrepp.
Jo. piriformissyndrom är ju också en sådan där diagnos som verkar ha dykt upp allteftersom. Och som kunniga sjukgymnaster verkar kunna hjälpa till en hel del med. Och i litteraturen beskrivs ju att det opereras ibland.

Håller med: oftast mekaniskt i kläm, antagligen rätt sällan inflammation. Tänkte bara att du kunde veta något som jag inte vet (gör du säkert).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp