Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Höstplöjer gör man innan tjälen går i (plogen går tungt om marken är frusen + att man inte får några ordentliga tiltor), beroende på var i landet så rör det sig ofta om senast oktober-november.

Är det bara nån enstaka kallgrad på natten med en tunn skorpa på markytan som sakta tinar under dagen så går det som regel bra att plöja men det är ju bättre om man får till det innan dess.

Som sagt var så fräs gärna eller harva riktigt rejält i flera omgångar med ett par veckors mellanrum på våren så minskar du markens fröförråd = mindre risk för ogräs eller andra oönskade växter.

Med fräsning så sliter du upp och slår sönder rotdelarna, görs detta upprepade gånger så att växterna inte hinner återhämta sig emellan så dör dom och blir till mull. Harvning ger lite samma effekt men fräsen ger mer omblandning och river runt mer per körning än en harv, i gengäld är som regel harven större och tillåter högre körhastighet.

Du kan ju även fräsa innan plöjning som mekanisk bekämpning. Ibland om det är vall som har legat länge, sådär en 20 år eller så, så kan man gärna vilja bearbeta lite grann innan plöjning om vallen är gammal och seg. Ofta görs det då med tallriksharv eller knivfräs vilket minskar antalet "hottentotter" dvs stora tuvor som blir liggande kvar uppepå ytan efter plöjning och harvning.

Du måste ju harva eller fräsa på våren innan sådd i vilket fall som helst, du kan ju inte så direkt uppepå tiltorna, så då blir det 2-3 harvningar/fräsningar innan sådd istället för en enda.

För att du ska kunna spruta så måste växterna växa och ha blad för att du ska få effekt.

Moderna bekämpningsmedel tas upp via bladen och fungerar ofta så att man "skruvar upp" växternas ämnesomsättning så att dom växer så snabbt att dom dör - om glyfosat/roundup hamnar i kontakt med jord så inaktiveras det så jorden i sig blir alltså inte förgiftad.
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

En häst som jag stod i samma stall som förra sommaren. (Vi båda har dock bytt stall nu, även nu står vi i samma.) Det fanns alsikeklöver i sommarhagen i förra stallet. Min häst klarade sig. Den andra hästen fick dock stooora variga sår. Som sedan blev bra till hösten & han har varit helt bra, tills i juni. Han ser nu likadan ut som förra sommaren. Så han går med skydd runt om alla soliga dagar. :crazy:
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Glyfosat bryts ner av de bakterier som lever i jorden i kombination att glyfosat binder ganska hårt till just jorden.

I det fall glyfosat inte bryts ner av jordbakterier så bryts det ned av fotolys, dvs under inverkan av ljus och halveringstiden ligger då på 3-4 veckor.

Glyfosat är ett bra bekämpningsmedel, men självklart så kan överanvändning ge oönskade effekter och det ska därför inte användas slentrianmässigt - men ingenting ska användas slentrianmässigt utan alla åtgärder ska vara väl genomtänkta oavsett om det handlar om bekämpningsmedel, gödning eller mekanisk bearbetning - så fort du startar traktorn så har du ju en miljöpåverkan.

Som vådan av höstplöjning som kan ge ökade kväveförluster från marken vilka då ska ställas i relation till vinsten, har man inga jättebekymmer med rotogräs så kanske man då istället hoppar över höstplöjningen eller kör ett plöjningsfritt alternativ med grund markbearbetning under våren.

Dock är glyfosat relativt ofarligt i vattenmiljön, så jag ser ju hellre att man använder glyfosat än många andra bekämpningsmedel.

Att totalvägra bekämpningsmedel är ju heller inte alltid optimalt, tex vissa oönskade sorter kräver så omfattande mekanisk bekämpning att en sprutning med glyfosat kan ha mindre oönskade miljöeffekter än tex 10 körningar med knivfräs. Men självklart ska bekämpningsmedel endast användas undantagsvis...
 
Sv: Alsikeklöver skäl till att inte köpa gård?

Klöver är kväverikt o därmed bra gödning.

Jag skulle plöja ner det på hösten o så spannmål med vall.

Alsike brukar komma upp igen, men sen inte ta sig lika bra om man putsar vallen. Gräset tar överhanden.

Jag har ju råkat ut för alsikeförgiftning, men tror som ngn skrev att det är mögelsporer men på blommorna. Det odlas ju som foder till kor.
Jag har använt denna hagen många år efter, men har släppt hästarna tidigt innan blomning. Sen är det mest vitklöver som kommer o då väntar jag till det blommat ut. Eller släpper en mkt kort tid per dag. hästarna äter ju hemskt gärna klövret- först o sen när det är nästan slut får de gå där hela tiden o äta annat.

Hagar med stora mängder alsike verkar hästarna rata.


Gammal tråd men jag testar ändå.

Har hagar på åkermark (som tidigate inte använts som bete på många år om ens någonsin). Insådd vall med hästbete men jag undrar om inte bonden drygade ut med nåt annat oxå för det såg inte likadant ut överallt.
Vallen såddes in för 6-7 år sen men drygt hälften är mkt sparsamt betad (förutom förra året då jag hade sto med föl) pga hästar som inte kan ha fri tillgång.

Upptäckte sparsamt m alsikeklöver år 2 och det har ökat på sig endel. Även vitklöver har det kommit allt mer under åren. Har inte gödsla någonting på dessa år men klipper hagarna med åkgräsklippare eftersom hästarna inte hinner beta ner dem.

Börjar nu få ågren över alsikeklövern men funderar på om man genom att klippa kort kan minska riskerna 🤔

Har bara ett drygt ett hektar så att plöja upp och så fånggröda vill jag helst undvika så länge som möjligt.

Hästarna har inte haft några symtom. Väldränerad mark.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 530
Senast: sydney
·
A
Ekonomi & Juridik Det börjar dra ihop sig till att köpa gård inom den närmsta framtiden, men då hopar sig också frågetecknen en aning. Skulle verkligen...
Svar
5
· Visningar
2 037
Senast: Amaranth
·
S
Ekonomi & Juridik Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta den gärna. Jo vi vill gärna bo på landet och jag har lite funderingar vad...
Svar
15
· Visningar
3 566
Senast: Stinat
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 520
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp