alt till full-cheek bett?

Buck

Trådstartare
har ett full-cheekbett på min häst som hon går super bra med, har haft en pullar nosgrimma till det i 2 år och hästen har gått bra med det. men nu så har hästen min slutar dra ned huvudet efter hinderna, och visar tydligt att hon inte tycker om pullar nosgrimman. Detta genom att lägga huvudet på sne så fort man ska spänna nos remmarna (spänner ej super hårt utan har 2 fingrar mellan tränset och nosryggen).

har nu gått över till remont nosgrimma som hon trivs mycket bättre med, men nu så kan jag ju inte ha full-cheek bettet :cry: nosgrimman kommer i vägen för parer stängerna och kniper på ngt konstigt sätt.

vill ha ett 3delat bett med fasta ringar, men har inga erfarenheter av det förutom full-cheek.

vilket bett är mest likt full-cheek men som man kan ha till remont och som man får tävla hoppning med?
de jag hittar är äggbett, half-cheek och D bett, vad är det som skiljer dessa betten åt egentligen?

tacksam för hjälp:bump:
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Kanske kan det hjälpa dig att fästa hållare för bettet i sidostycket? Så här:

full_cheek_snaffle.jpg
 
Sv: alt till full-cheek bett?

nej det går inte, har remont nosgrimma. hade jag haft en engelsk så hade det inte varit ngt problem men pollan min tar bettet direkt med engelsk nosgrimma.
fullcheek + remont gör att både sido stycket och nosremmen "knuffar undan" bettet då parerstängerna är i vägen
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Kan du köpa ett travbett istället för full cheek-bettet du har? Då får du parerstänger som inte går uppåt och därmed inte borde störa remontgrimman. Är dock inte säker på om man får tävla hoppning med ett sådant bett men logiskt sett borde man ju få det.

Har du funderat på annat som du kan göra för att undvika att hästen tar bettet när du har en engelsk nosgrimma?
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Hur mycket behöver du parerstängerna, egentligen? ;)

De du räknar upp skiljer sig inte så mycket åt utan är mer en smaksak. D-ringarna är ofta lite större än eggbettsringarna vilket ger något mer tryck/ledande känsla. Gud vad jag förklarar värdelöst idag!
Ska jag kolla om jag har något som du kan låna? Vad har hon för strl isf?
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Kanske ett Hanging cheek-bett? Googla så hittar du bilder.

TS, kallar även för baucherbett

Googletips
baucher snaffle
baucher bit
hanging cheek snaffle
hanging cheek bit

Genom olika sökord får du olika bilder där bettet används.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Cilva; har funderat på ett trav bett innan då det bara har parerstång neråt :) men har dock aldrig sett ett :/

Equilina; tror att C har 13cm eller 12,5cm (får ut och mäta), vill gärna ha ett fast bett då hon lätt får skav i mungipan av vanliga bett. sen så är det skönt att kunna ta ledande tygeltag som pollan lyssnar på när vi hoppar (hon är ju liiite väl pigg och glad då:p).
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Har du aldrig sett ett travbett??? jag kan skicka ett gratis åt dig om du vill ha.. har massor. Har slutat med dem på travarna. :)
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Är delen som ligger ovanpå nosryggen tillräckligt kort? Jag har parerstänger ihop med remontnosgrmma, men även om nosgrimman är ställbar så var den för lång så jag klippte av en aachenrem till lagom längd och satte dit istället. Då går parerstängerna ganska fria.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Men om detta är något som kommit nu så borde du kolla munnen på hästen?
Jag menar, om den gått bra med detta bettet i flera år och plötsligt gör den inte det... det borde vara åtgärd nummer 1 :)
 
Sv: alt till full-cheek bett?

bettet har det aldrig varit problem med, det är bara att jag har bytt nosgrimma från pullar till remont då hon inte behöver pullar nosgrimman mer och inte tycker om den längre(bråkade när man tränsade och la huvudet på sne när man skulle spänna nosremmen:(). hade en engelsk nosgrimma ett tag och då så tog pollan bettet och stod hur lungt och snällt som helst, men så fort pullar tränset kom inom synhåll så började hon bråka.
remont nosgrimman är det inga problem alls med förutom att pararstängerna kommer i vägen. om jag kunnat ha fullcheek bettet och remont nosgrimman så hade allt varit super bra, men nu så får jag aningen ha ett bra bett och dålig nosgrimma eller ett halv bra bett och en bra nosgrimma.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Har du aldrig sett ett travbett??? jag kan skicka ett gratis åt dig om du vill ha.. har massor. Har slutat med dem på travarna. :)

:rofl: har aldrig sett ett i affär, lokala hästsport affären här har nästan inga kör saker och jag brukar inte leta efter bett då det funkat så bra med fullcheek bettet hittils.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

om jag kunnat ha fullcheek bettet och remont nosgrimman så hade allt varit super bra, men nu så får jag aningen ha ett bra bett och dålig nosgrimma eller ett halv bra bett och en bra nosgrimma.

Om detta är valet så hade JAG valt ett bra bett och dålig nosgrimma istället för vise versa. Nosgrimman är ju mest där för att den är snygg och i vissa fall stänga igen truten på hästen.

Men full-cheek är ju som ett vanligt bett fast man satt på parerstänger. Är det rakt, två- eller tre-delat? För du lär ju kunna hitta ett bett med samma mundel och för att få lite stabilare kan du ju välja ett med fasta bettringar, då blir det ju "precis" som full-cheek? Eller?

:)
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Skulle skriva samma som "Seabaz"...

Fullcheek är ju ett helt normalt bett frånsett att det har parerstänger som håller bettet på plats + ev. hjälper till att svänga hästen (huvudet).

Ett muffbett eller D-bett med motsvarande mundel torde alltså inte utgöra så stor skillnad!?
 
Sv: alt till full-cheek bett?

mitt fullcheek är 3delat, har ett 3delat träns bett också och det är stor skillnad vid hoppningen då man ska svänga med de olika betten.
och nosgrimman har jag tyvärr för att så som du sa det "stänga igen truten på hästen", annars så är det bara att hålla i manen och hoppas på det bästa även i dressyren :/. så hade verkligen behövt full cheek bettet + remont eller pullar nosgrimman, men när hästen inte vill ha pullar längre så får man ju ge sig lite :) (ska försöka hitta en tränare nu så att jag inte behöver stänga igen munnen på pollen längre)
 
Sv: alt till full-cheek bett?

men den engelska nosgrimman då? varför tog du bort den? sätt ev. på en snokrem. Sedan finns det ju bettskivor också man kan sätta på ett vanligt bett


Men jag tycker ändå du ska kolla din häst i munnen innan du börjar experimentera med nosgrimmor "för att stänga igen truten". För finns där någon hake i munnen så kan konsekvenserna bli förödande. Dessa hakar kan komma väldigt fort dessutom.
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Jag har ingen flärp på den engelska nosgrimma, tycker heller inte om acchen nosgrimmorna då de ligger på luftvägarna.
har bettskivor till mitt vanliga träns bett som jag har nu och de hjälper inte så mycket faktiskt :/.
Kollade munnen förra året och ska göra det nästa år igen, detta årets tand budget gick till att göra om grund vaccinationen. :(
(ska se om vi kan kolla munnen till våren men än så länge har jag inte råd)
 
Sv: alt till full-cheek bett?

Det bör ju finnas andra tecken om hon har fått hakar el dyl. Är det bara pullargrimman, och inte alls om du sätter på en annan nosgrimma så bör det ju vara det hon reagerar på. Hon kan ju ha fått skavsår inne i kinderna av att haft samma nosgrimma länge?
Så jag tycker du gör rätt i att börja med att byta nosgrimma. Kvarstår problemen eller att hon tuggar konstigt, luktar illa ur munnen osv så får du väl ta hem tandis då:)
Jag funderade på en sån där remontnosgrimma som finns till islandshästar, som det går en liten båge på vid varje mungipa på hästen, skulle det funka?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 578
Senast: Vogue
·
Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 564
Senast: Hedwig02
·
Utrustning Varför blir alla nosgrimmor jag köper så konstiga efter ett tag? :confused: Jag har köpt tre aachen(stavas?)nosgrimmor på tre år och...
Svar
6
· Visningar
924
R
Utrustning Vi har en islandshäst som gått på ridskola typ halva sitt liv. När han kom hade han remontnosgrimma och ett bett som var 125 mm långt...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp