Altanräcke som inhängnad för Ragdoll?

Hejspo

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa katt och eftersom jag är lite känslig/allergisk funderar vi på att skaffa en ragdoll (först prova umgås med mamman). Tydligen vill alla att man ska ha dessa inomhus jämt. Känns konsitigt för oss som båda är uppväxta med utekatter. Vi bor i hus med dörrarna ständigt öppna på sommaren ut till verandan och barn springandes. Duger staketet som finns på verandan/altanen som inhägnad ”under uppsikt” eller vad man förväntas ha? Det är en meter högt staket/räcke. Verandagolvet är som mest 2 meter över mark på nåt ställe.
Tänker att de verkar hålla sig till golvet eller på sin höjd hoppa upp i soffan. Även om de faktiskt kanske klarar av hoppa en meter så kanske det inte är nåt de gör när det inte är deras vanliga innemiljö de är i ute på verandan?
 
Vi funderar på att skaffa katt och eftersom jag är lite känslig/allergisk funderar vi på att skaffa en ragdoll (först prova umgås med mamman). verandan?

Ska ragdoll vara extra bra för allergiker? Det har jag aldrig hört tidigare. Den ras som ev kan funka för allergiker är sibirisk katt, enligt vad jag läst. Det kan finnas fler raser, men sibirisk katt är den jag läst mest om.
http://www.sibiriskkatt.se/allergi-testhem/
 
Ja de brukar anses allergivänliga. Står på de flesta ställen jag vart inne på, men t.ex. denna som exempel då. Sibirisk, ragdoll och rex brukar man säga.
https://www.agria.se/katt/artiklar/om-katt/kan-man-ha-katt-trots-kattallergi/

Läste att de flesta tycker sina ragdoll på sin höjd hoppar upp i soffan så då tänkte jag den inte vill sticka iväg när vi hänger på verandan...
Men låter som att innekatt (raskatt/allergivänlig) är omöjligt för oss som bor i hus då. Vill inte ha bur/gård.
 
Vem är det som säger att man promt måste ha just en rag doll inne?

Så länge de är kastrerade, vaccinerade och chippade kan du väl låta den göra som den vill?
Den kanske nöjer sig med er altan, eller så vill den gå och lägga sig under altanen på varma dagar. :)
Har fem RD runt mig som är inne/utekatter. En av dom går iof bara ut någon gång i månaden, men de andra är som vilka andra huskatter som helst. Dvs. ute mer på sommaren och ligger på sofflocket hela hösten/vintern.
En bengal bor i närheten, den är ute mycket, ser den ofta. Den var innekatt men var helt oregerlig innan den började gå ut. Nu är den mysig inne, och oregerlig ute. ;)

Jag skulle av personliga skäl helst vilja ha innekatter, men det vill tyvärr inte mina katter höra talas om. :)
 
Jag tycker inte den behöver vara innekatt, men alla uppfödare är lite... speciella. De säljs nästan alltid som innekatt. Det är hemskt ha den ute bla bla. Sen kan jag göra vad jag vill när den är min men vill inte ljuga heller vid köp. Men visst man kan ju börja ha den inne så får man se sen hur det utvecklar sig. Vill den ut så får det väl bli så.

Har dock läst man kan utveckla astma om man har katt trots allergi, så har börjat tänka om lite ändå angående detta.
 
Jag tycker inte den behöver vara innekatt, men alla uppfödare är lite... speciella. De säljs nästan alltid som innekatt. Det är hemskt ha den ute bla bla. Sen kan jag göra vad jag vill när den är min men vill inte ljuga heller vid köp. Men visst man kan ju börja ha den inne så får man se sen hur det utvecklar sig. Vill den ut så får det väl bli så.

Har dock läst man kan utveckla astma om man har katt trots allergi, så har börjat tänka om lite ändå angående detta.
Då förstår jag. :)

En i familjen är allergisk. Hund och katt är värst.
Hundvalpar och unghundar fungerar inte alls. Får den en puss av en valp svullnar hela ansiktet upp. Från ca 2 år och uppåt fungerar det av någon märklig anledning.

Katterna går bra. De får inte vara i sovrummen av allergihänsyn. Men allt annat mys fungerar utan reaktioner.
Det har inte heller utvecklats någon astma av allergin. Men det är klart, allergier fungerar ju på olika sätt.
Och det är bättre att tänka efter noga före, än att behöva omplacera en familjemedlem.
Lycka till hur du än gör. :)
 
Jag tycker inte den behöver vara innekatt, men alla uppfödare är lite... speciella. De säljs nästan alltid som innekatt. Det är hemskt ha den ute bla bla. Sen kan jag göra vad jag vill när den är min men vill inte ljuga heller vid köp. Men visst man kan ju börja ha den inne så får man se sen hur det utvecklar sig. Vill den ut så får det väl bli så.

Har dock läst man kan utveckla astma om man har katt trots allergi, så har börjat tänka om lite ändå angående detta.

Ja, uppfödare är väldigt speciella som jobbar för kattens välmående och för att höja statusen. Visst är det hemskt?
 
De uppfödare jag köpt ragdoll av bodde inte lämpligt att ha katten ute när jag köpte mina kattungar. När de flyttade till lämpligare ställe och katterna var kastrater så har de haft sina katter ute.

Allt handlar enligt mig om förutsättningar för utevistelse. Jag skulle inte sälja nån av mina till en som ville ha katten ute i tättbebyggt område - däremot har jag haft noll problem med de som jag vet bor lantligt och som släpper ut katten först när den är kastrat - så min hållning till detta är mycket pragmatisk.
 
Jag tycker inte den behöver vara innekatt, men alla uppfödare är lite... speciella. De säljs nästan alltid som innekatt. Det är hemskt ha den ute bla bla. Sen kan jag göra vad jag vill när den är min men vill inte ljuga heller vid köp. Men visst man kan ju börja ha den inne så får man se sen hur det utvecklar sig. Vill den ut så får det väl bli så.

Har dock läst man kan utveckla astma om man har katt trots allergi, så har börjat tänka om lite ändå angående detta.
Jag är väl en av dessa... speciella ragdolluppfödare då antar jag. Jag har alla mina katter som innekatter. Däremot har vi hägnat in uteplatsen med 2m högt stängsel, och det klättrar de inte på. Jag säljer alla mina kattungar som innekatter då jag anser att det är vad ragdollen är avlad för. Många är väldigt godtrogna och inte minst väldigt klumpiga. Det finns såklart individer bland ragdollen som passar bäst att få vara ute, men de katter jag sett som säljs som utekatter är oftast äldre omplaceringar. Där har matte och husse konstaterat att katten inte trivs ute.

Jag hade tidigare huskatter och de märkte jag att inte trivdes inne på heltid. De blev understimulerade och oroliga. Det problemet har jag aldrig haft med en ragdoll. På sommaren gillar de att ligga ute på verandan och njuta, men tar jag ut dem utanför inhängnaden vill de snabbt in.

Varför kollar ni just på ragdoll? Har ni kikat på sibirer/neva masquerade? Nevan ser i stort sett ut som ragdollen eftersom de är maskade och blåögda, men är mer vanliga att allergiker klarar, och är mer lämpade som utekatter. Mina ragdolls har jag inte märkt ska vara allergivänliga. Sen är det många allergiker som reagerar lite mindre på mina än många andra katter, men de har ändå symptom. Innekatter gör att miljön blir mer "kattifierad" också än om du har en katt som är ute stora delar av dygnet.
 
Jag har ragdoll. Den har inte heller läst det med markbunden. Skulle plättlätt hoppa över 1 m. Hon hoppar utan besvär 1 m upp för att ligga i fönstren osv.

Hon var ute på inhägnat område hos förra ägaren/uppfödaren. Jag skulle ALDRIG släppa ut en ragdoll ”fritt”. De är inte jordens smartaste katter so to speak... Dessutom är de flesta ibte så smidiga om vi ska försköna det lite...Siameserna fick gå ut fritt på dagarna när jag bodde så det passade. Men ragdollen - nä.

Varför kan du inte näta in altanen?
 
Ja, uppfödare är väldigt speciella som jobbar för kattens välmående och för att höja statusen. Visst är det hemskt?
Nu blev jag lite nyfiken på välmående och status. Att det är lika med innekatt?
Bli inte arg, upprörd eller känn dig påhoppad nu, för det menar jag verkligen inte.

Många organisationer arbetar för att höja statusen på katter, så att vi slipper det enorma djurplågeriet som utslängda och övergivna katter innebär. Jag är djupt enig i det.

Är det överordnade målet då att det enbart ska finnas innekatter? Är det den högsta statusen för katt? Är det det bästa för en katts välmående?


OT
Jag vill själv ha enbart innekatt (och har haft).
Mest för jag har ett sådant kontrollbehov över alla mina djur. :o
Men mina nuvarande katter vägrar vara innekatter, vilket jag givetvis mår dåligt av.
De går i och för sig inte långt ifrån gårdshusen (har haft GPS:er på dom, kontollbehovet igen) , men de vill gå ut ett par gånger om dagen för att göra sina behov, samt fånga lite vilda djur och släpa med in.
Jag upplever själv att de är lika välmående som mina tidigare innekatter.
Jag skulle bli frågande om jag inte ansågs vara bra nog kattägare, för att få köpa en katt av en uppfödare, för att jag inte ansågs ta hand om mina djur. För att katten eventuellt vill gå ut i framtiden.
 
Nu blev jag lite nyfiken på välmående och status. Att det är lika med innekatt?
Bli inte arg, upprörd eller känn dig påhoppad nu, för det menar jag verkligen inte.

Många organisationer arbetar för att höja statusen på katter, så att vi slipper det enorma djurplågeriet som utslängda och övergivna katter innebär. Jag är djupt enig i det.

Är det överordnade målet då att det enbart ska finnas innekatter? Är det den högsta statusen för katt? Är det det bästa för en katts välmående?


OT
Jag vill själv ha enbart innekatt (och har haft).
Mest för jag har ett sådant kontrollbehov över alla mina djur. :o
Men mina nuvarande katter vägrar vara innekatter, vilket jag givetvis mår dåligt av.
De går i och för sig inte långt ifrån gårdshusen (har haft GPS:er på dom, kontollbehovet igen) , men de vill gå ut ett par gånger om dagen för att göra sina behov, samt fånga lite vilda djur och släpa med in.
Jag upplever själv att de är lika välmående som mina tidigare innekatter.
Jag skulle bli frågande om jag inte ansågs vara bra nog kattägare, för att få köpa en katt av en uppfödare, för att jag inte ansågs ta hand om mina djur. För att katten eventuellt vill gå ut i framtiden.

Det handlar om att ha katten under uppsikt. Dels för dens egen skull och dels för grannarnas skull.
 
Det behöver inte vara synonymt med bra liv att ha innekatt och dålig liv ha utekatt. Men det krävs enormt mycket om man ska ha utekatt - och det är tyvärr inte alla som dels bor så och dels har engagemanget.

Dessutom så finns det bland raskatterna raser som generellt är mellan mindre lämpade och fullständigt olämpliga att ha som utekatt annat än under absolut uppsikt (Ie sele eller kattgård). Det finns naturligtvis individuella skillnader men det är omöjligt att titta på en kattunge och veta vilken kategori den kommer hamna i.

Just Ragdolls är ganska klumpiga, och inte särskilt ”streetsmarta”. De löper generellt en mycket högre risk som utekatt än många andra raser.

Få raskatter är maniska på att de måste gå ut. Enstaka undantag finns men de är lätt räknade. Så man kan lika gärna fråga sig varför man prompt måste lära katten vara ute på egen tass? (Då ökar risken den sen vägrar).
 
Så det riktiga i att ha katt, är att ha innekatt om jag förstår @MissFideli och @Hyacinth rätt. Även @Alexandra_W är inne på det resonemanget?
Innekatt är det som ger mest välmående och högst status till katten.

Varför arbetar man då inte för samma bestämmelser för katter som det är för hundar?
Att katter förbjuds att vara lösa om de inte är kopplade eller under ägarens direkta och totala kontroll?
Det måste väl gå att få till, det gick ju för hundar? :)
 
Så det riktiga i att ha katt, är att ha innekatt om jag förstår @MissFideli och @Hyacinth rätt. Även @Alexandra_W är inne på det resonemanget?
Innekatt är det som ger mest välmående och högst status till katten.

Varför arbetar man då inte för samma bestämmelser för katter som det är för hundar?
Att katter förbjuds att vara lösa om de inte är kopplade eller under ägarens direkta och totala kontroll?
Det måste väl gå att få till, det gick ju för hundar? :)

Det är just det man jobbar för.
Men eftersom katterna har låg status även hos politiker, så händer det inget.
I många år har man försökt att som steg 1 få igenom ett id-märkningskrav på alla katter och gärna att utekatter ska vara kastrerade. Men responsen från lagstiftare är nästan noll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp