Alternativ till boendestöd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Jag har mist mitt boendestöd eftersom jag börjat studera heltid och boendestödet är inte tillgängligt på helger eller kvällar.

Tyvärr fungerar mitt liv inget vidare utan boendestöd. Jag orkar inte ta tag i saker och allt blir kaos. Och så mår jag dåligt över allt kaos och att allt känns övermäktigt.

Jag har dåligt med ork, jag har jättesvårt att komma igång och jag pallar inte att avsluta saker om jag trots allt börjar.

Så hur tusan ska jag klara av mitt liv?
 
Jag har mist mitt boendestöd eftersom jag börjat studera heltid och boendestödet är inte tillgängligt på helger eller kvällar.

Tyvärr fungerar mitt liv inget vidare utan boendestöd. Jag orkar inte ta tag i saker och allt blir kaos. Och så mår jag dåligt över allt kaos och att allt känns övermäktigt.

Jag har dåligt med ork, jag har jättesvårt att komma igång och jag pallar inte att avsluta saker om jag trots allt börjar.

Så hur tusan ska jag klara av mitt liv?
Fast boendetstöd ska väl jobba helger också? Det gör dom här.
 
Vad brukar boendestödet göra? Är det precis de sakerna du skulle vilja ha ny hjälp med nu, eller har du idéer på hur det skulle kunna bli ännu bättre?
 
Vad brukar boendestödet göra? Är det precis de sakerna du skulle vilja ha ny hjälp med nu, eller har du idéer på hur det skulle kunna bli ännu bättre?
Boendestödet har puttat igång mig och sett till att saker blir gjorda. Och det är väl just det jag behöver få hjälp med, att rodda i kaoset och få ordning. Boendestödet har också hjälpt mig rent praktiskt, t.ex. genom att dammsuga medan jag diskar och plockar undan.

Jag har inga förslag på hur det skulle kunna bli bättre. Det får dock inte bli sämre, t.ex. om någon kommer in i mitt hem och kör över mig.
 
Innebär studierna att ni ska vara heltid på plats, alltså schemalagd bunden studietid?
Ja, vi börjar 8.30 varje dag och slutar 16.00 även om det ibland blir att vi slutar tidigare, men det vet jag aldrig i förväg. Nu blir det mycket distansstudier men vi behöver vara på plats ibland. Tiderna är dock samma oavsett var vi är.
Städhjälp någon timme i veckan kanske skulle kunna vara något? Dels lite motivation att plocka undan innan den kommer och dels det rent praktiska i att få hjälp med städningen? :)
Vad skulle sånt kosta? Jag har nämligen inga pengar att betala sånt. Och jag skulle ändå inte orka plocka undan innan städhjälp kommer.

Det är inte bara städningen jag behöver hjälp med utan även matlagning och trädgård.
 
Senast ändrad:
Ja, vi börjar 8.30 varje dag och slutar 16.00 även om det ibland blir att vi slutar tidigare, men det vet jag aldrig i förväg. Nu blir det mycket distansstudier men vi behöver vara på plats ibland. Tiderna är dock samma oavsett var vi är.

Det fina med distansstudier är att det går att vara flexibel och sitta ett par timmar efter 16 om man vill. Nu är ju nu, och du behöver boendestöd nu. Tiderna ni ska vara på plats måste ni ju få i god tid innan?
 
Det fina med distansstudier är att det går att vara flexibel och sitta ett par timmar efter 16 om man vill. Nu är ju nu, och du behöver boendestöd nu. Tiderna ni ska vara på plats måste ni ju få i god tid innan?
Vi sitter i klass (via Teams) även om vi studerar på distans. Så studietiden är inte flexibel.

Tiderna vi ska vara på plats får vi reda på fredag veckan innan.
 
Vi sitter i klass (via Teams) även om vi studerar på distans. Så studietiden är inte flexibel.

Tiderna vi ska vara på plats får vi reda på fredag veckan innan.

Kanske jag som inte ser det framför mig på korrekt sätt och inte begriper varför du måste sitta vid datorn mellan 08 och 16. Jag förstår att det är heltidsstudier, men inte att de måste utföras mellan 08 och 16 vardagar. De som studerar i min närhet kan se på föreläsningar i efterhand och göra andra småsaker i någon liten timme då och då på vardagar.

OM du skulle kunna skippa ett par timmar i veckan av teams-studierna blir det väl ändå svårt att boka in boendestöd med så kort varsel som fredagen veckan innan. Antar jag.

Är det helt otänkbart att anpassa studierna efter boendestödet? Jag tänker om ditt liv inte fungerar hemmavid med mat, städ osv så blir det ändå svårt att studera?

Hur såg boendetödet ut i tid innan studierna?
 
Kanske jag som inte ser det framför mig på korrekt sätt och inte begriper varför du måste sitta vid datorn mellan 08 och 16. Jag förstår att det är heltidsstudier, men inte att de måste utföras mellan 08 och 16 vardagar. De som studerar i min närhet kan se på föreläsningar i efterhand och göra andra småsaker i någon liten timme då och då på vardagar.

OM du skulle kunna skippa ett par timmar i veckan av teams-studierna blir det väl ändå svårt att boka in boendestöd med så kort varsel som fredagen veckan innan. Antar jag.

Är det helt otänkbart att anpassa studierna efter boendestödet? Jag tänker om ditt liv inte fungerar hemmavid med mat, städ osv så blir det ändå svårt att studera?

Hur såg boendetödet ut i tid innan studierna?
TS kanske inte läser på universitetet utan en annan utbildning där man är närvarande hela tiden även på distans. Dvs lektionssals inlärning.
 
TS kanske inte läser på universitetet utan en annan utbildning där man är närvarande hela tiden även på distans. Dvs lektionssals inlärning.

Jo men det har jag fattat att det är, och det är det jag undrar, om det är obligatorisk närvaro 08-16. På plats eller via Teams.
 
Ligg på kommunen om att de måste lösa det.
Är helt enkelt inte ok att de gör det omöjligt att kombinera det med arbete/studier på helt normala tider.

(Vore en annan sak om det var önskemål från din sida, men finns inte flexibilitet så finns det inte. Hade de menat att du skulle behöva säga upp dig om det var en anställning...?)
 
Kanske jag som inte ser det framför mig på korrekt sätt och inte begriper varför du måste sitta vid datorn mellan 08 och 16. Jag förstår att det är heltidsstudier, men inte att de måste utföras mellan 08 och 16 vardagar. De som studerar i min närhet kan se på föreläsningar i efterhand och göra andra småsaker i någon liten timme då och då på vardagar.

OM du skulle kunna skippa ett par timmar i veckan av teams-studierna blir det väl ändå svårt att boka in boendestöd med så kort varsel som fredagen veckan innan. Antar jag.

Är det helt otänkbart att anpassa studierna efter boendestödet? Jag tänker om ditt liv inte fungerar hemmavid med mat, städ osv så blir det ändå svårt att studera?

Hur såg boendetödet ut i tid innan studierna?
Föreläsningarna spelas inte in och kan inte ses i efterhand. Diskussioner och genomgångar kan man heller inte delta i på annan tid. Alltså måste jag sitta vid datorn när undervisningen sker.

Det går helt enkelt inte att anpassa boendestödet till skolan utan att jag missar undervisning.

Tidigare hade jag boendestöd varje måndag 8.45-10.30.
TS kanske inte läser på universitetet utan en annan utbildning där man är närvarande hela tiden även på distans. Dvs lektionssals inlärning.
Det är en arbetsmarknadsutbildning jag går. Så ja, vi sitter i klass hela tiden.

Ligg på kommunen om att de måste lösa det.
Är helt enkelt inte ok att de gör det omöjligt att kombinera det med arbete/studier på helt normala tider.

(Vore en annan sak om det var önskemål från din sida, men finns inte flexibilitet så finns det inte. Hade de menat att du skulle behöva säga upp dig om det var en anställning...?)
Nej, de räknar väl med att man klarar sig själv om man klarar av att studera eller jobba.
 
Föreläsningarna spelas inte in och kan inte ses i efterhand. Diskussioner och genomgångar kan man heller inte delta i på annan tid. Alltså måste jag sitta vid datorn när undervisningen sker.

Det går helt enkelt inte att anpassa boendestödet till skolan utan att jag missar undervisning.

Tidigare hade jag boendestöd varje måndag 8.45-10.30.

Det är en arbetsmarknadsutbildning jag går. Så ja, vi sitter i klass hela tiden.


Nej, de räknar väl med att man klarar sig själv om man klarar av att studera eller jobba.
Har du kollat med ansvarig för undervisningen om det är möjligt att du avviker under tiden som du har boendestöd?
 
Fast jag vill ju inte missa undervisning och riskera att halka efter. Förvisso har jag väldigt mycket förkunskaper men jag tar min utbildning seriöst och vill inte missa något ifall det är något jag inte redan kan.
Det är kanske helt enkelt ett val du måste göra?

Annars kan du väl börja med att kolla med utbildningsansvarig om du på något annat sätt kan få tag i materialet som gås igenom under just den tiden? Folk brukar kunna vara rätt hyggliga och hjälpsamma om man berättar om sina problem och ber om hjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 896
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp