Alternativ till fårskinnsilägg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _NMBA_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 813
N

_NMBA_

Har hittills använt fårskinnsilägg till senskydden på ena pållen p.g.a. att skydden annars skaver upp sår på ett överben som sitter lite illa till. Men i terräng och ridning i lera och vatten säger det ju sig själv att detta inte är så praktiskt... Vad finns det för alternativ? Finns det någon form av neopreneilägg, eller annat mjukt och lättskött material? Tips mottages gärna:)

Sv: Alternativ till fårskinnsilägg?

Dissikera nosludd? De är ju billiga och bara slänga i tvätten sen när de är smutsiga. När de börjar trasa så är behöver man ju inte bli ledsen, bara slänga och köpa nya! ;)

Menar du nosludd i syntetmaterial då? Men de kan väl omöjligt bli så stora att de täcker hela senskyddet? Hur som helst, då måste jag ju fortfarande tvätta iläggen i maskin allt som oftast, precis som jag gör nu med fårskinnsiläggen... Tänkte mer något ilägg som bara är att spola av samtidigt som skydden... Men tack för tipset;)

det ända jag kom att tänka på var att sy fast en bit svamp (altså typ puts/tvättsvanp på den sidan som skyddet skaver på...

Ludd, du vet sånna där som finns i olika färger att ha på grimmorna!

Jo, jag vet vad ett nosludd är;)

Men återigen, de täcker väl inte ett helt senskydd, och jag är ute efter något som är mer praktiskt än ludd... Som inte suger åt sig vatten och måste tvättas i maskin jämt och ständigt. Tänkte om det fanns något alternativ till fårskinn som är lättera att rengöra...

Pollan: Förstår din tanke men är mer ute efter hela ilägg...

Men dina skydd är väl redan fodrade med neopren??

Har du kollat på NEWs dressyrskydd? Dom har ludd och är maskintvättbara.

Det vet jag väl. :p Men dom är iaf lättare att tvätta än skydd med fårskinn...

Japp, skydden är ju redan neoprenefodrade (använder just nu läderskydd med neoprenefodring + fårskinnsilägg) men det behövs ytterligare ilägg för att det ej ska skava på överbenet... Överbenet sitter på insidan mitt emellan kotled och knäled - alltså mitt i vägen! Jag rider oftast med lindor p.g.a. detta, men vill ha mer slagtåliga skydd vid terränghoppning och mer tempofyllda uteritter. Jag är trött på att behöva tvätta fårskinnsiläggen jämnt, och de blir så dassiga fort... Bättre med något som inte suger åt sig fukt och är lättare att tvätta av...

Hittade dessa i neoprene, kanske är sådana jag är ute efter? Någon som sett dessa IRL? Eller funkar det kanske att klippa till vanliga neoprenepaddar? Vad tror ni?

1256.jpg

Har du kollat på Veredus' senskydd med läderinsida? Dom kostar en del men är grymt mjuka!
veredusproclassic.jpg

Japp, jag har kollat allt! Nästan! Även alla nya gel-skydd... Killen i ridsportaffären tog fram ett par riktigt snygga, mjuka gelskydd de precis fått in. Var ganska lika Veredus i utseende, men hette något annat och var lite dyrare. Var som små små gelkulor innanför fodret, som flyttade sig och formade sig utefter benet. Funderade länge på dem, och var på väg att köpa dem, men insåg att det är bättre att satsa på "vanliga" neoprenefodrade skydd + extra ilägg då jag vet att dessa säkert fungerar. Det behövs liksom ett extra lager illäg för att inte skava...

Någon som har erfarenhet av neopreneiläggen jag visade bild på, eller liknande?

du har inte funderat på lösa fårskinns innlägg då? Jag fattade inte om du inte ville ha det för att det var svårt att tvätta el för att dom blev så blöta/leriga...

Som jag har skrivit är det lösa fårskinnsilägg jag använder idag - men i terräng och vatten blir de blöta och äckliga - därav vill jag ha något mer praktiskt! Något jag slipper tvätta i maskin i tid och otid, och som inte drar åt sig vatten. Är väl kanske ute efter sådana ilägg i neoprene som jag visade längre upp... Men är det någon som har provat? Vill veta om de har passform och fungerar innan jag skickar efter (har aldrig sett dessa IRL)

Försöker igen:

Någon som provat dessa eller liknande?
1256.jpg

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 251
Senast: Lavinia
·
M
Utrustning Mitt sto är en expert på att göra illa sej, sårvård är lika naturligt för oss som en vanlig rycktning är för andra hästägare och hästar...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: The_grinch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka