Alternativ till fyrkantiga banker; bolån?

krambanan

Trådstartare
Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag inte göra om jag hyr lägenhet och jag kan definitivt inte ha kvar djuren (två hästar bl a) om jag ska behöva stalla in dom också. Dessutom kan jag få in pengar på att hyra ut stallplatser (har gjort det innan) och våran stora verkstad/garage (nu använder exet den). Dvs jag skulle i princip kunna bo nästan "gratis". Och ja jag fattar att det inte blir gratis men det skulle täcka lätt vad lånen kostar varje månad. Driften är väldigt låg och jag har sparad buffert till ev akuta reparationer.

Huset är värderat till 2 miljoner. Vi har lån på 1,5 miljoner. Av olika anledningar får jag köpa ut exet för vad vi har lån på. Jag har i värsta fall möjlighet att gå in med 500 000 kontant och behöver då "bara" låna 1 miljon.

Men ingen bank vill låna mig ens 1 miljon? Dom pratar bara om sina kalkyler och schablonbelopp. Hyresintäkter räknas tydligen inte som en inkomst. Alla äter visst ute för 2000 kr i månaden och är man tjej och 33 år så köper man mycket smink och kläder. SUCK!

Vad finns det för alternativ? Jag vill verkligen inte behöva flytta? Isåfall blir det en flytt 30 mil närmare familjen men då får jag offra vänner och fast jobb sen 2011 som jag älskar och tjänar hyfsat på.

Hjälp? Någon idé?
 
Har du kollat med olika banker? När jag ville köpa hus och var arbetslös så var Handelsbanken den enda bank som räknade på mina faktiska kostnader och inte gick efter schabloner. Hoppas verkligen du lyckas hitta en lösning så du slipper flytta!
 
Bor idag på en liten liten hästgård med mitt ex. Vi ska separera. Jag vill köpa ut honom ur gården. Billigare än som vi bor nu kan jag inte göra om jag hyr lägenhet och jag kan definitivt inte ha kvar djuren (två hästar bl a) om jag ska behöva stalla in dom också. Dessutom kan jag få in pengar på att hyra ut stallplatser (har gjort det innan) och våran stora verkstad/garage (nu använder exet den). Dvs jag skulle i princip kunna bo nästan "gratis". Och ja jag fattar att det inte blir gratis men det skulle täcka lätt vad lånen kostar varje månad. Driften är väldigt låg och jag har sparad buffert till ev akuta reparationer.

Huset är värderat till 2 miljoner. Vi har lån på 1,5 miljoner. Av olika anledningar får jag köpa ut exet för vad vi har lån på. Jag har i värsta fall möjlighet att gå in med 500 000 kontant och behöver då "bara" låna 1 miljon.

Men ingen bank vill låna mig ens 1 miljon? Dom pratar bara om sina kalkyler och schablonbelopp. Hyresintäkter räknas tydligen inte som en inkomst. Alla äter visst ute för 2000 kr i månaden och är man tjej och 33 år så köper man mycket smink och kläder. SUCK!

Vad finns det för alternativ? Jag vill verkligen inte behöva flytta? Isåfall blir det en flytt 30 mil närmare familjen men då får jag offra vänner och fast jobb sen 2011 som jag älskar och tjänar hyfsat på.

Hjälp? Någon idé?

Varför vill de inte ge ett sådant lån?
Har du ingen fast anställning (kan lägga rätt stora hinder i vägen)?
Eller har du en oerhört låg fast inkomst?
Eller har du stora andra lån?

Jag förstår att de inte tar intäkter för stallhyra som inkomst: det är en väldigt osäker intäkt i en banks ögon. De brukar vilja se en fast anställning.
 
Har du kollat med olika banker? När jag ville köpa hus och var arbetslös så var Handelsbanken den enda bank som räknade på mina faktiska kostnader och inte gick efter schabloner. Hoppas verkligen du lyckas hitta en lösning så du slipper flytta!

Har kollat med några olika men alla verkar räkna på nästan samma sätt. Till och med Blue Step (bara för jag var nyfiken på räntan). Men ska kolla med Handelsbanken också!
 
Du har ingen snäll förälder som kan gå in som garant för lånet?

Det hjälper inte enligt dom banker jag fått nej av om inte kalkylen går ihop. Och min mamma är den enda som lever och hon har dålig pension men det är hon som kan tänka sig att hjälpa mig med 500 000 kr genom att låna på sin bostadsrätt som hon har väldigt lite lån på idag. Hade min pappa levt så hade det varit nemas problem. Han hade löst det.
 
Vet de banker du pratat med att du kan gå in med en halv miljon kontant om det krävs? Sådana resurser brukar göra att de blir betydligt mer medgörliga.

När jag och maken skulle låna till vår BR skulle vi enligt mallen inte få låna eftersom jag bara har CSN som inkomst, men eftersom jag sitter på en hel del kapital och studerar på en framtidssäker utbildning gjordes en helhetsbedömning att vi ändå var önskvärda som bolånekunder.
 
Jag hade samma bekymmer. Ville låna pengar och fick inte min ekonomi att likna den som banken krävde....

Jag bytte bank. I mitt fall var det Länsförsäkringar Bank som accepterade mig.

Tala med fler banker, och berätta om din mors erbjudande.
 
Varför vill de inte ge ett sådant lån?
Har du ingen fast anställning (kan lägga rätt stora hinder i vägen)?
Eller har du en oerhört låg fast inkomst?
Eller har du stora andra lån?

Jag förstår att de inte tar intäkter för stallhyra som inkomst: det är en väldigt osäker intäkt i en banks ögon. De brukar vilja se en fast anställning.

Har fast jobb sen 2011.
Har inte oerhört låg inkomst.
Bara CSN-lån som kostar mig ca 700 kr i månaden (160 000 kr).

Men kom precis på att det finns en Blancolån som exet ska ta över på ca 170 000 (hans grejer som lånats till men jag var snäll och stod med för bättre ränta på lånet). Men det vet iallafall min nuvarande bank om och dom skulle inte räkna med det och ändå fick jag knappt låna något alls av dom (500 000)?
 
Vet de banker du pratat med att du kan gå in med en halv miljon kontant om det krävs? Sådana resurser brukar göra att de blir betydligt mer medgörliga.

När jag och maken skulle låna till vår BR skulle vi enligt mallen inte få låna eftersom jag bara har CSN som inkomst, men eftersom jag sitter på en hel del kapital och studerar på en framtidssäker utbildning gjordes en helhetsbedömning att vi ändå var önskvärda som bolånekunder.

Japp det vet dom!

Det verkar vara mycket mycket lättare när man är två (pga om en blir sjuk/arbetslös finns den andres inkomst kvar).
 
Jag hade samma bekymmer. Ville låna pengar och fick inte min ekonomi att likna den som banken krävde....

Jag bytte bank. I mitt fall var det Länsförsäkringar Bank som accepterade mig.

Tala med fler banker, och berätta om din mors erbjudande.

Ska ringa upp Länsförsäkringar idag. Har faktiskt inte fått svar från dom än och enligt deras preliminära kalkyl på hemsidan gick 1 miljon precis ihop.
 
Diskutera med fler banker, det tipset får du även från mig. Gör en egen kalkyl som du kan backa upp, d v s visa driftkostnader och hyresintäker som de ser ut idag. Jag hade dock undervärderat hyresintäkterna så du kan visa att det går ihop även utan dem.

Ska man gå från schablonvärden på mat och andra levnadsomkostnader kan det vara bra att kunna motivera att man lagt sig lägre. Att sätta noll på läkarbesök och tandläkare t ex är inte realistiskt, även om det kanske ser ut så idag.
 
Japp det vet dom!

Det verkar vara mycket mycket lättare när man är två (pga om en blir sjuk/arbetslös finns den andres inkomst kvar).
Jösses.
Fast inkomst, planerade ytterligare inkomster, bidrag från mor. Nog borde det finnas andra banker som är vettigare.

Jag lånade ensam. Det finns flera bukefalister som gjort lika. Begriper inte vad som är problemet i ditt fall.
 
Japp det vet dom!

Det verkar vara mycket mycket lättare när man är två (pga om en blir sjuk/arbetslös finns den andres inkomst kvar).

Man har ju hört att bankerna skärpt till kraven.
När jag köpte min gård för drygt fem år sedan fick jag gladeligen lånelöfte om uppemot tre miljoner från ett par olika banker trots att jag inte tidigare var kund hos dem.
I verkligheten behövdes ett lån på ca 800000kr för gården var inte så dyr.
De krävde då fast inkomst (fanns) samt att man kunde gå in med kontantinsats och betala lagfart och pantbrev. Å andra sidan vågade de garantera blancolån till kontantinsatsen om jag så önskade.

Men jag har en hög inkomst och ett yrke där arbetslöshet är så osannolikt som det kan bli.
 
Diskutera med fler banker, det tipset får du även från mig. Gör en egen kalkyl som du kan backa upp, d v s visa driftkostnader och hyresintäker som de ser ut idag. Jag hade dock undervärderat hyresintäkterna så du kan visa att det går ihop även utan dem.

Ska man gå från schablonvärden på mat och andra levnadsomkostnader kan det vara bra att kunna motivera att man lagt sig lägre. Att sätta noll på läkarbesök och tandläkare t ex är inte realistiskt, även om det kanske ser ut så idag.

Får göra det. Tror du man kan maila egna kalkyler eller måste man åka till banken för personligt möte för större chans (är gravid och vill helst inte att det ytterligare ska ligga mig i fatet som det verkar ha gjort hos min ordinare bank iofs räknade dom först på utan barn och då blev det bara 100 000 ytterligare)?
 
Jag hade börjat med att göra en låneansökan och utifrån den responsen jag fick på ansökan, i så fall diskutera med respektive bank.

Föräldrarledighet kan också spela in i kreditbedömningen misstänker jag.
 
Jösses.
Fast inkomst, planerade ytterligare inkomster, bidrag från mor. Nog borde det finnas andra banker som är vettigare.

Jag lånade ensam. Det finns flera bukefalister som gjort lika. Begriper inte vad som är problemet i ditt fall.

Jag tror att ett av dom stora problem iallafall hos min nuvarande bank är att exet snackat skit om mig. Och han är en sån som har talets gåva. :wtf: Det och att jag var ärlig om att det kommer en bebis i september. :heart Det skumma är att exet säger att två banker beviljat honom lån på 1,4 miljoner till ett annat hus och han har inte mycket högre inkomst än mig. Han är dessutom sjukpensionär på 50 %.

Ni som lånat ensamma. Vilken summa och vad har ni för inkomst?
 
Jag hade börjat med att göra en låneansökan och utifrån den responsen jag fick på ansökan, i så fall diskutera med respektive bank.

Föräldrarledighet kan också spela in i kreditbedömningen misstänker jag.

Japp fast det är bara min nuvarande bank som vet om graviditeten och det skiljde som sagt bara 100 000 kr i beräkningen utan barn.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 921
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 293
Senast: FannyN
·
R
Juridik & Ekonomi En kompis till mig har genom bostadsförsäljning fått strax över en miljon i kontanter. Hon bor i en hyresrätt och vill av olika skäl...
Svar
19
· Visningar
1 976
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp