Alternativ till havrehalm?

Tussemaja

Trådstartare
Jag har två tjocka hästar. Vårt hösilage har ett alltför högt energiinnehåll. Jag har jagat fräsch havrehalm men det verkar faktiskt inte gå att få tag i.
Nu prövar jag med fjolårshö - rätt sent skördat och från gammal vall, samt sent skördat årshö - lite gult och "smaklöst men helt fräscht hygieniskt sett - inget damm, mögel å så. Ingen analys på torrhö-partierna. Problemet är att dom inte så gärna äter av det. Blir mycket kvar i boxen. Eller kanske är det så att jag ger för mycket? Torrsubstansen blir ju högre med hö. Vårt hösilage är "nästan" hö men blir ändå stor skillnad.
Så hur har ni andra gjort som har tjocka hästar och för energirikt foder. Är det bara halm som gäller? Jag vet ju inte om dom skulle äta det heller i och för sig..... Hur ser ni på fjolårshö? Som jag förstått så är det i princip bara vitaminer och en del mineraler som "lakas" ur. Stämmer detta?
 
Sv: Alternativ till havrehalm?

Halm är ju egentligen bara onödigt foder till en tjock häst. Det innehåller inte ngt annat än just det som dessa hästar inte behöver, energi. Det är ngt jag ger som en nödlösning om jag måste få ihop tillräckligt med grovfoder.

Det bästa är naturligtvis ett grovfoder med mkt proteiner och lite energi men det är ju inte så lätt att hitta. Jag tror att det är viktigt att man räknar ut hur mkt de ska ha och sedan inte ger dem mer. Därför är det svårt att komma med ngt tips så länge man intevet vad du har för värden på ensilaget. Vad är ett högt energiinnehåll? Du måste tex ställa det i relation till hur mkt energi det finns i halmen. Det är ju inte säkert att de två hösorterna du har hittat innehåller mindre än ensilaget.

Detta med att planera foder för tjocka hästar är inte lätt. Det finns nog egentligen inte ngn optimal lösning på problemet alla gånger.
 
Sv: Alternativ till havrehalm?

Nä, jag tänker åxå att den perfekta lösningedn inte finns. Man får bara skylla sig själv att man låtit dom bli tjocka. Men det smyger sig ju på liksom - precis som hos en själv ;)
Vi har hösilage med i genomsnitt 72 % ts. Kan variera lite men de flesta torde ligga där. Vete sjutton hur man egentligen läser analysrapporten heller men per kg ts verkar jag i alla fall 67 g smältbart råprotein och 11, 2 energi. Har läst mig fram till att det betyder högt energiinnehåll. Eller...?Kvoten har en duktig person räknat fram som ca 6 vilket ska vara ok om man inte har högpresterande hästar. Mina presterar inte alls fn och har inte gjort på hela vintern - därav viktökningen förståss...!
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp