Alternativ till kastrering av honkatt?

Roheryn

Trådstartare
Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull kattungar och därmed kanske inte vill kastrera sin honkatt, vad finns det då för alternativ? För typ tusen år sedan när jag hade katt senast fanns det p-piller men jag tyckte det funkade sådär, mest för att de var svåra att få i katten och med de stallkatter vi hade då var det inte ens säkert att man kunde få tag på katten när det var dags för pillret. Nu är ju min katt betydligt mer tam än så, och får inte ens gå ut än, men känner ändå att det vore bättre med något mer långtidsverkande om det finns. Några tips?
 
Det är p-piller, melatonin eller Suprelorin som gäller. Suprelorin har väldigt variabel effekt. Mina honkatter har hållits från löp rätt precis 1 år på Suprelorin men det kan sitta i längre också.
Melatonin? Det är ju ett sömnhormon? :confused1:
 
Något jag tycker att man ska ta i beaktande är att risken för juvertumörer ökar markant om katten hålls fertil. Ger man p-piller ökar risken för juvertumörer ännu mer. Det bästa är att kastrera innan första löpet för att minimera risken för juvertumörer och istället ta hand om en katt från ett katthem om man senare önskar fler katter.
 
Något jag tycker att man ska ta i beaktande är att risken för juvertumörer ökar markant om katten hålls fertil. Ger man p-piller ökar risken för juvertumörer ännu mer. Det bästa är att kastrera innan första löpet för att minimera risken för juvertumörer och istället ta hand om en katt från ett katthem om man senare önskar fler katter.

Det är väl därför de flesta uppfödarna parar och tar sina kullar så fort honan blir könsmogen och därefter kastrerar just för att undvika tomma löp och p-piller. Dessutom blir det svårare för en hona att bli förstagångsmamma när hon är äldre.
 
Det är väl därför de flesta uppfödarna parar och tar sina kullar så fort honan blir könsmogen och därefter kastrerar just för att undvika tomma löp och p-piller. Dessutom blir det svårare för en hona att bli förstagångsmamma när hon är äldre.
Jag kan inte kattuppfödning alls så det lämnar jag hellre till någon som kan att svara på. Jag tycker också att skillnaden mellan att ta en kull på sin bondkatt och att ta kullar på raskatter med alla tester osv. som görs innan är enorm.
 
Uppfödare blir en ju så fort en väljer att para sitt djur. Sen kan jag tycka att alla borde hälsokolla sina katter innan någon kull tas, oavsett om det är en huskatt eller inte. En huskatt är inte automatiskt frisk bara för att den inte har blivit "sönderavlad". Tycker personligen att det är oerhört ansvarslöst att bara sätta ihop två söta katter och hoppas på det bästa.
 
Tack alla för svar! Jag hade inte riktigt klart för mig att en hona borde (?) få ungar redan vid första löpet, eller iaf mycket tidigt, och det avgör för min del att det får bli kastrering av henne - fler katter på gården ligger nog ett par år bort i tiden.

Sedan kan jag ju iofs känna mig lite undrande till att det på iaf en del av er som svarat verkar vara så väldigt ”big no-no” att avla på bondkatter (vilket min inte är, men det är ju en annan historia)? Jag tycker att ”vanlig bondkatt” har ett stort existensberättigande och det vore ju synd om ALLA katter vore raskatter…?
 
Tack alla för svar! Jag hade inte riktigt klart för mig att en hona borde (?) få ungar redan vid första löpet, eller iaf mycket tidigt, och det avgör för min del att det får bli kastrering av henne - fler katter på gården ligger nog ett par år bort i tiden.

Sedan kan jag ju iofs känna mig lite undrande till att det på iaf en del av er som svarat verkar vara så väldigt ”big no-no” att avla på bondkatter (vilket min inte är, men det är ju en annan historia)? Jag tycker att ”vanlig bondkatt” har ett stort existensberättigande och det vore ju synd om ALLA katter vore raskatter…?

Problemet med ”vanliga bondkatter” (finns ju ingen definition av vad det är egentligen) är att det redan finns ett överflöd av hemlösa sådana och att aveln sker okontrollerat, i de flesta fall. Då har du ingen aning om vad du får och det går även i strid mot rådande djurskyddslagstiftning. Skulle aveln vara kontrollerad och ha ett tydligt syfte är det en annan femma.
 
Tack alla för svar! Jag hade inte riktigt klart för mig att en hona borde (?) få ungar redan vid första löpet, eller iaf mycket tidigt, och det avgör för min del att det får bli kastrering av henne - fler katter på gården ligger nog ett par år bort i tiden.

Sedan kan jag ju iofs känna mig lite undrande till att det på iaf en del av er som svarat verkar vara så väldigt ”big no-no” att avla på bondkatter (vilket min inte är, men det är ju en annan historia)? Jag tycker att ”vanlig bondkatt” har ett stort existensberättigande och det vore ju synd om ALLA katter vore raskatter…?

Nu kommer det nog ta ett tag innan alla katter i Sverige är raskatter och vi har redan ett överflöd av hus/stallkatter eftersom katter, olikt andra tamdjur får föröka sig hejvilt. Men skillnaden är främst att inom seriös (ras)avel så gör man som med avel på andra djur. Ser till att parningen sker under kontrollerade former (särskilt som en hona kan ha ungar med flera hanar på samma gång) så man faktiskt vet vem som är pappa. Att mamma och pappakatt är hälsotestade och att man gärna vill veta något om bakgrunden till båda föräldrarna för att kunna avla fram ett så bra djur som möjligt. Precis som man numera gör inom tex hästaveln där oops, grannens tvååriga russhingst råkade betäcka det gamla fjordingstoet är utdöende.

Sedan att man tar hand om mammakatt under graviditeten och håller henne inomhus eftersom faran annars är att hon har sina ungar utomhus. Att man sedan ser till att mamma och ungar blir hälsotestade, får tillräckligt med näring, vaccinerade och att man har seriösa köpare om man inte vill stå där med fem ungar som man slumpar iväg efter att lagt ut ett antal tusenlappar. Det är skälen till att raskatter kostar att köpa. Eftersom det är dyrt att föda upp katter på ett seriöst sätt. De flesta raskattuppfödare är glada om de går plus-minus noll och då kan de sälja ungarna för några tusenlappar. Du kommer inte kunna sälja huskatter till det priset så, det kommer kosta en hel del.

Men är du seriös, så är det nog inga problem, förutom att hitta rätt hane.
 
Nu kommer det nog ta ett tag innan alla katter i Sverige är raskatter och vi har redan ett överflöd av hus/stallkatter eftersom katter, olikt andra tamdjur får föröka sig hejvilt. Men skillnaden är främst att inom seriös (ras)avel så gör man som med avel på andra djur. Ser till att parningen sker under kontrollerade former (särskilt som en hona kan ha ungar med flera hanar på samma gång) så man faktiskt vet vem som är pappa. Att mamma och pappakatt är hälsotestade och att man gärna vill veta något om bakgrunden till båda föräldrarna för att kunna avla fram ett så bra djur som möjligt. Precis som man numera gör inom tex hästaveln där oops, grannens tvååriga russhingst råkade betäcka det gamla fjordingstoet är utdöende.

Sedan att man tar hand om mammakatt under graviditeten och håller henne inomhus eftersom faran annars är att hon har sina ungar utomhus. Att man sedan ser till att mamma och ungar blir hälsotestade, får tillräckligt med näring, vaccinerade och att man har seriösa köpare om man inte vill stå där med fem ungar som man slumpar iväg efter att lagt ut ett antal tusenlappar. Det är skälen till att raskatter kostar att köpa. Eftersom det är dyrt att föda upp katter på ett seriöst sätt. De flesta raskattuppfödare är glada om de går plus-minus noll och då kan de sälja ungarna för några tusenlappar. Du kommer inte kunna sälja huskatter till det priset så, det kommer kosta en hel del.

Men är du seriös, så är det nog inga problem, förutom att hitta rätt hane.
Det du säger är för mig helt självklart om man ska avla på något djur - jag har aldrig likställt avel på ”bondkatter” med att vind för våg släppa ut en hona för att se om hon hittar någon att para sig med! Det är ju inte avel.

Men med tanke på att jag förstått att en hona bör få sin första kull när hon är ung, så passar det inte riktigt utan det blir sterilisering för oss.
 
Gammal tråd, men en fråga @Roheryn - hur gick det?

Vi har numera två stallkatter, ungar, som båda kastrerades/steriliserades igår.

De har aldrig varit inomhus, men nu har jag under konvalescensen gjort iordning ett rum med lite värme till dem.

Är det något man behöver tänka på, förutom mat, vatten och rengjord kattlåda?
 
Gammal tråd, men en fråga @Roheryn - hur gick det?

Vi har numera två stallkatter, ungar, som båda kastrerades/steriliserades igår.

De har aldrig varit inomhus, men nu har jag under konvalescensen gjort iordning ett rum med lite värme till dem.

Är det något man behöver tänka på, förutom mat, vatten och rengjord kattlåda?
Det gick bra - katten kastrerades i mars 2022, var lite trött samma dag jag fick hem henne men i övrigt opåverkad av ingreppet och helt "som vanligt". Har för mig att det var tio dagar som hon inte skulle gå ut, därefter tog vi stygnen själva och katten lever ett vanligt kattliv :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 348
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 175
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp