Alternativ till plasttratt?

aiquen

Trådstartare
Min katt opererades i går och ska nu gå med tratt/krage i 14 dagar tills stygnen tas bort.

Jag har aldrig haft tratt på någon katt tidigare och den är, som väl borde varit väntat, INTE populär. Katten känns ganska bra apatisk, allvarligt talat, och jag vet inte om han faktiskt har sovit någonting i natt eller bara suttit, som just nu, och stirrat ut i luften de få timmar jag har kunnat sova.

Nu har det inte gått ett dygn ännu så kanske blir det bättre när han vänjer sig, men jag känner mig ganska desperat efter alternativ till den här trattjäveln. Just nu hade jag ju knappt vågat lämna honom alls.

Har googlat och sett att det finns lite alternativ, så fråga: Någon här som har erfarenhet av t.ex. uppblåsbar krage eller annat? Accepteras den lättare av katten samtidigt som den fyller sitt syfte?

Hjälp!
 
Den uppblåsbara fungerade inte på sonens katt. Den kom åt slicka på såret på rumpan ändå.
 
Min katt opererades i går och ska nu gå med tratt/krage i 14 dagar tills stygnen tas bort.

Jag har aldrig haft tratt på någon katt tidigare och den är, som väl borde varit väntat, INTE populär. Katten känns ganska bra apatisk, allvarligt talat, och jag vet inte om han faktiskt har sovit någonting i natt eller bara suttit, som just nu, och stirrat ut i luften de få timmar jag har kunnat sova.

Nu har det inte gått ett dygn ännu så kanske blir det bättre när han vänjer sig, men jag känner mig ganska desperat efter alternativ till den här trattjäveln. Just nu hade jag ju knappt vågat lämna honom alls.

Har googlat och sett att det finns lite alternativ, så fråga: Någon här som har erfarenhet av t.ex. uppblåsbar krage eller annat? Accepteras den lättare av katten samtidigt som den fyller sitt syfte?

Hjälp!
Vart sitter såret? Går det att skydda det på något vis istället för tratt?
 
Vart sitter såret? Går det att skydda det på något vis istället för tratt?

Ah just det, det är stygn från övre delen av ena frambenet, upp till ”armhålan” typ. Så jag har svårt att se att det går att skydda på något annat sätt tyvärr, eftersom det ju påverkas hela tiden hur/när han rör sig. Men det alltså mest att han inte ska komma åt att komma neråt med hakan/huvudet.
 
Har sett folk ha "pyjamas" på katten för att skydda såret. Borde i princip funka med en slaktad stor tumvante eller liknande? Sån tub man kan köpa som sjukvårdsmateriel iaf i olika storlekar och trä på ena på frambenet?
 
En slags body som går ner på benet? Alt en mjuk uppblåsbar krage. Just placeringen av såret kan göra det lite krångligare. Det finns också mjuka kragar istället för en hård plast tratt.
1617784991496.png

Det här borde fungera bra om du kan hitta en liknande storlek mindre eller improvisera en.
 
Någon slags pyjamas med ärmar?

Har sett folk ha "pyjamas" på katten för att skydda såret. Borde i princip funka med en slaktad stor tumvante eller liknande? Sån tub man kan köpa som sjukvårdsmateriel iaf i olika storlekar och trä på ena på frambenet?

En slags body som går ner på benet? Alt en mjuk uppblåsbar krage. Just placeringen av såret kan göra det lite krångligare. Det finns också mjuka kragar istället för en hård plast tratt.
Visa bifogad fil 67523
Det här borde fungera bra om du kan hitta en liknande storlek mindre eller improvisera en.

Jag har sökt lite efter typ bodys, men hittar inte direkt någonting alls som täcker benen. En sådan på bilden hade ju skyddat precis rätt område, men ser inte att den finns i tillräckligt liten strl ... Och något hemmagjort vet jag inte hur jag skulle kunna få att fästa när han rör sig och/eller (antagligen) försöker få bort det? Måste nog fästas runt halsen på något sätt, annars är det nog för lätt att dra av. (Lägger till: Jag kan inte sy. Alls. 🙈)
 
Nu vet jag inte hur stor din katt är men skulle de inte fungera med ett hund täcke för mindre hund som är heltäckande för benen? Tänker de finns ju typ fleece overaller för små hundar 😅 idéen kanske är helt åt skogen men ..
 
Tack för era svar! Jag höll på att flippa ut över kattens tillstånd (tur i oturen kombinerat med hemarbete; tur för katten som kan klänga på en hela tiden, otur för jobbet där klängande katt får räknas som ett störningsmoment) så jag panikköpte en uppblåsbar krage nu.

Mycket nöjd(are) katt! Han kan se, gosa och tvätta sig (utom precis där han inte får, når tassen men inte mycket längre upp på det benet). Nu har han faktiskt gått och lagt sig på sin vanliga plats i solen på soffans ryggstöd. Han måste vara helt slut, eftersom han nästan vägrat att bara ligga ner med tratten ...

Hoppas att det här ska funka nu!
 
Tack för era svar! Jag höll på att flippa ut över kattens tillstånd (tur i oturen kombinerat med hemarbete; tur för katten som kan klänga på en hela tiden, otur för jobbet där klängande katt får räknas som ett störningsmoment) så jag panikköpte en uppblåsbar krage nu.

Mycket nöjd(are) katt! Han kan se, gosa och tvätta sig (utom precis där han inte får, når tassen men inte mycket längre upp på det benet). Nu har han faktiskt gått och lagt sig på sin vanliga plats i solen på soffans ryggstöd. Han måste vara helt slut, eftersom han nästan vägrat att bara ligga ner med tratten ...

Hoppas att det här ska funka nu!
Så kul att det fungerade bättre för missen 🥰
 
Jag kan uppdatera tråden med att herr Katt var betydligt bekvämare med kragen! Han blev nästan sitt vanliga jag igen (om än lite hämmad och frustrerad över att t.ex. inte kunna komma åt att tvätta sig som vanligt, eller kunna slita bort de säkert märkbara stygnen, samt att det - kanske framför allt som det var i full pälsfällningstid - kliade väldigt mycket av att nästan hela tiden behöva ha något runt halsen) och såret läkte väldigt fint.

Nu är han utan krage sedan ett par veckor tillbaka (efter att stygnen plockats bort) och är fullt nöjd, och såret helt läkt. :) Nu väntar jag bara på att pälsen ska växa ut igen; dels där han blev rakad inför operationen, dels där pälsen tunnats ur p.g.a. kragen.

Samt är glad att knölen som föranledde operationen inte visade sig vara av någon elakartad typ. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 595
Katthälsa Jag har fått ett problem jag inte ngnsin kunde mig förutse känns det som. Har 2 katter, en hona och en kastrerad hane, som bott...
Svar
16
· Visningar
3 055
Senast: Prosit
·
Hundhälsa Alltså åååååååååååååååh vad jag är tvärless just nu. Trattjäveln drar ner allt i sin väg, fastnar och låter så fort hon går emot nåt...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp