Alternativ till ridskola?

H

Hannahbal

Jag behöver lite hjälp…
Jag har ridit på två ridskolor med uppehåll på ca 1 år mellan bytet. I ridskoleuppehållet började jag också sköta om och rida två hästar på landet. Jag har nu slutat på ridskola igen. Jag klarar bara inte av det sättet att rida, i alla fall inte på de ridskolor som jag kan ta mig till och jag känner till.
I det lilla stallet på landet med två underbara hästar fick jag känna på den typ av hästliv jag verkligen vill ha! Jag älskar ju hästarna och allt vad de innebär, men ridskolorna är helt fel för mig. Jag är vädligt blyg och har svårt att komma in i gemenskapen och tillhöra det tuffa stallgänget som hör till. Jag hamnar alltid utanför, inte utfryst eller något, men jag tar helt enkelt inte någon plats alls. Jag står heller inte ut med att se hur hästarna på de stora innerstadsridskolorna mår och behandlas. Dessutom känns det inte som att ridlärarna jobbar på att utveckla oss, tror inte jag har lärt mig något nytt på ridskolan eller utvecklat någonting i min ridning på flera år. Hästhållning får man ju inte lära sig något av, vilket jag tycker är mycket synd då jag tycker att det är en otroligt stor del av hästlivet. Det jag kan om häst- och stallskötsel (utom det allra enklaste) har jag lärt mig på landet, och det har varit mycket värdefullt. Men jag känner mig fortfarande nervös och lite klumpig när jag håller på…

Jag saknar hästarna och ridningen ordentligt! En av hästarna på landet är borta nu, den andra försöker dom sälja. Jag pysslar och myser med honom när jag kan, men det blir inte alltför ofta. Ägarna och hästarna har varit så himla fantastiska mot mig, jag är väldigt tacksam! Men nu kommer dom jag snart inte vara kvar…
Nu vill jag börja pyssla/rida igen, men vad finns det för alternativ till ridskolor egentligen? Jag är inte särskilt bra på att rida, samma sak med skötseln. Jag vill utvecklas i båda delarna och vill gärna lära mig massa nya saker, jag tycker att jag är väldigt läraktig och har ett brinnande intresse. Vad finns det för alternativ?

Medryttare är jag inte tillräckligt duktig för, jag kan inte rida så att det tillför hästen något. Jag vill mysa i skogen och lära mig lite enkel dressyr i lugnt tempo, men det går inte riktigt ihop med medryttare eftersom jag nog inte är tillräckligt bra för att rida lektion för privattränare på privathäst, jag kan ju typ inte några rörelser och skolor, kan inte rida hästen i form och så. Mest rida i alla gångarter. En sådan medryttare vill ingen ha till sin häst, jag skulle antagligen inte vilja ha en sådan till min häst om jag ägde en. Dessutom är jag rätt ung, 15 år.

Hur ska jag lära mig mer, så jag kanske till slut blir bättre?
Känner mig så förtvivlad, jag saknar hästarna!
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Nu vet jag inte var du bor, Stockholm är ju stort. det var också länge sedan jag bodde där. Men jag red på en liten ridskola som låg utanför Stockholm. Jag bodde i Täby och denna låg ännu längre ut. Där var det jättetrevligt att vara. Vi var inte så många som höll till där och de hade massor av hästar. Jag lärde mig mkt under de åren jag var där. Du kanske kan hitta ngt liknande. Det är nog fortfarande mkt stor skillnad på de ridskolor som ligger i eller i utkanten av staden och de som ligger ute på landsbygden.
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Jag bor i södra stockholm. Jag trivs bäst i små stall, och har bara ridit på stora ridskolor. Jag hittar verkligen inga mindre, har inte tillgång till skjuts, så måste åka kommunalt till dit jag ska. Därför är det klart lättare att åka till de större, opersonliga ridskolorna där dålig stämning ofta kommer på köpet.
Jag skulle gärna hitta någon liten mysig ridskola och åka lite längre, men jag hittar inga mindre och bra, har letat på nätet. Att det ska vara så svårt att hitta en trevlig ridskola där hästarna har ett någorlunda trevligt liv också…:(
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Medryttare är jag inte tillräckligt duktig för, jag kan inte rida så att det tillför hästen något. Jag vill mysa i skogen och lära mig lite enkel dressyr i lugnt tempo, men det går inte riktigt ihop med medryttare eftersom jag nog inte är tillräckligt bra för att rida lektion för privattränare på privathäst, jag kan ju typ inte några rörelser och skolor, kan inte rida hästen i form och så. Mest rida i alla gångarter. En sådan medryttare vill ingen ha till sin häst, jag skulle antagligen inte vilja ha en sådan till min häst om jag ägde en. Dessutom är jag rätt ung, 15 år.

Det är väl klart du kan bli medryttare! Det finns de som söker personer som vill mysa i skogen bara. Ägaren kanske tränar väldigt hårt med hästen, och inte själv är intresserad av att rida ut och sånt där - men ändå vill att hästen ska få lov att komma ut ibland. Sen finns det ju också hästar som är skogsmullar - min medryttarhäst, bla... :D Som jag fö blev medryttare på när jag var 15 år... ;) Då kunde int jag heller så många rörelser, och jag visste inte hur man red en häst i form. Att rida privathäst kan vara väldigt nyttigt när man behöver lära sig sånt, för nu rider jag honom i form utan problem - både i skogen och på ridbanan. :D
 
Sv: Alternativ till ridskola?

tycker också att du kan bli medryttare, eller kanske leta efter någon som behöver en skötare till sin häst. Eftersom du inte är så duktigt så kräver det kanske att du hittar en trevlig persno som har lite tid å lära dig saker å ting. Men kolla lite annonser, eller sätt upp en själv. Annars kan man ju alltid gå till nån å fråga, det kan inte bli värre än ett nej:)
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Det brukar vara en mer avspänd stämning på "islandshästridskolor". Mycket beror det på de aktiva består av en mer blandad grupp. Att rida "islandshästdressyr" är dessutom ganska coolt!

Jag red bara islandshästar i ett par terminer så man kan inte säga att jag har jättemycket erfarenhet, men på de ställen jag var upplevde jag inte "grupperingar" på samma sätt som på andra ridskolor.
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Medryttare är jag inte tillräckligt duktig för, jag kan inte rida så att det tillför hästen något. Jag vill mysa i skogen och lära mig lite enkel dressyr i lugnt tempo, men det går inte riktigt ihop med medryttare eftersom jag nog inte är tillräckligt bra för att rida lektion för privattränare på privathäst, jag kan ju typ inte några rörelser och skolor, kan inte rida hästen i form och så. Mest rida i alla gångarter. En sådan medryttare vill ingen ha till sin häst, jag skulle antagligen inte vilja ha en sådan till min häst om jag ägde en. Dessutom är jag rätt ung, 15 år.

Det där var det väl det löjligaste..... Det är ytterst sällan de vettiga hästägarna prioriterar en duktig ryttare framför en som vill utvecklas och ha kul med hästen och som tar väl hand om den. (självklart kan man vara bådeoch också) Och de som inte är vettiga vill man inte rida hos ;) Sätt ut en annons här på buke tex och skriv vad du letar efter och vad du har så får du väl se om nån svarar. Friskt vågat hälften vunnet ;)
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Ja, det skulle ju såklart vara perfekt, men alla annonser jag ser söker rutinerade ryttare, jag kan inte klassa mig som sådan:crazy: Även de som söker skogsmullar till sina hästar, söker rutinerade skogsmullar, eller så ligger det så man behöver bil…:(
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Det var intressant. Ska kolla upp möjligheten! Har aldrig tänkt på att rida islandshäst tidigare, utom på Island;)
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Ja, det är ju som sagt så att nästan alla vill ha rutinerade ryttare, eller så är det svårt att ta sig till stallet kommunalt.
Kan ju sätta ut en annons själv, men tittar verkligen folk på dom? Och är det folk som tittar på dom utan att lägga ut en annons om att de söker medryttare också?
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Jag kan tänka mig att det är mkt svårare att hitta någonting i Stockholm än på andra ställen.
Jag kan bara jämföra med olika delar av skåne. Där jag bor är det många som har egna hästar. Här går det inte att hitta medryttare. I närheten av städerna ex Malmö, Lund osv finns det inte medryttarhästar att få tag i. I alla fall känner jag de som har försökt.
 
Sv: Alternativ till ridskola?

jag tycker som så många andra här, att du kan visst bli medryttare eller skötare! det gäller att hålla ögon och öron öppna, till slut dyker tillfället upp! du har ju lyckats hitta rätt en gång, till det stallet där du varit hittills. om du hittar ett nytt ställe så lämna det gamla stället som referens, de kan ju säkert intyga att du är trevlig och pålitlig.
åh vad jag känner igen det där med tuffa stallgäng och trist ridskoleinställning! även om det kan ta ett tag för dig att hitta ett stall så kämpa på, vore så bra om det fanns fler som du som är intresserad av skötsel och hästarnas väl :bow:
 
Sv: Alternativ till ridskola?

I närheten av städerna ex Malmö, Lund osv finns det inte medryttarhästar att få tag i. I alla fall känner jag de som har försökt.

Va!? Jag har aldrig haft problem med att hitta medryttarhäst kring Malmö och Lund! Har bott här nere i omgångar och har alltid haft hästar att rida, t o m när det bara varit aktuellt en sommar! Jag tror inte alls att det är svårare kring städer!
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Jag har en medryttartjej på 11 år, hon kan nog inte jättemycket mer än dig och henne ger jag privatlektioner ibland.
Så jag tror säkert att du också kan bli medryttare. Visst har folk olika krav till sina olika hästar, men även att få hästen "rastad i skogen" kan vara intressant för många. Hade du bott norrut hade du kunnat komma hit och skogsmysa;)
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Va!? Jag har aldrig haft problem med att hitta medryttarhäst kring Malmö och Lund! Har bott här nere i omgångar och har alltid haft hästar att rida, t o m när det bara varit aktuellt en sommar! Jag tror inte alls att det är svårare kring städer!

Nu har jag nog skrivit ngt som jag inte borde. Jag känner de som har haft problem med detta men det säger inte allt.

Däremot är jag född och uppvuxen strax utanför Stockholm. Även om det var länge sedan så tror jag fortfarande att det är svårare där. Det finns inte lika många som har egna hästar där och det är mkt dyrare att ha egen häst. Om man bor i Malmö eller i Lund så har man ändå ganska nära till landsbygden. Det har du inte om du bor kring storStockholm. Det är ju ngt fler personer som bor där jämfört med de som bor kring städerna i skåne. Men det i och för sig vad jag tror det behöver inte vara sant öven om det verkar så utifrån ts erfarenheter.
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Ja, på landet har ena ägaren gett mig lite "lektioner" då och då, men hästen är rätt gammal, har lite problem med ena frambenet och verkar lite "paddock-trött" eller vad man ska säga, så skogsridningen var ju klart trevligare.
Där var verkligen härligt, bara två hästar i stallet med en familj som ägde båda. Små stall passar mig klart bättre än de stora ridskolorna med 40 hästar. Ridskolegängen är ju inte att leka med, heller:angel:

Att jag bryr mig mycket om skötseln av hästen också känns nästan som att det sätter käppar i hjulen för mitt självförtroende… Eftersom jag inte vill göra något fel kring dom, dom har ju inte valt att ha mig flängandes där, blir jag nervös, när jag blir nervös blir jag klumpig. Och där börjar en ond cirkel, som samtidigt ger mig sämre självförtroende…
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Stockholm är ju så förbenat stort också, jag har svarat på medryttarannonser ibland men alla bor ju på södra sidan av någon anledning. Men prova och sätt ut en annons själv - du kanske får napp!
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Stockholm är ju så förbenat stort också, jag har svarat på medryttarannonser ibland men alla bor ju på södra sidan av någon anledning. Men prova och sätt ut en annons själv - du kanske får napp!

Jag som tycker att alla hästar står norrut;) På södra sidan finns dessutom fler mindre orter med många stall, söder om stockholm finns bara haninge och södertälje, kan ju inte gärna pendla till södertälje en dag i veckan efter skolan:crazy:
Får väl vänja mig vid tanken på att jag bor på fel sida och måste åka extra långt för att komma "rätt"… Skönt det skulle vara att bo i en av orterna lite norr om stockholm. Kanske borde skaffa moppe eller något så jag kan ta mig någonstans, tycker det behövs bil överallt.
 
Sv: Alternativ till ridskola?

Att jag bryr mig mycket om skötseln av hästen också känns nästan som att det sätter käppar i hjulen för mitt självförtroende… Eftersom jag inte vill göra något fel kring dom, dom har ju inte valt att ha mig flängandes där, blir jag nervös, när jag blir nervös blir jag klumpig. Och där börjar en ond cirkel, som samtidigt ger mig sämre självförtroende…

Tror det är värre i större stall, alla ska bräcka varandra. Jag vill hellre ha "pyssliga" medryttare. Så du behöver inte tro att du gör fel. O tänk på att det är ju hästarna som mår bra att du sköter dom. Bor tyvärr N om sth annars vore du välkommen till mig o mina grabbar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 943
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 446
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp