Bukefalos 28 år!

Alternativ till Rimadyl?

T

Tossan_

Har en 9 årig hund som har gått på Rimadyl ett tag nu. Problemet är att hans mage inte klarar av det. Han har fått ris till maten men han blir väldigt tjock. Finns det något preparat som liknar rimadyl men som är snällare för magen? Hunden har väldigt ont så hittar vi inget måste vi ta farväl av vår vän. Han gnäller när han lägger sig ner, och när han reser sig upp, men med rimadylen kommer den glada hunden fram igen och kan springa, busa och jaga. Hade så gärna sett den hunden igen.

Tacksam för svar
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Metacam är en liknande medicin men jag vet inte om den är snällare mot magen eller inte och hunden måste väga mer än 4 kg.

Mvh
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Det hjälper inte att ge den lite a-fil eller någon annan produkt med snälla bakterier i maten som hjälper magen?

Mvh
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

När jag var hos vet senast så berättade hon att a-fil och liknande produkter med mjölk ska aldrig användas till katt och hund.
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Konstigt för min veterinär rek oss att ge lite sånt till våra när dom åt penicillin för att skona deras magar lite:confused:

Mvh
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Ja, jag blev jätteförvånad för jag har alltid fått höra att det är bra att ge lite a-fil ibland men hon var mycket bestämd och sa att det kan ställa till det ordentlig. Hon angav också orsaken vilken jag tyvärr inte kommer ihåg. Men hon sa det i mycket bestämda ordalag och tvekade inte ett dugg. Hon har en stor klinik och massor av hundar och katter som patienter.
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Ok. Kan väl isåf vara för att Ca/P balansen blir fel så att upptagen av dessa kan bli störd. Beror nog på hur mycket man ger och under hur lång tid. Men det finns ju "rena" magbakterier att köpa till häst och säkert till människor också så det kanske kan vara något?

Mvh
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Jag tänkte också på det. Eftersom jag har en maghäst har jag skickat efter exvis Probimin som innehåller sådana bakterier. Vet inte om man kan ge Proviva till hund. Det går bra till häst så det borde väl gå till hund också. Proviva shots har jag med gott resultat gett till min häst. Och min ena hund äter ju med glatt humör jordgubbar och hallon direkt från landet utan att det verkar störa henne alls. Det kanske kan vara något.

Jag tror att du har rätt i att det handlade någonting om upptagningen. Undrar om det inte var upptaget av medicinen som blev fel, men är mycket osäker. Skall dock kolla upp det igen. Ska skicka frågan med min stallägare som ska dit och vaccinera sin hund snart.
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Ja, ska man ge något "tillskott" till sin hund eller häst eller vad man nu har för djur varje dag under en längre tid så ska man nog kolla upp så att balansen med alla mineraler stämmer. Blir lätt fel.. Proviva tror jag säkert att en hund skulle slicka i sig med förtjusning :) Men som sagt kanske bättre att använda ngn "ren" magprodukt utan stora tillsatser av ngn mineral.
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Min gamla äter Canidryl. Sen om det är bättre mot magen vet jag inte, men är ju så olika från hund till hund vad de reagerar på.
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Min gamla äter Canidryl. Sen om det är bättre mot magen vet jag inte, men är ju så olika från hund till hund vad de reagerar på.
Canidryl är ett synonympreparat till Rimadyl (fördel att det är billigare).

*KL*
Metacam föreslår jag oxo.
Om hunden får problem med magen vid antibiotikabehandling etc, så ger man med fördel Acidofyllusbaselusker i pulverform, finns i en del zooaffärer o på Apoteket, helt mjölkfritt.

mvh
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Håller med om att det kan vara lämpligt att testa metacam det är en lite annorlunda typ an NSAID än rimadyl o är rent teoretiskt snällare mot magen.
Men gor ett uppehåll mellan det o rimadylen.
Hills J/D foder fungerar väldigt bra på en del hundar.
PL
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Skulle snarare tro att det beror på att de kan ha svårt med att spjälka laktos.
I mina ögon ett lite överdrivet problem som man dock bör beakta när djuret redan har problem med magen.
PL
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Ja, så kan det nog ha varit. Tack för svaret.:)
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Canidryl är ett synonympreparat till Rimadyl (fördel att det är billigare).

*KL*
Metacam föreslår jag oxo.
Om hunden får problem med magen vid antibiotikabehandling etc, så ger man med fördel Acidofyllusbaselusker i pulverform, finns i en del zooaffärer o på Apoteket, helt mjölkfritt.

mvh


Jo det vet jag. Men man kan reagera annorlunda på ett annat alternativ även om det ska vara samma sak/innehåll.
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Kl.
Peter nämner Hills j/d. Jag har precis börjat testa det på min hund, så ska bli intressant och se om det ger resultat.
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Ca/P-kwoten påwerkas naturligtwis inte aw a-fil, men som PL skriwer kan det wara olämpligt att ge laktosprodukter till en hund som redan har en störd magtarmfunktion. Wissa antibiotika ska inte heller ges tillsammans med dessa eftersom upptaget aw medicinen påwerkas negatiwt.


Ts
Jag skulle i första hand försöka ersätta NSAID med j/d, glukosamin och/eller omega 3/6. Förhoppningswis fås en positiw reaktion som om inte annat gör att man kan minska dosen medicin. Det finns äwen probiotika för djur som tillför en frystorkad kultur aw lakotbaciller - dessa kan ibland hjälpa. Det beror dock lite på wilken typ aw reaktion NSAID har orsakat, är det begynnande magsår hjälper det inte så mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Ger man hunden ett helfoder och utöver det lägger till mycket av en mineral på något vis så blir väl balansen fel? Nu vet jag att just a-fil inte innehåller så mycket Ca i sig så det är ju inte så troligt att man hade gett så mycket av just det att det skulle bli en rubbning, men ändå. Sen är ju inte vuxna hundar så känsliga för en hög Ca/P kvot men till valpar och växande hundar ska man väl vara lite försiktig med det där. Så jag kan inte hålla med om att balansen naturligtvis inte kan rubbas av att ge hunden a-fil, det beror på hur mycket man ger och under hur lång tid, allt är ju relativt ;)

Vissa hundar kan säkert reagera på laktosen i mjölkprodukter men det är nog fler som kan ge sin hund en svätt fil eller cultura då och utan problem än dom som inte kan göra det. Fast som Peter skrev så ska man kanske vara lite försiktig med det om hunden redan har problem med magen.

Mvh
 
Sv: Alternativ till Rimadyl?

Wisst är kalciuminnehåll, liksom förhållandet kalcium/fosfor, wiktigt i fodret till ffa walpar och unghundar aw de riktigt stora raserna, men det är inte en anledning att awråda från att anwända a-fil i samband med NSAID-behandling aw en äldre hund med smärtproblematik. Trattar man i en GD-walp några liter dagligen under hela uppwä ten skulle man kanske kunna få tillwä trubbningar och skelettdeformationer, men förmodligen skulle wappens mage säga ifrån först.

A-fil är ju inte heller att jämföra med ett mineraltillskott. Så jag begriper inte wad du far efter?


Som sagt; laktosintolerans förekommer äwen hos djur och det finns bättre stabiliserande preparat för en upprörd hundmage.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 771
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 369
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 573
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp