Alternativ vid avlivning

vildros

Trådstartare
Har då beslutat att min katt ska få somna in för gott..
Men då det faktiskt är mitt första husdjur, som vi har haft måånga år, vet jag inte vad man har för alternativ.
Hon ska avlivas av veterinär, med spruta iallafall, dvs inte skjutas (känner ingen jägare, och väljer bort det alternativet).

Måste man åka till veterinären, eller kan en distriktsveterinär göra det hemma? Blir det väldigt mycket dyrare? (Inte för att det spelar så stor roll, men undrar ändå.)

Vad händer med kroppen sen? Får man begrava en katt hemma i trädgården på landet? Avstånd till grannar etc etc?

Känner att jag behöver ha lite mer fakta innan jag ringer världens jobbigaste samtal:crazy: :cry:
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Hos veterinären kan du i alla fall välja mellan att ta med dig kroppen hem, att få katten kremerad separat och sen få hem den eller att den kremeras med andra djur och hamnar i en minneslund eller liknande.

Jag tror att det krävs tillstånd för att få gräva ner döda djur.

Distriktsvet. lär väl säkert kunna avliva den, förutsatt att h*n har tid eftersom lantbruksdjur där prioriteras före. Ring och kolla.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Endel veterinärer kommer hem, ring och fråga hur det gör.
Det är givetvis billigare att avliva hos veterinären än hemma men jag tycker att det är värt det, jag betalade 1000 kr när vet kom hem och tog bort min hund för 8 månader sedan.
Du får begrava din katt i trädgården och behöver inget tillstånd det är först vid större djur som hästar som tillstånd behövs.

Skickar tröstkramar i mängder!
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Tack så mycket.
Upp till ett par tusenlappar och drygt det kan jag absolut lägga för att lilla katten ska slippa åka till veterinären och vara lessen och stressad det allra sista.

Jag hade för mig att inget tillstånd behövdes för såpass små djur, vilken tur!
Var det en privatveterinär som kom ut då? Se om jag kan hitta någon lämplig i trakterna ifall distriktarna inte har tid.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Själv vägrar jag att avliva sällskapsdjur hemma efter alla vansinniga situationer jag råkat ut för!
PL
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Nu så blev jag oerhört nyfiken ju.
Mina katter har avlivats hemma av veterinärer som är vänner till vår familj.
Och det har känts bra både för oss och dem.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Kan väl tänka mig att göra det i enstaka fall hos folk jag känner o litar på.
Annars är skillnaden den att på mottagningen är vi på mitt territorium o djuret accepterar mkt lättare vad jag gör, hemma är djuret på sitt eget eller i bästa fall på djurägarens territorium.
Ja gillar inte att behöva jaga katter under folks mobler medans en djurägare som ärgrädd för sitt eget djuråser in sig i sovrummet!
PL
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Hoppla!
Jag håller liksom i katten och håller fram stickstället åt veterinären.
Det blir ju lättare så.
Ofta är vi många och håller till i samma utrymme som jag brukar använda för olika behandlingar och avmaskning och så.

Veterinären behöver bara hantera sprutorna.
Jag hanterar djuret.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Ja men i de flesta fall där folk vill ha avlivning hemma är det, enligt min erfarenhet; just de som inte fixar djurhanteringen, så här är det stopp.
PL
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Hos veterinären kan du i alla fall välja mellan att ta med dig kroppen hem, att få katten kremerad separat och sen få hem den eller att den kremeras med andra djur och hamnar i en minneslund eller liknande.

Den allmänna kremeringen brukar sluta i att djuren läggs på en soptipp bland annat avfall så rekommenderar inte det om man bryr sig om hur kroppen hanteras efteråt. Var ett reportage om det i en tidning här för inte så länge sedan, ägarna informerades inte om det heller för att de (citat av vet): "Nog inte ville veta".
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Ditt påstående kan kännas ganska som en ganska grov beskyllning mot de seriösa kremeringsföretagen.
PL
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Stör inte mig, men i ditt inlägg stod det att djuren hamnade på tippen.
I mina ögon stor skillnad.
PL
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Eftersom jag skrev om kremering så trodde jag det var underförstått att jag menade askan av djuren, men nu är det klargjort iaf.
Stör inte mig heller men däremot "stör" det djurägarna (eller snarare får flera att må riktigt dåligt) som råkat ut för att inte bli informerade om en sådan sak.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Tack så mycket.
Upp till ett par tusenlappar och drygt det kan jag absolut lägga för att lilla katten ska slippa åka till veterinären och vara lessen och stressad det allra sista.

Jag hade för mig att inget tillstånd behövdes för såpass små djur, vilken tur!
Var det en privatveterinär som kom ut då? Se om jag kan hitta någon lämplig i trakterna ifall distriktarna inte har tid.

Ja det var en privat veterinär.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Okej, här var de i alla fall noga med att berätta vart askan tog vägen (=minneslund och även var den låg) trots att jag inte ens frågade.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Måste man åka till veterinären, eller kan en distriktsveterinär göra det hemma? Blir det väldigt mycket dyrare? (Inte för att det spelar så stor roll, men undrar ändå.)

Distriktsveterinärerna brukar avliva hemmavid, men även en del privata veterinärer gör det. Du får ringa och fråga. Det brukar kosta lite mer att få hem veterinären.

Vad händer med kroppen sen? Får man begrava en katt hemma i trädgården på landet? Avstånd till grannar etc etc?

Så små djur som katter får du begrava hemma, men gräv djupt. Kremeras djuret får man välja mellan enskild kremering och "gruppkremering" (dvs. flera djur kremeras tillsammans). Enskild kremering kostar mer men så får du bara hem aska från ditt djur. Djurkyrkogårdar brukar ha minneslundar för kremerade djur om du vill sprida askan på något sådant ställe.
 
Sv: Alternativ vid avlivning

Okej, här var de i alla fall noga med att berätta vart askan tog vägen (=minneslund och även var den låg) trots att jag inte ens frågade.

Vad bra av din klinik! Hoppas det är vanligare än det som det stod om i artikeln.
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 355
Senast: Murphy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 381
Fritid (OBS! den som inte vill läsa om metoder för avlivning kan undvika tråden) Eftersom det nu kom en diskussion om att göra sådant alla...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 493
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Har bokat tid för att ta bort vår kanin i morgon. Han har senaste tiden blivit väldigt aggressiv (går knappt att ge honom mat utan att...
2
Svar
23
· Visningar
2 981
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp