Alternativ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker så hjärnan brinner för att hitta möjligheter att bli en bättre ryttare. Jag är så evinnerligt jävla less på att aldrig ta mig förbi LC-nivån (eller är det LÖ-nivå?). De privatlektioner jag tagit känns inte riktigt prisvärda då framridningen ingår i den halvtimme man har till förfogande. Sen är det liksom bara 20 minuter aktiv ridning. Hästen som jag får rida där passar mig inte heller. Den är för stor och tungriden. Och hela kalaset kostar mig 500 kronor.

Jag har anmält mig till ridskola den här terminen, men dessvärre tänker jag sluta sen för då kommer den ordinarie ridläraren tillbaka och jag vill inte rida för henne. Så ridskolan är ju ändå bara en provisorisk lösning.

Jag skulle ju kunna rida lektion med medishästen men det finns ingen transport. Jag måste då antingen hyra en vid varje tillfälle eller så får jag köpa en. Ska jag köpa en så tar det mig runt 2-3 år att tjäna in vad det skulle kostat mig att hyra en transport. Jag vet inte ens om medishästen vill gå på en transport. Sen känns det lite hopplöst att behöva börja från noll med honom eftersom han inte är utbildad. Jag hade helst sett att jag hittade en annan mer utbildad häst. Det hade ju inte behövt vara så extremt, men LB-LA nånting. Men nu har jag bara den här hästen att rida.

När jag annonserade efter en medryttarhäst så fick jag ju också ett svar från en som hade en ponny som ägaren ville ha en halvfodervärd till. Det föll på att jag vägde för mycket för den och för att min ekonomi är ostabil p.g.a. sjukskrivningen. Jävla skit att jag alltid ska vara sjuk så jag inte kan tjäna pengar. Jag får liksom aldrig chansen att lyckas med min ridning när sjukdom lägger hinder i vägen och för att jag är tjock, i alla fall för tjock för att rida ponny.

Jag ser liksom ingen lösning på problemet. Och samtidigt har jag en kamp med tiden. Jag börjar bli gammal.
 

Vill du ha en diskussion ang detta eller bara en dagboksreflektion där du inte vill ha kommentarer och åsikter ?
Jag vet inte faktiskt. Det beror nog på om kommentarerna sätter press på mig och tränger in mig i ett hörn eller inte.
 
Finns det ingen mer ridskola i närheten av där du bor? Kanske du kan annonsera om privatlektioner? Alltså att en privatperson med egen häst kan ge dig lektioner, det brukar dyka upp häromkring då och då.
 
Finns det ingen mer ridskola i närheten av där du bor? Kanske du kan annonsera om privatlektioner? Alltså att en privatperson med egen häst kan ge dig lektioner, det brukar dyka upp häromkring då och då.
Det finns en till ridskola 40 minuter bort. Jag är lite tveksam till att rida för "vem som helst" då jag är lite kräsen. Jag gillar inte ens alla som är utbildade ridinstruktörer.
 
Det finns en till ridskola 40 minuter bort. Jag är lite tveksam till att rida för "vem som helst" då jag är lite kräsen. Jag gillar inte ens alla som är utbildade ridinstruktörer.

Prova en lektion då! Här omkring har många ridskolor ”frukostridning”, då bokar man in sig den veckan det passar och rider i en mindre grupp, inget bindande. Alternativt ta en privatlektion för att kolla läget 😊 40 min kan det ju vara värt att åka om du har som ambition att tävla, kanske de anordnar klubbtävlingar som du kan vara med på 😃
 
Har för mig att du ridit centrerad ridning. Finns det någon sådan ridlärare i närheten? I mina trakter kan de komma hem till en.
 
Prova en lektion då! Här omkring har många ridskolor ”frukostridning”, då bokar man in sig den veckan det passar och rider i en mindre grupp, inget bindande. Alternativt ta en privatlektion för att kolla läget 😊 40 min kan det ju vara värt att åka om du har som ambition att tävla, kanske de anordnar klubbtävlingar som du kan vara med på 😃
Jag har varit medlem på den ridskolan senaste året. Tyvärr slutade de med drop-in-lektioner så jag hann inte rida så många gånger där förra våren. På tävlingsfronten har utbudet varit uselt. Vad jag kan påminna mig om så har det bara varit en blåbärshoppning men inga andra klubbtävlingar.

Har för mig att du ridit centrerad ridning. Finns det någon sådan ridlärare i närheten? I mina trakter kan de komma hem till en.
Det finns en. Jag har ridit några gånger för denne men hon var inriktad på akademisk ridkonst. Instruktionerna var i konflikt med instruktioner jag fick av Lotta Månsson-Söderström (CR-tränare nivå 4). Det blev väldigt förvirrat med andra ord.

Sen finns det instruktörer över en timme bort också.
 
Idag känns det hopplöst. Medishästen har varit istadig och i galoppen så bockade han (med huvudet upp mot himlen så det kändes mest som någon konstig studs). Jag tycker det är obehagligt med bockande hästar. Sen har jag frågat kompisen om hennes transport men jag får inte låna den då medishästen inte är garanterat enkel och snäll att lasta. Jag tror ju inte att det blir mer dramatik än att han bara vägrar gå in. Han har visat istadighet även när jag hämtat honom från hagen.

Så nu har jag inte möjligheten att hyra kompisens transport. Då återstår att köpa en egen. Det finns förvisso transporter att hyra från en firma i trakten, men det blir en hygglig bit extra att köra och så kostar det 50 kronor mer än kompisen skulle tagit för sin.

Jag känner mig bitter över att jag inte är frisk och kan jobba heltid och tjäna pengar. Då skulle jag skaffa en egen häst.
 
Vilken trist dag både för dig och medishästen låter det som.
Om det var min situation och "min" medishäst hade jag försökt sänka kraven för oss båda två - jag vet att du har ambitioner och vill avancera och tävla, men kanske går det ut över både dig och hästen ibland? En häst är ju inte istadig och bockig för att den är dum, utan du kanske måste backa lite till ändå så att ni får lära känna varandra.
Finns det inte någon i stallet du kan rida ut tillsammans med, så kan ni hjälpa varandra och arbeta hästarna i en lite roligare miljö under tiden till exempel? :)
 
Vilken trist dag både för dig och medishästen låter det som.
Om det var min situation och "min" medishäst hade jag försökt sänka kraven för oss båda två - jag vet att du har ambitioner och vill avancera och tävla, men kanske går det ut över både dig och hästen ibland? En häst är ju inte istadig och bockig för att den är dum, utan du kanske måste backa lite till ändå så att ni får lära känna varandra.
Finns det inte någon i stallet du kan rida ut tillsammans med, så kan ni hjälpa varandra och arbeta hästarna i en lite roligare miljö under tiden till exempel? :)
Jag tycker jag är på en väldigt basic nivå. Galoppen var bara en galopp rakt fram på en väg. Inget konstigt alls med det. Tanken var att bara låta honom galoppera på i ett lagom tempo.

Istadigheten blev efter att jag red tillbaka till stallet för att jag glömt sätta på skydden och det var när vi skrittade bortåt igen som han stannade och vägrade röra sig ur fläcken.

Ibland finns det sällskap men det går ju inte att hjälpa varann när man sitter och rider efter varandra på en väg.
 
Vet du, jag tror att du ska släppa det där tävlingstänket i den situation du är i just nu. Dels med tanke på den nivå du själv är på och de hästar du rider, dessutom utan tränarhjälp. Jag tror att det enda sättet för dig att komma ordentligt framåt i nuläget är att rida väldigt regelbundet för en bra tränare - antingen på ridskola eller privat. Om inte det är möjligt så släpp tävlingsmanin tills det är möjligt. Annars kommer ridningen inte att vara rolig, utan bara frustrerande, för dig.
 
Har du hört med ägaren angående tänderna? Om hästen har vargtänder kan det säkerligen göra ordentligt ont om man sätter in ett bett, eftersom vargtänderna sitter precis där bettet ligger. Jag hade inte ridit hästen mer förrän jag visste om tänderna var kollade, för en "istadig" häst kan betyda en häst som känner smärta.

https://www.agria.se/pressrum/pressmeddelanden-2017/lar-dig-upptacka-hastens-tandproblem/
Jag har inte hunnit med det.
 
Vet du, jag tror att du ska släppa det där tävlingstänket i den situation du är i just nu. Dels med tanke på den nivå du själv är på och de hästar du rider, dessutom utan tränarhjälp. Jag tror att det enda sättet för dig att komma ordentligt framåt i nuläget är att rida väldigt regelbundet för en bra tränare - antingen på ridskola eller privat. Om inte det är möjligt så släpp tävlingsmanin tills det är möjligt. Annars kommer ridningen inte att vara rolig, utan bara frustrerande, för dig.
Jag har varit i samma situation i åratal och jag är så less på det. Jag har längtat efter tävling i typ 30 år. Nu börjar jag liksom bli gammal och har inte all tid i världen längre.

Jag är anmäld till ridskolan, men det blir ändå inte mer än en termin där. Sen får jag byta ridskola och på den ridskolan har de nästan inga tävlingar alls.
 
Jag tycker jag är på en väldigt basic nivå. Galoppen var bara en galopp rakt fram på en väg. Inget konstigt alls med det. Tanken var att bara låta honom galoppera på i ett lagom tempo.

Istadigheten blev efter att jag red tillbaka till stallet för att jag glömt sätta på skydden och det var när vi skrittade bortåt igen som han stannade och vägrade röra sig ur fläcken.

Ibland finns det sällskap men det går ju inte att hjälpa varann när man sitter och rider efter varandra på en väg.


Det låter ju helt okej, men jag tänker att du kanske red med bett trots den oroliga munnen och att det var därför huvudet slog upp eller någonting liknande. Det är förstås omöjligt för mig att sitta och säga, men han kanske behöver rulla på lite i eget behag om han är helt grön om än inriden?
Rena spekulationer förstås och du behöver absolut inte ens reflektera äver det om det inte stämmer - jag har bara erfarenheten av travare att de är så himla bussiga för det mesta. De brukar vilja göra rätt om de kan. :)

Klart det går! :D Man kan se varandras sits, om hästen går rakt, (och om man flyttar åt sidan till exempel är det lätt att se om hästen böjer sig eller inte) och sjutusen småsaker, sedan kan man ofta hitta en plats här eller där för ite voltarbete eller liknande om man har tur.
Bara att ha någon att bolla med är ju också ganska trevligt ibland. "Nu gör han sådär igen, ser du vad jag menar? Vad tror du/har du några tips?"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 766
Senast: krek
·
  • Artikel
Dagbok ... Ja, var fasen ska man börja. Ni vet, när det bara känns rätt? Jag sålde min egen häst för drygt ett år sedan nu pga av olika...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp