Bukefalos 28 år!

Alternativa behandlingar vid kotledsinflammation??

Cyllene

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp! Jag är villig att prova allt tror jag...

Hästen är 4 år och skadan har skett i hagen - dvs traumatisk - inte pga förslitning. Det är en månad sedan hon skadade sig och hon är fortfarande varm, lite halt och lite gallig.

Hon har först stått på box/sjukhage två veckor. Då detta inte gav någon förbättringen behandlades leden för två veckor sedan men det är fortfarande ingen bättring.

Hon har dock inte hållt sig så still som vi velat då hon hoppat ur sjukhagen och sprungit rejält ett par ggr. Nu går hon i lite större hage men med kompis och då håller hon sig "hyfsat" lugn.

Men! Jag funderar på att låta bli att spruta leden igen... Hon är jättesvår att spruta så det innebär en jätterisk varje gång. Hon är bara 4 år - nog borde det kunna läka ut ändå? :confused:

Jag funderar på att låta henne gå kvar i den här hagen men att jag kanske skrittar nån kort runda ett par dagar i veckan för resten av kroppens skull. Hon får rejäla muskelproblem nu när hon inte för röra sig så mycket som hon vill. Hon står med BackonTrack-linda på natten och äter Glucosamin och Biosynov. Hur kan man mer behandla? Laser? Magnet?

Eller är det här dumt? Hur hade ni gjort med en så pass ung häst?

/C
 
Jag är själv väldigt inne på örter och skulle definitivt rekommendera dig att använda Djävulsklorot. Har haft jättebra erfarenhet av denna ört. Den är antiinflammatorisk och smärtstillande. Dock ej så smärtstillande att din häst överanstränger sig. Rekommenderas vid de flesta typer av ledproblem. Egenskaperna hos Djävulsklon är jämförbar med fenylbutazon dock utan biverkningar. Känns skönt att kunna använda något naturlig på en såpass ung häst. Låter som världens försäljare men detta är en helt fantastisk ört tycker jag.
örter kan du köpa lite varstans finns många försäljare.
Finns länk här under butiker. Tex www.hasthalsan.se
 
Jag anser att när man sprutar leder så gör man mer skada än nytta, om man ser det lite långsiktigt.... Det är min åsikt, iaf, jag ser hälsa ur en helhetligt synsvinkel.

Jag tycker att du skall prova akupunktur, örter, laser och ev. homeopatiska medel.

Laser gör de flesta equiterapeuter. Många av dom sätter även nålar, men "rena" akupunktörer är oftast duktigare. Som nån annan sa, djävulsklo är supert!!! Men algört funkar nästan lika bra, och är mkt billigare.

Boxvila gynnar inte återhämtningen, spec inte om hästen mår dålig av det. Då är det bättre att hon får gå ute. Men lägg stödlindor på benen!! Massera in arnicaliniment ngr ggr vecka, och när du vet at hon har farit omkring i hagen.
 
Då kan jag ju säga att jag stött på biverkningar av djävulsklorot. Min häst fick våldsam diarré, feber och var riktigt risig... :( Hans mage klarade det inte (fixar inte Butta heller för den delen, men den gången gick det inte lika fort för honom att rasa, och han rasade inte så extremt).
 
Tråkigt att höra att din häst inte mådde bra av Djävulsklon. Men blir väldigt nyfiken på om han inte fick någon annan medicinering som har inverkat. Har hästen fått Butta innan så var ju hans tarmflora antagligen rubbad av denna behandling. Den slår ut en hästmage ganska rejält om man har otur. Har som sagt använt Djävulsklon på massor av hästar och det har alldrig givit mig problem utan tvärtom en massa solskenshistorier. Men dessa hästar hade dock inte några mag/tarm problem innan heller. Skulle jag tvunget behöva Buttan så har jag alltid använt mag/tarmbalans eller probiotika samtidigt. Kan du inte berätta lite om hur händelseförloppet var ??
 
Buttan fick han på hösten (tror det var i slutet av november någon gång). Djävulsklorot fick han sedan i mars har jag för mig, magen hade däremellan visserligen varit "problematisk" som vanligt - men ändå hållt sig i skick.

Blev också "förledd" (:D) att tro att Djävulsklorot inte skulle vara någon fara - men efter tre dagars givande av detta (och det var också den enda foderstatsförändringen jag gjorde) brakade hans mage helt. Han var lite lös i magen dag två, men inte värre än vad han kan vara ibland, så jag tänkte inte så mycket på det. Men dag tre var allmäntillståndet riktigt risigt, han stod och flämtade i hagen när jag kom, hade feber, matt blick och var blöt längs hela bakbenen pga diarrén. Vet. fick komma ut, ge b-vitamin och kramplösande och han repade sig snabbt.

Plockade givetvis bort djävulskloroten och har inte vågat ge det igen. Har sedan fått höra från flera källor att de med hästar som har känsliga magar råkat ut för samma sak. Tyvärr. För jag har också hört att det är kanon! :)
 
Så himla tråkigt att det skall behöva bli såhär. Det enda som finns om biverkningar ang. Djävulsklo är en varning för att använda vid magsår/inflammation. Och tråkigt att de inte informerar om detta när man köper örter. För det gör kanske att folk inte vågar använda detta igen. Skulle själv aldrig vilja vara utan örterna. Men jag ser också till att informera mig mycket innan jag använder dem.
:(Hoppas du inte gett upp helt angående örter. Älgört är förresten en ört jag använt med framgång för att läka tarminflammationer och t.om magsår. Leta reda på information i tex Hästägarens örtabok mfl.
 
Det lär finnas något som man sprutar hästen med, men inte direkt i leden utan någon medicin som "hittar" inflammationen själv. Minns inte vad det hette. Det är inte alternativt, men förmodligen "lättare" att spruta än tuppkam i leden.
 
Tråkigt att du fått problem med en så pass ung häst!
Jag har själv en treåring och kan föreställa mig hur du känner. :(

Jag skulle rekommendera akupunktur. Jag har själv testat det mot bl a ledbansinflammation i knäna och på min häst för spända muskler. Jag har alltid fått gott resultat. Det finns veterinärer vars behandling går på försäkringen. PM:a mig för namn ifall du är intresserad.

Dessutom vill jag rekommendera Aloe Vera. Det är bl a smärtstillande och antiinflammatoriskt. Dessutom finns det ett värmande Aleo Vera-liniment som jag använder till mycket! Bl a smörjer jag in mina dålig handleder (miniskskada som gör så att det lätt blir en inflammation) och det fungerar super! Ska även kunna hjälpa mot gallor och liknande. Det finns även ett ämne som heter MSN som är bra för leder.
Är du intresserad så berättar jag gärna mer!

Finns massor... det är bara till att börja testa! ;)

/Snorpan
 
Jag är ochså nyfiken på vad som ger mer skada än nytta!
Till dig med hästen.
Tycker du har sund inställning och en omsprutning kanske kan hjälpa, även om jag tycker att en så pass ung häst borde ges tid att läka ut själv.
Fast du kanske tränar henne inför något speciellt eller vill få henne frisk "fort"...?
Svåra vrikningar kan ju ta tid, och om du inte har bråttom, så skulle jag råda dig att börja skritta henne varje dag någon timme, eller gå med henne, och kolla med jämna mellanrum om hälta.
Jag rekomenderar inte stödbandage (och absolut inte i hagen, eftersom jag varit med om att hästar blivit stasade), men ett stallbandage under natten gör inte ont.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Ofta får man spruta flera gånger för att det skall ge resultat och efter att hästen blivit sprutad så är det ju väldigt viktigt att den står still.
Själv känner jag mig allt mer negativ till att spruta leder och att stänga in i sjukhagar, speciellt på hästar som inte vill vara stilla. Då tror jag mer på att man får låta tiden läka. Idealet är att låta den skadade hästen gå med en häst (om möjligt en häst gillar att stå och lata mest) i en inte allt för stor hage - utan sådant som lockar till bus. Med massor att tugga på, så att de har att göra och sedan låta tiden bota. Smärtan som en led som inte fått smärtstillande, tvingar, om man har tur, hästen still att stå så still den behöver för att kunna läka, utan att den blir stressad. Fast det är ju inte säkert den blir bra för det.
Att spruta en häst i leden redan två veckor efter att en skada uppstått tycker jag är för tidigt. Lite mer tid kan behövas.
Fast vem är jag att ge råd - varken veterinär eller hovslagare och skadade hästar har jag haft själv. Och vet, vet jag egentligen inte.
 
Nej då, jag har inte gett upp alls! Djävulsklorot får han dock klara sig utan!

Nu får han inte mycket i örtväg iofs, Echinacea får han förstås. Och gurkmeja - men det är väl inte en ört kanske? :confused:
 
Jag har haft två hästar med kotledinflammation.

Den ena köpte jag billigt eftersom hon hade kotledsinflammation på tre ben (troligen orsakat av felaktig ridning & för mycket hoppning på dåligt musklad häst). Hon fick en kur "butta", samt släpptes på bete i två månader. Därefter sattes hon i gång långsamt. Efter detta hade hon aldrig mera problem.

Den andra var en dam med veka kotor. Hon drabbades av kotledsinflammationer ca 3-4 gånger under sin livstid. Vi sprutade med såväl kortison som tuppkam. Något som fungerade väldigt bra på henne var s k Vulcanskydd, värmande & stödjande benskydd, som hon hade på sig i hagen. Dessutom nattbandage med liniment på natten.
 
hejsan!
det är ca 6 månaders konvalicens på kotledsinflammation, kan gå fortare om man behandlar..
Vill du inte spruta om, kan du ge tuppkam i bloden...
Laser har dålig efftekt på kotledsinflammation... bättre använda sig av t.ex örten Djävulsklo..
Men det viktigaste är vilan.. :)
 
Om hästen inte blivit bättre än så är det nog inga sprutor som hjälper...JAG skulle ta kontakt med nån equiterapeut/kiropraktor som skull få genom hästen...även om gallorna o värmen sitter i kotan, så kan det lika gärna vara en primär störning mycket högre upp som stoppar cirkulationen...speciellt om hon gjorde det i en hage...kanske slirat eller gått omkull......

Hmmm, är det vänster fram?
 
Näe, det är höger bak och när hon kom in från hagen var benet dubbelt så tjockt som vanligt - nästan lymfangitsvullet.

Jag trodde först att hon hade ett litet sår någonstans men det fanns inget. Efter att jag sen longerat henne och såg hur halt hon var trodde jag på en spark. Men nu med tanke på sjukdomsförloppet så är det väl en rejäl vrickning.

Tack alla för alla tips!! :bow:

Hon ska egentligen förberedas för Breeders och jag skulle givetvis vilja ha igång henne men hon kan få vila länge. Det är inget viktigt.

Jag ska prata med veterinären idag och se vad han tycker. det lutar dock åt lång vila och att vi låter bli att spruta.

Fler tips mottages tacksamt!

/C
 
Bara en kommentar angående akupunktur.

Enligt djurskyddslagstiftningen är det inte tillåtet att för annan än veterinär utföra behandlingar där huden penetreras. Vissa undantag givetvis, tex fullföljande av behandling, delegerad behandling men då är det forfarande veterinären som är ansvarig.
 
Min equiatriker har varnat mig för Djävulsklo. Hon säger det är mycket starkt och ska inte användas lite hur som helst och när man väl använder det så får man inte ge i långa perioder.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 219
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 760
Hästvård Jag tänkte fråga vad ni tycker. Vår ponny har känts lite knackig och styltig ett tag men inte varit halt. Kollade upp honom nu när...
2
Svar
20
· Visningar
2 466
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp