"Alternativa" säkerhetsvästar

Problematisk

Trådstartare
Jag har ett tag kollat lite på de här nya västarna, som typ verkar vara nåt slags mellanting mellan klassisk säkerhetsväst och ryggskydd. Bland annat Komperdell och Zandona har såna jag tänker på.
Hur är de säkerhetsmässigt jämfört med de vanliga västarna? Brukar de vara beta-testade och isåfall vilken nivå är de? 1? Eller 2?
Visst är de godkända att tävla i (för ryttare/i de grenar där säkerhetsväst inte är ett krav)?
 
Jag har en komperdell (den som ser ut som en "light-version" av en säkerhetsväst, med ryggplatta och tunna paneler i fram). Den är jätteskön, snygg på, och stör inte ridningen alls. Dock är den ju varmare än att rida utan, så som alla säkerhetsvästar mer eller mindre är. Vill man ha den ännu smidigare hade jag valt ryggskyddet av samma modell, som ju sitter som en ryggsäck och inte värmer någon annanstans.

Så vitt jag vet finns det ingen säkerhetsstandard för ryggskydd för ridning, utan de som finns är i så fall testade mot standard för MC och skidåkning. Det är absolut inte samma sak som en BETA-klassad väst, då den inte ger skydd för revben och bröstkorg och inte är till för att stå emot smällar av typen hovar. Dock tycker jag verkligen att den har sin plats bland skyddsutrustningen, en riktig säkerhetsväst stör för mig sitsen för mycket (främst för att den alltid är bulkig över bröstkorgen och för mig hindrar normal armposition i lodrät sits). Ryggskydd/väst har jag vid all ridning, och det skydd som sitter på skyddar ju som bekant oändligt mycket bättre än det som hänger på galgen.

Det är helt ok med den här typen av väst eller ryggskydd på tävling om TR inte kräver godkänd säkerhetsväst. Önskar att ridsportbutikerna kunde vara tydligare med skillnaden bara.

För terränghoppning har jag en Racesafe Provent, som var den bäst ventilerade och mest anpassningsbara av BETA-2018-västarna inom min budget (max 3000:-). (Dainese ser jätteskön ut också, men kostade betydligt mer.)
 
Jag har ett tag kollat lite på de här nya västarna, som typ verkar vara nåt slags mellanting mellan klassisk säkerhetsväst och ryggskydd. Bland annat Komperdell och Zandona har såna jag tänker på.
Hur är de säkerhetsmässigt jämfört med de vanliga västarna? Brukar de vara beta-testade och isåfall vilken nivå är de? 1? Eller 2?
Visst är de godkända att tävla i (för ryttare/i de grenar där säkerhetsväst inte är ett krav)?
Jag har en level 2 väst (finntack) den är godkänt för monte men inte för ridsport.
Är det krav på väst så är det level 3 annars får du ha level 1 eller 2.
Min har paneler fram och bak men är väldigt smidig och tunn. Jag har inga problem att röra mig i den medans jag blir stel som en pinne i den ”riktiga” västen
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 456
Senast: As_Vegas
·
J
Utrustning Hej! Jag startade en ny tråd om detta men den verkar ha försvunnit så jag startar en ny för och se om detta går bättre! Det är så...
Svar
4
· Visningar
4 995
Senast: justride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp