Alternativbehandling, priser?

J

julia_v

Jag har använt mig utav en equiterapeut till min häst de senaste åren, hon är utbildad i 2 år ( el är utbildningen längre?, hon läste i Eskilstuna).
Hon är mycket duktig , använder sig utav: laser,magnetterapi,
akupunktur och lite massage och annat, jag märker alltid att hästen blir bättre när hon har behandlat henne och jag är väldigt nöjd med hennes jobb ( hon har mycket kunder i värmland och är erkänt duktig!)

Nu så var det så att min häst har varit öm i sin rygg ( hon har en gammal skada i rygen och hon blir öm vid fällningstider vår/höst)
och jag tyckte att det var dags för en behandling, hon kändes
fin vid ridning, men ömmade ganska mycket vid tryck och massage
( jag masserar henne med liniment själv, varje dag nu)

Nu är det så att min Equiterapeut är sååå fullbokad alltid
så det fanns ingen tid för tillfället...
Jag valde då att be en kvinna istallet om hjälp istället,
denne är sjukgymnast till människa i grunden tror jag och har gått
kurser i massage för häst, tror även hon har gått en kurs i elterapi,
men hon är alltså inte utbildad Equiterapeut el har annan "titel"..

Hur som helst så masserade hon min häst två dagar denna vecka,
etersom hon tyckte att hästen behövde flera behandlingar
jag är väl ganska nöjd men tycker inte alls att det ger lika mycket som när min ET behandlar, nu igår efter behandlingen så frågade jag hur mycket jag skulle betala henne och får då en smärre chock!!

Det kostade 450 plus moms per behandling och bokade man tre gånger så fick man den tredje för halva priset... :crazy:

jag blev väldigt förvånad då min utbildade ET tar mindre, hon tar 500
per gång och gör då så mycket mer, plus att jag får en faktura från hennes företag, där momsen är inräknad, denne ville ha pengarna
inkl moms i handen???


Är detta verkligen ett rimligt pris??
Min ET betalade jag dryga 200kr innan hon var helt klar med sin utbildning , och då hade hon redan hunnit behandla mååånga
hästar och hade redan flera kunder som ville ha hennes hjälp...

Jag inser att jag självklart skulle ha frågat INNAN vad det kostade,
men inte kund ejag drömma om att det skule vara så dyrt, skulle jag ha vetat det så hade jag hellre väntat och lagt dessa pengar på min ET...Jag snålar verkligen INTE när det kommer till min hästs hälsa
men detta var dyrare än jag hade tänkt, nu har jag ju inte råd
att låta min ET behandla när denne har tid :crazy:


Någon som kan detta med priser ??

Är det jag som är helt fel ute här?
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

lade nog denna tråd fel.. :o
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Min tar 400:-
Bensin 50:-
Så totalt blir det 450:-
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Du skriver inte vad du använder dig av för en alternativbehandlare?
Har den utbildning?
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

ja, eller hur!!

Men vad ska jag säga till henne?
jag känner att jag måste ifrågasätta faktist och tala om att jag blev ställd :crazy:

jag ska fråga henne VAD exakt hon har gått för kurser också..

( Vill säga igen att jag är INTE snål när det kommer till hästens hälsa,
med detta kändes fel..)
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Det lät dyrt! Känner till en utbildad ET här i stan som tar 500.- inkl moms. Själv anlitar jag dipl massör en gång i månaden som "underhåll" och oftare om det behövs. Hon tar 300.- inkl moms och bensinpengar.

450.- PLUS moms låter ju skamligt!

//Alice
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Ja, bra att jag inte är ensam om att tycka det :smirk:

MEN, vad ska jag säga?
Jag måste säga ngt känner jag, hon ville även boka en tid till
denna söndag :crazy:
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Jag tycker också det var dyrt! Min ET som också är väldigt kunnig och duktig samt har utbildning bakom sig tar 500:- per gång för behandlingen och 120:- för milersättningen. Hon utför behandling med laser, akupunktur, massage och kiropraktik.

Hade nog också förväntat mig runt 200:- då det var inte var en omfattadne behandling samt svart och vid sidan om...
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

jag skulle nog säga som det är, inget personligt men att du tyckte det var lite väl dyrt och att du hellre väntar på en ledig tid hos din ET istället.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

har ute en kiropraktor gör det gratis 1-2 behandlingar i veckan i 2-3 månader. åker dit tar in hästen själv utför behandlingen,fixar iordning i stallet och släpper ut hästen i hagen. att jag träffade på henne henne var en ren slump alltså ingen jag kände innan. men hon å hennes bror är underbara. och kanske dom ända som kan rädda min häst!

Utbildad 2år på människor samt 1 år på hästar. Hon använder sej av massage,stretching och annan kiropraktik. Som sagt bara varit med på 1 behandling.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alternativbehandling, priser?

jag betalde min ET 600 kr för en chiropraktisk behandling idag.
Massören tar 300kr/gång.
/Malin
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

ETn tar 450 kr och kör då lasermassage mm

Osteopaten tar 750 kr och kör igenom hela hästen på 45-60 min, "kotknacking", massage, akupunktur mm mm. Är riktigt proffs och jobbar regelbundet igenom miljonhästar i annan disciplin.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

ET tar 600kr per beh men när man är "stamkund" kostar det 300kr.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Priset är högt, men knappast orimligt, så du får nog bita i det sura äpplet och betala. Nästa gång så fråga om priset först. En behandlign på en timme hos dig kan lätt bli 1,5-2 timmars jobb (behandlingstid + resor) och en massör behöver också leva.

Innan du betalar (om du inte gjort det redan) så ska du begära f-skattsedel, kan hon inte prestera det så kan du glömma att hon betalar moms. Du ska även begära skrivet kvitto - vägra betala utan kvitto, och upplys henne gärna om att du har rätt att göra avdrag i deklarationen (=du upplyser dem om hennes inkomster).
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

kvinnan har häst i samma stall som mig så bensin betalar jag inte för,
jag tycker desvärre att det är ORIMLIGT när utbildade och meriterade tar mindre betalt, denna har ju ingen utbildning mer än kurser i massage
och har ingen kundkrets och alltså inte heller så "många behandlngar på nacken" om du förstår vad jag menar?
självklart får jag betala och kalla mig själv idiot som inte frågade om priset innan, men jag tror knappast att hon får så värst många kunder..
Jag ska fråga efter skattesedel som du säger och även begära
att få det på en faktura..
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Får man göra avdrag i deklarationen för ET-behandlingar? :o :confused: Eller gäller det bara företag?? :o
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Jag vet inte riktigt om du kan kräva faktura, men väl kvitto. Det där med utbildning och erfarenhet spelar inte alltid så stor roll vid prissättning, här handlar det nog om att hon tar tillfället i akt och tjänar pengar på dig och utnyttjar situationen. Vad man tycker sin egen tid är värld är upp till var och en, och det är kunden som får avgöra om de håller med.

Betala inte en krona i moms om du inte får se f-skattsedlen, kan hon inte prestera den så kan du vara tämligen säker på att hon blåser dig på momsen.
 
Sv: Alternativbehandling, priser?

Ok, jag ska följa dina råd, tack!

Jag ska inte anlita henne ngt mer heller, utan väntar då nästa gång hellre på en tid hos min ET..samt masserar min häst själv tills
dess :smirk:

Jag misstänker ändå att hon blir tvingad att sänka sitt pris tills hon blir utbildad och får ett bra rykte..Min ET tog ju bara runt 200 innan hon blev helt klar, med det och bra rykte följde en stooor och nöjd kundkrets! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 294
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 144
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp