Alternativmedicin, healing, etc

Mammadutt

Trådstartare
I år vill jag testa på olika behandlingar tex reiki, kristallhealing, kundalinimassage.

Finns hur mycket som helst out there... Ayurveda, aromaterapi, olika massager, shamansk healing... And so on.

Är det någon här som testat och vill dela med sig av sin/sina upplevelser?

Jag är väldigt (!) nyfiken och tacksam för svar. :)
 
Läste du länken? Den är rätt bra att ha läst igenom innan man väljer att stödja kvacksalveriet. Om inte annat för att skydda sig från fysisk och ekonomisk skada.

Trodde du försökte vara lustig :o

Jag lovar att använda hjärnan och se till att min läkare okejar alla mina galenskaper. :up:

Distanshealing är ej av intresse :)
 
Jag försökte inte vara lustig, jag gjorde mig lustig över att det finns folk år 2015 som fortfarande aktivt väljer att bli blåsta på pengar.

Önskar jag var lite mer samvetslös så jag kunde slå mynt av det. Istället lobbar jag hårt för folkbildning och att öka kunskapen om den vetenskapliga modellen.
 
Njae. Det är bekräftat att akupunktur har viss effekt på vissa tillstånd. Inte att det har den effekt som påstås av de extrema utövarna, eller att det beror på de samband som de påstår.
Nej, det är väl sant. Men modern forskning har ju visat att det har viss effekt :)

Det är ju inte ren humbug i form av späd ut en droppe eukalyptus 1000 gånger i vatetn, snurra en svart katt över höger axel samtidigt som du dricker vätskan uppochned, så blir du av med cancer-modellen. :p
 
Placebo är en fantastisk grej som borde utnyttjas mer. Kroppens självläkande förmåga är underskattad och kan också vara skillnaden mellan liv och död i en del fall.

Visst, kroppens egen förmåga är underskattad, det håller jag med om. Problemet kommer när någon tar REJÄLT betalt av en sjuk person som i många fall är desperat och vill bli frisk. Att sälja mirakelkurer utan dokumenterad effekt är oetiskt.

När jag fick min diagnos och var som dåligast hade jag med glädje betalat ordentligt för att bli frisk. Givetvis köpte jag inga mirakelkurer eftersom att jag dels vet att min sjukdom är kronisk och dels är jag väldigt skeptisk till det som låter för bra för att vara sant. Jag förstår däremot lockelsen att köpa produkt X och bli av med sina problem när man mår som sämst.
 
I år vill jag testa på olika behandlingar tex reiki, kristallhealing, kundalinimassage.

Finns hur mycket som helst out there... Ayurveda, aromaterapi, olika massager, shamansk healing... And so on.

Är det någon här som testat och vill dela med sig av sin/sina upplevelser?

Jag är väldigt (!) nyfiken och tacksam för svar. :)

Men vad vill du få ut av det? Jag går regelbundet och får klassisk massage för att jag behöver det, men den är väl underbyggd med forskning och lätt att mäta att det faktiskt ger resultat. Om jag skötte min kropp rätt och tränade som jag borde så skulle jag kanske inte behöva det heller men så länge jag slarvar så får jag försöka stötta kroppen lite åtminstone.
Är det stress som är problemet så kan kanske typ aromaterapi hjälpa för stunden men man behöver ändå komma underfund med vad som är grundproblemet.

Många som anser sig hjälpa av alla dess olika behandlingar behöver oftast bara någon som lyssnar och åtminstone ger sken av att tro på dem. I en stressad och pressad situation kan det vara det man behöver och lite taktil beröring som faktiskt forskning har visat gör stor nytta men det räcker med att någon stryker med handen utan några särskilda kunskaper. Tex på förskolor så använder man sig att "massagesagor" där barnen får massera varandra och det mår många barn bra av, och det skulle antagligen även vuxna behöva.
 
Jag betalar ingenting för healing annat än om jag går till "min". All distanshealing jag får är gratis genom facebookgrupper.
Så det skulle jag absolut rekommendera.
@Snurrfian - healers pratar i alla fall inte under behandling. Berättar innan hur det går till, och efteråt vad den kände av under tiden men behandling sker under tystnad om man inte kommer överens om annat. Frågar heller inget om dig som person om det inte är något speciellt.
 
Senast ändrad:
Visst, kroppens egen förmåga är underskattad, det håller jag med om. Problemet kommer när någon tar REJÄLT betalt av en sjuk person som i många fall är desperat och vill bli frisk. Att sälja mirakelkurer utan dokumenterad effekt är oetiskt.

När jag fick min diagnos och var som dåligast hade jag med glädje betalat ordentligt för att bli frisk. Givetvis köpte jag inga mirakelkurer eftersom att jag dels vet att min sjukdom är kronisk och dels är jag väldigt skeptisk till det som låter för bra för att vara sant. Jag förstår däremot lockelsen att köpa produkt X och bli av med sina problem när man mår som sämst.

Ja, det är oetiskt att ta stora summor i betalning för något som inte har dokumenterad effekt. Däremot är placebo användbart i vården på andra sätt. T.ex. så har läkarens bemötande betydelse för tillfrisknandet.
 
Haha! Kom inte och säg att healing inte fungerar om ni inte har testat själva :rofl::rofl:
Den enda healingen jag BETALAR för är när jag går till "min" healer, distanshealing får jag gratis och tar mer än gärna emot så fort det finns tillfälle.
Något av det bästa som finns om ni frågar mig :love:
Jag är extremt mottaglig och det slår aldrig, aldrig fel för mig. Jag kom i kontakt med det efter att mamma gick bort och det har varit den bästa läkningen för mig.

@Snurrfian - healers pratar i alla fall inte under behandling. Berättar innan hur det går till, och efteråt vad den kände av under tiden men behandling sker under tystnad om man inte kommer överens om annat. Frågar heller inget om dig som person om det inte är något speciellt.

Nej just healing så kanske man inte pratar så mycket men man måste tro för att det ska fungera... Eller så kan man hävda att allt är healingens förtjänst... Det var en som "gav" mig gratis healing när jag fick cancerbehandling, det var inget jag bad om utan den personen talade om att hen gjorde det. Sen fick jag veta att det var tack vare healingen jag blev frisk... Jag tror mer på att medicinerna jag fick gjorde det de skulle... Hade jag inte blivit frisk så hade det antagligen varit mitt eget fel eller medicinerna... Det går liksom inte att mäta effekten av healing...
 
Jag betalar ingenting för healing annat än om jag går till "min". All distanshealing jag får är gratis genom facebookgrupper.
Så det skulle jag absolut rekommendera.
@Snurrfian - healers pratar i alla fall inte under behandling. Berättar innan hur det går till, och efteråt vad den kände av under tiden men behandling sker under tystnad om man inte kommer överens om annat. Frågar heller inget om dig som person om det inte är något speciellt.
Huruvida det fungerar för dig eller mig eller random person är totalt ointressant om det inte fungerar i dubbelblindtester.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 915
Senast: EmmaW
·
Hundavel & Ras Jag har ingen hund men funderar på att skaffa en de närmsta åren. Som jag uppfattat det så verkar många gilla den här typen av tråd så...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 206
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp