Aluminiumtråden går bara av - vad har vi gjort för fel?

Skrottiskrott

Trådstartare
Köpte 1600 meter aluminiumtråd (avsedd för djurstängsel) och satte glad i hågen upp i de nyrenoverade hagarna. Den var så mjuk och lättarbetad att sätta upp. Nu har det gått tre veckor och ett rådjur har väl sprungit igenom, den hade gått av precis som jag räknat med och tycker är bra säkerhetsmässigt. Men nu till problemet - när jag skulle laga tråden så hade den blivit så skör att den gick av utav minsta lilla böj jag gjorde. Skulle böja den runt en sträckisolator, den gick av gång på gång hur mjukt jag än försökte böja den. Går inte att skarva ihop med ny tråd för den "gamla" går bara av. Den nya från rullen går utmärkt att böja och vika. Vad fasen har blivit fel här? Känns som att den inte tål att vara utomhus vilket ju vore väldigt konstigt. Har jag missat något superviktigt med just aluminiumtråd?
 
Det jag lärt mig om aluminium är att det inte finns någon seghet i det och att man inte ser utmattningsskador utan det går bara av. Jag har ingen erfarenhet av det som stängseltråd men för mig låter det inte konstigt att den beter sig som den gör.
 
Vilken tjocklek köpte du? Köpte en gång en tunnare än jag brukar för den tjocken jag brukar ha var slut och det tunnare tycker jag var värdelös då detta knappt fick att spänna utan att gå av.
 
Köpte 1600 meter aluminiumtråd (avsedd för djurstängsel) och satte glad i hågen upp i de nyrenoverade hagarna. Den var så mjuk och lättarbetad att sätta upp. Nu har det gått tre veckor och ett rådjur har väl sprungit igenom, den hade gått av precis som jag räknat med och tycker är bra säkerhetsmässigt. Men nu till problemet - när jag skulle laga tråden så hade den blivit så skör att den gick av utav minsta lilla böj jag gjorde. Skulle böja den runt en sträckisolator, den gick av gång på gång hur mjukt jag än försökte böja den. Går inte att skarva ihop med ny tråd för den "gamla" går bara av. Den nya från rullen går utmärkt att böja och vika. Vad fasen har blivit fel här? Känns som att den inte tål att vara utomhus vilket ju vore väldigt konstigt. Har jag missat något superviktigt med just aluminiumtråd?
Jag tror det beror på att när ett djur springer igenom tråden sträcks den till (nästan) bristningsgränsen i hela tråden och det gör att den kommer gå av för väldigt lite efter det. Att den skulle påverkas av väder och vind under en så kort tidsperiod är uteslutet.
 
Senast ändrad:
Vilken tjocklek köpte du? Köpte en gång en tunnare än jag brukar för den tjocken jag brukar ha var slut och det tunnare tycker jag var värdelös då detta knappt fick att spänna utan att gå av.
Glömde. Den jag brukar köpa är 2mm medan den som var tunnare bara var 1,6mm.
 
Ja det var 1,6 vi köpte... Är nog som @kökshäxan skriver, att den sträckts ut till max. Trodde liksom ändå att den skulle funka att laga eftersom den överhuvudtaget säljs som stängseltråd, det händer ju precis hela tiden att rådjur springer igenom. Kanske är extra rådjurstätt här men ändå. Så sjukt besviken, jag som hade hört så mycket gott om aluminiumtråd.
 
Jag tror det beror på att när ett djur springer igenom tråden sträcks den till (nästan) bristningsgränsen i hela tråden och det gör att den kommer gå av för väldigt lite efter det. Att den skulle påverkas av väder och vind under en så kort tidsperiod är uteslutet.
Det som händer är att metallen blir hårdare och skörare när den utsätts för belastningar över sträckgränsen. Kan lägga till att det gäller även för järntråd men inte alls i lika hög grad som för aluminium.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 857
Senast: Efwa
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 475
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 229
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp