Spyro192

Trådstartare
Nytt (för oss) släp ska införskaffas inom snar framtid. Tankarna har gått fram och tillbaka om man ska ha en plyfa eller ALU släp. Men nu har vi bestämt oss att det ska bli ett ALU släp men, då kom min kära vän med frågan: Hur blir ljudet i ett ALU släp? Blir det förstärkt?

Finns det någon här som har lagt märke till detta?
 
Jag har just beställt ett släp med alugolv och undrar hur och hur ofta e ska kolla så att golvet är i bra skick? Är fem års garanti på det, så koll innan garantin går ut känns given ;). Men vad är livslängden på ett alugolv?
 
Jag har just beställt ett släp med alugolv och undrar hur och hur ofta e ska kolla så att golvet är i bra skick? Är fem års garanti på det, så koll innan garantin går ut känns given ;). Men vad är livslängden på ett alugolv?

Har du inte helgjuten gummimatta i ditt beställda? Svårt kolla själv då. Be besiktningsgubbarna kolla noga underifrån vid nästa besiktning. De brukar vara tillmötesgående med sådana önskemål :)
 
@Fiorano glömde ju ang hållbarhet. 5 års garanti är superkort för ett alugolv. Flera andra ger 15-20 år. Och om allt är rätt gjort och skött håller ett aluminiumgolv längre än resten av släpet.
 
Jag har just beställt ett släp med alugolv och undrar hur och hur ofta e ska kolla så att golvet är i bra skick? Är fem års garanti på det, så koll innan garantin går ut känns given ;). Men vad är livslängden på ett alugolv?

Det går inte att kontrollera aluminiums ev. försvagningar utan att röntga. Jag hade dock inte investerat i ett golv med så kort garantitid, Boj hade ju t ex livstidsgaranti på sina.
 
Det går inte att kontrollera aluminiums ev. försvagningar utan att röntga. Jag hade dock inte investerat i ett golv med så kort garantitid, Boj hade ju t ex livstidsgaranti på sina.

Nej jag vet att du inte gillar budgetsläp, men jag kan inte köpa ett nytt Forzab el Ume och jag vill inte köpa ett så gammalt släp som det blir i min prisklass. Då köper jag hellre ett nytt budgetsläp.
 
Har du inte helgjuten gummimatta i ditt beställda? Svårt kolla själv då. Be besiktningsgubbarna kolla noga underifrån vid nästa besiktning. De brukar vara tillmötesgående med sådana önskemål :)

Ah så får jag göra :). Har gjort så med mitt gamla med trägolv också för att känna mig lugn.
 
Nej jag vet att du inte gillar budgetsläp, men jag kan inte köpa ett nytt Forzab el Ume och jag vill inte köpa ett så gammalt släp som det blir i min prisklass. Då köper jag hellre ett nytt budgetsläp.

Får man fråga vad du har köpt för något släp?
 
@Wilfa En Cheval Liberte Gold First :). Visst är det en CL du har också?
Stämmer, jag har också en CL, en Aluline GT2 från 2012. Har haft den sedan 2013 och är supernöjd. Besiktigade för någon månad sedan och passade på att gå ner i gropen med besiktningsgubbarna. De tyckte det såg väldigt bra ut! Många tycker att CL är bara skit, men min rullar ca 1000 mil om året och funkar perfekt. Gillar att det är kombiramp eftersom jag ganska ofta kör annat än hästar i den och då vill kunna lasta med truck eller traktor. Har av den anledningen även valt att ha rullgardin, inte hård lucka. Har inte åkt där bak själv, men eftersom hästarna brukar stå väldigt bra i den utgår jag från att åkkomfort och därmed även ljudnivå är helt ok :)
 
Jag köpte ju ett CL Gold One i höstas. Utmärkt nöjd. Tänkte på det senast idag hur nöjd jag är. Inte bara är fjädringen super, men oavsett väder idag så frisk, sval och fräsch luft i släpet. Oavsett solgass eller ösregn, och även svettig häst. Och då har jag använt 1/3 av ventilationen jag har.

Så ja det är ett budgetsläp jmf med många andra släp, absolut. Och visst märks det på småsaker. Men jag byter hellre ett beslag som rostat, har nån glipa nånstans etc än betalat 70 000 kr till. Faktiskt.

Mest nöjd och en stor anledning till köpet var att det är Alu. Jag var så förbannat less på plyfa. Särskilt murken plyfa. Och ser risken som mindre att alugolvet eller aluväggarna ger sig än att hästen skulle dragit igenom golv/vägg av plyfa. Även om risken för allt alltid finns. Men fanns det genomgående konstruktionsfel med aluminiumet i CL skulle man hört det nu med tanke på hur sjukt många som sålts och säljs.
 
Har en Gold one 2017 och är i det stora hela nöjd.
Hade först inte taklucka och då blev det väldigt varmt och fuktigt i vagnen men nu med öppna fönster och taklucka året om så blir luften mkt bättre (såklart)
Sadelkammaren är ganska dum med sadelhållaren som är utsvängbar. Dressyrsadeln får inte plats och hoppsadeln får plats med nöd och näppe.
Hade jag köpt igen så hade jag hellre haft utan sadelkammaren.
Har omgjord bakbom så man inte behöver ta bort hela utan kan hä nya av den istället.
Vår häst på ca 170cm står jätte bra i den och är alltid lättlastad.
 
Jag beställde min med extra parallellogramfönster samt taklucka. Förutom de öppningsbara fönster som är standard. Lätt värt pengarna för takluckan. Inte behövt använda den än, sen höst/vinter/tidig vår har det räckt bra att bara öppna frontfönstren. Men i sommarhetta så lär takluckan och extrafönstrena vara guld värda.

@caradan hur har du gjort om bommen? *nyfiken*

Ska jag hitta en nackdel är det att det är svårt att servera hösilage vettigt under färd iom sadelkammaren.

Inga problem med sadel (dock bara haft en i taget) men jag har 16” sadel. Och av misstag westernsadelhängare (jag har engelska sadlar). Men inga problem hänga på sadeln och svänga in den.
 
En fråga till er som har Cheval, säkerhetsbommarna är ju så att man skruvar ur utifrån. Har endast gjort det på ett relativt nytt Iform och det var ärligt talat skitsvårt.
Gör ni det ofta/ regelbundet på ert släp och hur funkar det? Har nu ett stort Thule Brenderup med säkerhetsbommar man fäller ut. Fördelen är ju att det är lätt att ta ut mellanväggen när man ska köra storbalar.
 
@Pilot Jag har fått använda panikbommar både på en Christ och en Ume vars båda har exakt samma sätt att få ner bommarna som CL. Det är skruvar utifrån med en ögla. En måste ha ett stag att stoppa ner i öglan så en får hävstång-då är de plättlätta att få ner. Umes lösning invändigt gör den lättare att få ihop än Christs/CLs. Men så länge de går fort att få ner känns det viktigast för mig.
 
@caradan jag har också omgjord bakbom, mycket smidigare än på min förra som hade original. Har även extra taklucka.
@Alexandra_W fästet i väggen är utbytt så det är en ögla istället för en "tapp", vilket gör att bommen kan fällas rakt ner. Bad om det när jag köpte min.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 823
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 882
Senast: Hermelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp