Alvedon 665 slutar säljas. Nu då?

Paracetamol är ett gift som ger leverskador öven i låg dos. Det finns de som tål de rekommenderade doserna men det är allt för lätt att överdosera och eftersom faran inte märks förrän efter ett par dygn när det är inreparabelt är dödligheten för stor, därför dras det in.

Det är ju inte på ren :devil:skap som man gör det utan för att allt för många dör.
Alltså, jag försöker bara nyansera det hela. Paracetamol används ju flitigt på väldigt många ställen över världen ( hur många skadas egentligen i hela världen egentligen? ) och har många bra egenskaper. Det finns ju inte så många bra smärtläkemedel vad jag förstår och alla läkemedel har ju risker stora som små vid överdosering. Vid rekommenderad dos har ju inte paracetamol så stora biverkningar som många andra smärtläkemedel har för flertalet. Jag antar att man får göra som med allt annat, väga nyttan mot fördelarna. Och jag kan ju inte som lekman bedöma det, utan får ju lita vad experterna säger. Så nu får vi som använder 665 gå över till nån annan sort.
 
Alltså, jag försöker bara nyansera det hela. Paracetamol används ju flitigt på väldigt många ställen över världen ( hur många skadas egentligen i hela världen egentligen? ) och har många bra egenskaper. Det finns ju inte så många bra smärtläkemedel vad jag förstår och alla läkemedel har ju risker stora som små vid överdosering. Vid rekommenderad dos har ju inte paracetamol så stora biverkningar som många andra smärtläkemedel har för flertalet. Jag antar att man får göra som med allt annat, väga nyttan mot fördelarna. Och jag kan ju inte som lekman bedöma det, utan får ju lita vad experterna säger. Så nu får vi som använder 665 gå över till nån annan sort.
Inte så så stora biverkningar? Paracetamol ger skador även i mycket låga doser då det är ett gift, men då bedöms skadan ändå vara hanterbar generellt för flertalet. Andra tål öht inte paracetamol och eftersom det är så lätt att överdosera får det inte säljas receptfritt i livsmedelsbutiker. Det är allt för många självmord och självmordsförsök som gjorts/görs med paracetamol.
 
Alltså, jag försöker bara nyansera det hela. Paracetamol används ju flitigt på väldigt många ställen över världen ( hur många skadas egentligen i hela världen egentligen? ) och har många bra egenskaper. Det finns ju inte så många bra smärtläkemedel vad jag förstår och alla läkemedel har ju risker stora som små vid överdosering. Vid rekommenderad dos har ju inte paracetamol så stora biverkningar som många andra smärtläkemedel har för flertalet. Jag antar att man får göra som med allt annat, väga nyttan mot fördelarna. Och jag kan ju inte som lekman bedöma det, utan får ju lita vad experterna säger. Så nu får vi som använder 665 gå över till nån annan sort.
Antar att du menar väger nyttan mot risken. Och det är ju just det den europeiska läkemedelsmyndigheten gjort: "PRAC bedömer att fördelarna med paracetamol med modifierad frisättning inte uppväger de svårigheter som identifierats vid behandling av överdosering med läkemedlet."
 
Apropå varför en läkare väljer Alvedon 665. Jag fick den i kombination med pronaxen för att; läkarens ord: ”det är modernt”. :meh:
 
FASS skriver att Leverpåverkan är en sällsynt, men alvarlig biverkning. Sällsynt innebär att den drabbar upp till 1 av 1 000. Eftersom det skrivs ut Alvedon 665 ungefär 600 000 gånger per år, innebär det att upp till 6 000 personer per år är drabbade. Rekommendationen är att sluta med medicinen och kontakta läkare vid t.ex. magont.

Off topic: ta alltid för vana att kolla FASS - det är himla bra att veta när man ska avbryta en behandling/ställa ytterligare frågor till vården.
 
Därför att den fungerar på ett annat sätt än Alvedon?

eller så är det jättebra att det är samma handelsnamn så att man inte av misstag kombinerar Alvedon tabletter med Alvedon brus och får alldeles för hög dygnsdos.

själv tycker jag det vore bra med generika-namn på läkemedel.
exempelvis "paracetamol astra", "paracetamol Zeneca" och så vidare.
För att minska risken för felaktigheter där folk av misstag tar dubbel dos eftersom de "bara" kombinerar Alvedon och panodil.
 
eller så är det jättebra att det är samma handelsnamn så att man inte av misstag kombinerar Alvedon tabletter med Alvedon brus och får alldeles för hög dygnsdos.

själv tycker jag det vore bra med generika-namn på läkemedel.
exempelvis "paracetamol astra", "paracetamol Zeneca" och så vidare.
För att minska risken för felaktigheter där folk av misstag tar dubbel dos eftersom de "bara" kombinerar Alvedon och panodil.

Då det är ett problem att folk tar Alvedon och Panodil ihop redan idag? Alltså, det är redan idag vanligt att folk tar Alvedon och Panodil ihop och får leverskador? Då kan man ju fundera på om paracetamol ens ska säljas receptfritt på Apotek om det är så vanligt.
 
Då det är ett problem att folk tar Alvedon och Panodil ihop redan idag? Alltså, det är redan idag vanligt att folk tar Alvedon och Panodil ihop och får leverskador? Då kan man ju fundera på om paracetamol ens ska säljas receptfritt på Apotek om det är så vanligt.
Men det kan jag tycka är en viktig poäng, kanske skulle man plocka bort de receptfria alvedonen men då kanske folk skulle äta för mycket Ipren i stället och det är ju också farligt. Jag vet dock inte hur farligt det är.
 
Antar att du menar väger nyttan mot risken. Och det är ju just det den europeiska läkemedelsmyndigheten gjort: "PRAC bedömer att fördelarna med paracetamol med modifierad frisättning inte uppväger de svårigheter som identifierats vid behandling av överdosering med läkemedlet."
Jo. Synd bara för oss som behöver 665, men tydligen kan man få det på någon slags licens. Men då var ju det förklarat tydligt här.
 
Då det är ett problem att folk tar Alvedon och Panodil ihop redan idag? Alltså, det är redan idag vanligt att folk tar Alvedon och Panodil ihop och får leverskador? Då kan man ju fundera på om paracetamol ens ska säljas receptfritt på Apotek om det är så vanligt.

Skulle inte kalla det vanligt, men vet inte alls hur ovanligt det är att det överdoseras så så att det blir allvarliga biverkningar.

Men det är rätt ofta som jag påpekar att "Vet du om att alvedonen du tänkt köpa receptfritt innehåller samma sak som den här pamolen som din läkare skrivit ut? Se här- paracetamol.... paracetamol... samma!"

Men det är PRECIS lika vanligt att jag säger "Du... de där voltarentabletterna du tagit där, vet du om att du inte får kombinera de med de här brufenen som läkaren skrivit ut? De är olika innehåll men de är typ släkt så de gör samma sak i din kropp och det blir för mycket."

Sånt ser vi på apoteken och försöker få alla kunder att förstå. Och därför säljs det fortfarande receptfritt på apoteken. Vi är en liten enhet i mitten som försöker upplysa och värna...

Gud så svamligt såhär på kvällen.

Men det är ju det enda som en gravid utan läkarkontakt kan äta hela graviditeten (ex du får jättejobbig huvudvärk i v39) och förstahandsvalet för alla med waran (blodförtunnande). Även det enda man kan ta vid vattkoppor ex!

Paracetamol har en viktig plats i medicinskåpet men man ska komma ihåg att det är ett läkemedel! Alla läkemedel ska man ha respekt för!
 
Jaha? Man får väl utgå från som lekman att paracetamol är väl beprövat antar jag eftersom det till och med säljs receptfritt. Om många skulle få akuta leverskador så skulle väl medicinen tas bort från marknaden, men det handlar ju om de som överdoserar och dumhet är liksom svårt att skydda människor ifrån.
Och så en gång till: man kan alltså få förgiftning av Alvedon 665 UTAN att överdosera eller slarva!
Alla som fått problem är inte "överdoserare" eller slarvpellar


Jag har fått det. Jag följde till punkt och pricka rekommenderad dos efter en operation, snarare underdoserade (jag hoppade över en omgång per dag). Jag hade dosett, anteckningsblock där jag prickade av medicineringen, alarmet på mobilen (för att påminna om tid), och min partner till hjälp (som hade alarm på mobilen för när det var dags för medicin och kollade laddningen i dosetten).
 
Och så en gång till: man kan alltså få förgiftning av Alvedon 665 UTAN att överdosera eller slarva!
Alla som fått problem är inte "överdoserare" eller slarvpellar


Jag har fått det. Jag följde till punkt och pricka rekommenderad dos efter en operation, snarare underdoserade (jag hoppade över en omgång per dag). Jag hade dosett, anteckningsblock där jag prickade av medicineringen, alarmet på mobilen (för att påminna om tid), och min partner till hjälp (som hade alarm på mobilen för när det var dags för medicin och kollade laddningen i dosetten).

Fast att man kan reagera på mediciner är väl inte unikt för Alvedon? I princip alla läkemedel har biverkningar, det är väl därför man ska läsa bipackssedeln. Och det står fortfarande ingenstans att man drar tillbaka den för att några får biverkningar på normal dos, utan för att folk medvetet och omedvetet tar för mycket och då är det svårt att behandla.
 
Då det är ett problem att folk tar Alvedon och Panodil ihop redan idag? Alltså, det är redan idag vanligt att folk tar Alvedon och Panodil ihop och får leverskador? Då kan man ju fundera på om paracetamol ens ska säljas receptfritt på Apotek om det är så vanligt.

Det är i största allmänhet ett problem att folk inte förstår att samma substans kan heta olika. Eller att vissa läkemedelsgrupper är snarlika.
Det betyder att människor tar dubbel dos av paracetamol köpt receptfritt eller via recept, eller de kombinerar ipren med naproxen (inte heller lämpligt), eller de tar dubbel dos av blodtrycksmediciner eller annat eftersom de inte förstått att det är samma preparat med olika namn.
Hur vanligt förekommande det är att människor gör detta vet jag förstås inte, men det är inte ovanligt.
 
Min pappa dog pga att levern slutade fungera. Att den slutade fungerar berodde på grov felmedicinering av flera olika mediciner under lång tid (stafettläkare som inte tog sig tid till att göra sig en helhetsbild av hans medicinering...). Det är faktiskt helt vidrigt och det tog honom en månad att dö sedan han blivit akut sjuk och inlagd på lasarettet. En dag på slutet berättade hans läkare att han hade sagt att idag gör det ont i själen... dvs han hade en vidrig ångest (givetvis gav de honom vad de kunde för att lindra).

En medicin som ger en hög risk för att något sådant ska hända vid rekommenderad dosering har inget på marknaden att göra. Jag tar själv medicin som kan slå ut både lever och njurar och även om den hjälper mig har jag full förståelse för att jag måste sluta ta den om jag får större förändringar (jag tar prover regelbundet).
 
Min pappa dog pga att levern slutade fungera. Att den slutade fungerar berodde på grov felmedicinering av flera olika mediciner under lång tid (stafettläkare som inte tog sig tid till att göra sig en helhetsbild av hans medicinering...). Det är faktiskt helt vidrigt och det tog honom en månad att dö sedan han blivit akut sjuk och inlagd på lasarettet. En dag på slutet berättade hans läkare att han hade sagt att idag gör det ont i själen... dvs han hade en vidrig ångest (givetvis gav de honom vad de kunde för att lindra).

En medicin som ger en hög risk för att något sådant ska hända vid rekommenderad dosering har inget på marknaden att göra. Jag tar själv medicin som kan slå ut både lever och njurar och även om den hjälper mig har jag full förståelse för att jag måste sluta ta den om jag får större förändringar (jag tar prover regelbundet).
:heart
 
Min pappa dog pga att levern slutade fungera. Att den slutade fungerar berodde på grov felmedicinering av flera olika mediciner under lång tid (stafettläkare som inte tog sig tid till att göra sig en helhetsbild av hans medicinering...). Det är faktiskt helt vidrigt och det tog honom en månad att dö sedan han blivit akut sjuk och inlagd på lasarettet. En dag på slutet berättade hans läkare att han hade sagt att idag gör det ont i själen... dvs han hade en vidrig ångest (givetvis gav de honom vad de kunde för att lindra).

En medicin som ger en hög risk för att något sådant ska hända vid rekommenderad dosering har inget på marknaden att göra. Jag tar själv medicin som kan slå ut både lever och njurar och även om den hjälper mig har jag full förståelse för att jag måste sluta ta den om jag får större förändringar (jag tar prover regelbundet).
:cry:
 
Nej, det blir ju bra mycket jobbigare. För mig som bara tar vid behov när nacken är grinig så funkar det kanske, brukar handla om 2-3 v tid innan det går över.
Har du testat Ipren och Alvedon (vanlig) i kombination? Funkar bra för mig när jag har migrän, och effekten sitter i åtminstone 6-8 timmar (tar då en 400 mg Ipren och två 500 mg Alvedon samtidigt).
 
Har du testat Ipren och Alvedon (vanlig) i kombination? Funkar bra för mig när jag har migrän, och effekten sitter i åtminstone 6-8 timmar (tar då en 400 mg Ipren och två 500 mg Alvedon samtidigt).

Ja, det var ju det man åt innan 665. Men på mig har effekten aldrig vårat längre än 4-6 h max.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 456
Senast: fejko
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
2 774
Senast: Anna-L
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 424
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 179
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp