Alvedon till hund

Fibusen

Trådstartare
CA4DC5A1-D944-49CE-8C25-991CBAD962F0.jpeg


Mollan var in på operation i dag, och hon ska nu äta Alvedon bla. Naturligtvis så hade veterinären glömt att skicka med nummer jag kan nå dom på efter stängningstid, (brukar alltid få med en lapp efter större ingrepp/operation som det går att nå dom på fram till 22 på kvällen) och dom har så många akutfall nu så vanliga jourtelefonen dom har mellan 16.30-21 är bortkopplad så dom hänvisar akutfallen vidare till annat djursjukhus.

Jag skulle behöva ge henne Alvedon nu men jag blir jätteosäker om dom menar att hon ska ha en tablett om dagen som delas i fyra, eller om hon ska ha en tablett fyra ggr om dagen, alltså 4 tabletter allt som allt. Det låter ju så, men samtidigt så känns det EXTREMT mycket Alvedon för en hund?!

Nu har jag inte vågat ge något alls än men nu börjar hon bli lite påverkad av smärtan märker jag och jag får inte tag på någon att fråga!
Tänker att det kanske är fler här som fått Alvedon till sin hund tidigare?

Hon väger 21 kilo.
 
Jag svarade
Visa bifogad fil 63566

Mollan var in på operation i dag, och hon ska nu äta Alvedon bla. Naturligtvis så hade veterinären glömt att skicka med nummer jag kan nå dom på efter stängningstid, (brukar alltid få med en lapp efter större ingrepp/operation som det går att nå dom på fram till 22 på kvällen) och dom har så många akutfall nu så vanliga jourtelefonen dom har mellan 16.30-21 är bortkopplad så dom hänvisar akutfallen vidare till annat djursjukhus.

Jag skulle behöva ge henne Alvedon nu men jag blir jätteosäker om dom menar att hon ska ha en tablett om dagen som delas i fyra, eller om hon ska ha en tablett fyra ggr om dagen, alltså 4 tabletter allt som allt. Det låter ju så, men samtidigt så känns det EXTREMT mycket Alvedon för en hund?!

Nu har jag inte vågat ge något alls än men nu börjar hon bli lite påverkad av smärtan märker jag och jag får inte tag på någon att fråga!
Tänker att det kanske är fler här som fått Alvedon till sin hund tidigare?

Hon väger 21 kilo.
Jag svarade i din andra tråd att jag tycker dosen är för hög. 10 mg/kg var 12:e h står det i litteraturen/dosböcker. Annars risk för leverskador.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
859
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp