Philosophia

Trådstartare
Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5 ml två gånger per dag. Det innebär 12 mg/dos två gånger per dag. Är inte det på tok för lite?

Jag inbillar mig att standarddoseringen är 10 mg/kg.
 
Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5 ml två gånger per dag. Det innebär 12 mg/dos två gånger per dag. Är inte det på tok för lite?

Jag inbillar mig att standarddoseringen är 10 mg/kg.

Bäst är väl att ringa och fråga, men min hund har precis ordinerats 3/4 av en 500 mg tablett, vilket blir 375 mg per dos. Han väger 29.5 kg, så dosen blir 375 mg/ 29.5 kg = 12.7 mg per kilo kroppsvikt, vilket stänmer ungefär med ditt antagande. Detta ska han ta två-tre gånger per dag.

Har de kanske skrivit 0.5 istället för 5.0? 5.0 ml ×24 mg/ml ger 120 mg per dos och tex en tolvkilos hund skulle få just 10 mg per kilo kroppsvikt.
 
Det är 10 mg/kg kroppsvikt!

Men uppmanar också allmänt till försiktighet när jag skriver ut på ett forum såhär, ge aldrig alvedon på eget bevåg. Och om veterinären har angett en lägre dos (tex halv dos) kan det absolut finnas anledning till det. Katter kan verkligen bli dödssjuka av alvedon, så ge absolut inte till en katt.
 
Det är 10 mg/kg kroppsvikt!

Men uppmanar också allmänt till försiktighet när jag skriver ut på ett forum såhär, ge aldrig alvedon på eget bevåg. Och om veterinären har angett en lägre dos (tex halv dos) kan det absolut finnas anledning till det. Katter kan verkligen bli dödssjuka av alvedon, så ge absolut inte till en katt.

Bra att du poängterar det, och jag tycker @Philosophia absolut ska höra med förskrivande veterinär. Jag ville bara visa med mitt exempel att hon verkade ha rätt med 10 mg/kg kroppsvikt.
 
Det är 10 mg/kg kroppsvikt!

Men uppmanar också allmänt till försiktighet när jag skriver ut på ett forum såhär, ge aldrig alvedon på eget bevåg. Och om veterinären har angett en lägre dos (tex halv dos) kan det absolut finnas anledning till det. Katter kan verkligen bli dödssjuka av alvedon, så ge absolut inte till en katt.

Tack! Jag har inte tänkt att ge på eget bevåg. Det kan ju finnas skäl för lägre dos. Samtidigt tänker jag att en tiondel av standarddosen inte ens har terapeutisk effekt. Tyvärr har djursjukhuset stängt men jag ska se om jag kan få hjälp via vårdavdelningen (om de har tid). Jag sitter även i kö i Anicuraappen.
 
Jag har precis hämtat ut Alvedon till hund som opererat bort en juvertumör. Den ordinerade dosen för oral suspension (24 mg/ml) är 0,5 ml två gånger per dag. Det innebär 12 mg/dos två gånger per dag. Är inte det på tok för lite?

Jag inbillar mig att standarddoseringen är 10 mg/kg.
Jo det låter väldigt knasigt.
Dosen är 10-33 mg/kg var 8:e till 12:e timme så länge hunden inte har någon lever- eller njurpåverkan.
 
Jo det låter väldigt knasigt.
Dosen är 10-33 mg/kg var 8:e till 12:e timme så länge hunden inte har någon lever- eller njurpåverkan.

Tack! Jag tänker att om hon hade haft lever- eller njurpåverkan så skulle hon fått något annat smärtstillande. Anicuraappsveterinären som jag precis fick kontakt med har kollat igenom journalen och kan inte se annat än att det är en felskrivning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 343
Senast: monster1
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 290
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 475
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 896
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp