Amazon i Sverige

Kommer du att handla på Amazon när de öppnar seriöst här i Sverige?

  • Ja!

    Röster: 15 17,6%
  • Bara om de är bättre/snabbare än Postnord etc.

    Röster: 3 3,5%
  • Ibland.

    Röster: 16 18,8%
  • Nej!

    Röster: 51 60,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    85

Asko

Trådstartare
Så ... tydligen ska Amazon öppna här i Sverige i höst?

Just denna amazon som är rent av regelvidrig i behandlingen av sina anställda: "Amazon kommer starta upp på allvar i Sverige under hösten, och är känd över hela världen som ett notoriskt fackföreningsfientligt företag. Denna ledarsida har tidigare skrivit om Amazons affärsmodell, som inte bara påverkar de anställda utan också varje mindre näringsidkare som slås ut av Amazons fula konkurrensmetoder.
Företaget har två mål: Bli av med facken och monopolisera marknaden
.
"
Min fetning - är detta något som man vill stödja? Vill NI stödja detta?

Och det sker med svenska politikers goda minne som dessutom var de som bjöd in dessa giganter: "Den 1 januari 2017 sänktes elskatten med 97 procent för Facebook, Google och Amazon."
Wow, applåder, ja de stackars fattiga företagen behövde ju en NITTIOSJU procentig minskning av elpriset, det är ju inte som att elen är en del av klimatkrisen heller.

De svenska politikerna verkar ju hoppas på att det skulle innebära flera jobb i sverige...
"I Luleå finns redan en av Facebooks serverhallar. 300 nya jobb utlovades av ministern Mikael Damberg.
Det blev 56. Stödet från staten uppgick till 140 miljoner, det vill säga 2,5 miljoner per jobb. Ett så omfattande stöd kan andra företag bara drömma om.
"
Jag tycker att det är lite extra tydligt när den dåvarande näringsministern "Damberg skulle citeras i Amazons reklammaterial [som] var bolagets egen idé men man var inte nöjda med ministerns pressekreterares förslag", och fick tillbaka som respons: "Dambergs mer generella ordval om vikten av ett nytt “Nordeuropeiskt datacenter” ersattes med att han gläds åt “Amazons investering”. Dambergs ord om att han hoppas att etableringen ska leda till fler jobb och framväxandet av fler företag ströks."
Min fetning, kan det bli tydligare än så?

Jag vägrar köpa av Amazon och köper mycket hellre från andra större eller mindre etablerade företag. Jag vägrar låta dem försöka monopolisera marknaden, gör ni också det?

Faktiskt så tar jag personligen hellre Postnord, DHL etc., framför Amazon även om de senare skulle leverera till dörren. Någonstans drar jag min gräns.

Citaten kommer från:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbyl8l/it-jatten-fick-skriva-ministerns-citat-i-reklamkampanj
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Qon7JW/amazon-kommer-lura-skjortan-av-regeringen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGz3b6/regeringens-krypande-ar-genant
 
Tja, det är ju inte företagens fel att våra ministrar beter sig som puckon.

Vad jag vet finns det få större företag inom handelssektorn som är speciellt trevliga. Och ja, jag handlar redan nu på Amazon och kommer att fortsätta göra det. De är inte värre eller bättre än någon annan.

Sedan fattar jag inte vad PostNord har med det hela att göra? Amazon använder bla PostNord för sina leveranser, jag har svårt att se att de omedelbart kommer att bygga upp en egen leveransflotta också.

Edit: Sedan anser jag inte att ledare är godtagbart som faktareferens...
 
Tja, det är ju inte företagens fel att våra ministrar beter sig som puckon.

Vad jag vet finns det få större företag inom handelssektorn som är speciellt trevliga. Och ja, jag handlar redan nu på Amazon och kommer att fortsätta göra det. De är inte värre eller bättre än någon annan.

Sedan fattar jag inte vad PostNord har med det hela att göra? Amazon använder bla PostNord för sina leveranser, jag har svårt att se att de omedelbart kommer att bygga upp en egen leveransflotta också.
Amazons ägare är världens rikaste man, ägnar sig åt en massa rätt läskiga övervakningslösningar och anställda i USA har tex dött av hjärtinfarkt pga hysteriskt varm arbetsmiljö på lagret -de andra anställda uppmanades att fortsätta plocka ordrar... Arbetsvillkoren hos Amazon i USA är verkligen förkastliga!
 
Alltså jag skulle gärna säga att jag bojkottar men jag är förtidspensionär och får knappt betalt för det arbete jag ändå utför och vänder således varje krona, så om billigaste alternativet kommer vara Amazon så kommer fina ord om bojkott snabbt vara bortglömda tyvärr. Sker förbättringar för såna som jag så tänker jag gärna om men jag känner att sånt här får gå på de som har bättre möjligheter att välja.
 
Amazons ägare är världens rikaste man, ägnar sig åt en massa rätt läskiga övervakningslösningar och anställda i USA har tex dött av hjärtinfarkt pga hysteriskt varm arbetsmiljö på lagret -de andra anställda uppmanades att fortsätta plocka ordrar... Arbetsvillkoren hos Amazon i USA är verklugen förkastliga!

Jag vet att Amazon har en sjuk företagskultur i USA... det betyder fortfarande inte att de kommer att kunna göra som de vill här. Andra företag har försökt och inte lyckats (Lidl tex, de fick ge sig).

Stora handelsföretag är som sagt sällan trevliga. Ska man bojkotta så får man låta bli många av de stora företagen och även mindre företag som anses vara klimatvänliga som tex Sellpy.

Bättre att se till att fackcheferna gör skäl för sina feta löner och ser till att försvara de svenska reglerna.

Edit: Jag kan tillägga att jag handlar inte på Amazon främst för att det är billigt utan för att många varor jag vill ha inte går att få tag på i Sverige.
 
Senast ändrad:
De är inte värre eller bättre än någon annan.
Jag håller inte med dig här, jag tror att de flesta företag följer en någorlunda regelriktig behandling av sina anställda och låter dem åtminstone ha sina fack.
Amazon beter sig uppenbarligen inte likadant, och jag tror att man lurar sig själv lite grann om man tror att de inte kommer försöka bete sig likadant i Sverige.
 
Jag håller inte med dig här, jag tror att de flesta företag följer en någorlunda regelriktig behandling av sina anställda och låter dem åtminstone ha sina fack.
Amazon har beter sig uppenbarligen inte likadant, och jag tror att man lurar sig själv lite grann om man tror att de inte kommer försöka bete sig likadant i Sverige.

Har du handlat av Sellpy? De har en ganska vidrig personalpolitik.

HM? Jag är inte imponerad av deras personalpolitik eller miljöarbete heller.

Varför tror du att andra företag är så mycket bättre? Handelsföretag (inte livsmedelshandeln) har ofta rätt små marginaler. Då måste man pressa ner kostnaderna och det går i allmänhet ut över personalen. Dvs man gör pengar på volymhantering och inte hög marginal per vara.
 
Har du handlat av Sellpy? De har en ganska vidrig personalpolitik.

HM? Jag är inte imponerad av deras personalpolitik eller miljöarbete heller.

Varför tror du att andra företag är så mycket bättre? Handelsföretag (inte livsmedelshandeln) har ofta rätt små marginaler. Då måste man pressa ner kostnaderna och det går i allmänhet ut över personalen.
Nej, jag har inte handlat av sellpy (inte wish heller som någon annan tog upp som exempel).

H&M får jag dock erkänna, men det var ett litet tag sedan nu tror jag 🤔 Har inte handlat deras kläder på länge.

Jag säger inte att andra företag är "så mycket bättre", men just Amazon vet jag är inte ett "bra" företag så då undviker jag dem så gott jag kan. Typ gör det lilla jag kan göra.
 
Nej, jag har inte handlat av sellpy (inte wish heller som någon annan tog upp som exempel).

H&M får jag dock erkänna, men det var ett litet tag sedan nu tror jag 🤔

Jag säger inte att andra företag är "så mycket bättre", men just Amazon vet jag är inte ett "bra" företag så då undviker jag dem så gott jag kan. Typ gör det lilla jag kan göra.

Och jag anser att det är att sila mygg och svälja kameler.
 
Alltså, jag är inte perfekt - gud, långt ifrån! Jag är säker på att jag har kläder som är tillverkade i Kina etc., dessa fattigare länder i öst och det tynger mitt samvete.

Jag tror att det är för att det är svårt att få tag på kläder som är tillverkade i väst, och jag förstår att inte alla har råd heller för det blir ju dyrare pga bättre arbetsvillkor etc.
Jag handlar just nu mest av redbubble som verkar tillverka sina kläder i USA, och sedan förs med tryck/mönster etc som är gjorda av småföretagare/konstnärer runt hela världen så att de får en slant av kostnaden. (Jag gillar att de tillverkar dem (trycken etc) en i taget så att det förhoppningsvis inte blir lika mycket slöseri.)
Byxor är tyvärr något annat då jag inte hittar min storlek så lätt, utan då blir det Kappahl :cautious: och då troligen från ett av länderna i öst.

Som sagt så blir det ju onekligen dyrare och jag förstår att inte alla har råd, vilket suger verkligen. Men jag har råd (än så länge) att göra det lilla jag kan.
 
En annan anledning till varför det kan finnas skäl till att undvika Amazon (om ekonomisk möjlighet finns) är att de konkurrerar ut mindre fysiska bokhandlar på ett extremt sätt. Och fysiska bokhandlar är ju så himla trevliga och viktiga! Mötesplatser, en scen för författarsamtal och signeringar/möten med författare och mycket mer finns ju där, vilket nätbokhandlar inte erbjuder. Och ja, andra företag som Bokus och Adlibris har redan påverkat bokhandelsbranchen fram tills nu, men Amazon spelar i en HELT annan liga (det finns ju till och med en risk att Amazon konkurrerar ut andra stora nätbokhandlar, just för att de har såna stora möjligheter att prisdumpa som andra företag inte har bland annat).
 
Jag kommer handla från Amazon i de fall där varorna inte går att få tag på på annat vis. Många är företagen som gått in i Sverige med samma inställning, mig veterligen har de fått rätta sig efter svenska lagar och regler.
Ska man vårda anställda, så blir det svårt att handla någonstans. Ikeq som ju använder transportföretag med usel personalpolitik osv. Behjärtansvärt, men är det möjligt? Knappast.
 
Många är företagen som gått in i Sverige med samma inställning, mig veterligen har de fått rätta sig efter svenska lagar och regler.
Jag hoppas verkligen att du har rätt i att detta kommer att gälla Amazon också! De känns lite större än dessa andra företag som gått in i Sverige förut, jag menar, deras VD är inte världens rikaste för intet och denna succé har de ju uppnått genom sin behandling av anställda etc.
 
Jag måste erkänna att jag har mycket dålig koll på Amazon och vad de egentligen gör/säljer.
Säljer allt möjligt vad jag vet. Och dumpar priserna tills motståndarna går i konkurs, vilket de har råd med tack vare sämre arbetsvillkor etc.

Jag har även för mig att de köper upp varor (alltså de gör inte varorna själva) från mindre företag, så man bör kunna använda Amazon för att leta upp dessa mindre företag och sedan köpa direkt från dem. Jag läste iallafall det som ett tips på en hemsida, vet inte riktigt hur korrekt det är.

Tillägg: Plus att i USA så levererar de även paketen själva, och stoltserar med väldigt snabb leveranstid. Vilket är inte alltid så positivt egentligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp