Ambulanshelikopter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Welsh

Trådstartare
Idag gick Fredrik och jag upp till stallet med pojkarna för att titta på nattens födda föl. Allt väl och vi gick upp till de dräktiga stonas hage för att fylla på vatten. I hagen gårTobias favorit häst som han snabbt pinnar in till för att krama. Våra ston är vana vid Tobias och bryr sig inte om honom. Vad vi inte tänkte på i denna stund var att det i hagen även gick en 2 åring. När Tobias är på väg ut ur hagen händer det sombara inte får hända. 2 åringen kommer mellan honom och staketet och helt plötsligt så smäller det. Tobias gjorde ingent utfall eller så utan gick bara förbi. Smällen tar i pannan och han flyger någon meter och det forsar blod. Min man plockar upp honom och kommer springandes mot mig som är en bit bort. Vår lugna promenad i vårvärmen slutar brutalt i en hastig helikopterfärd in till Astrid Lindgrens sjukhus med en förts gallskrikande unge och sedan en sovande, svårväckt sådan. Väl inne på traumarummet så konstaterar man att det inte är fara för nacken och vi skickas vidare till vanliga akuten. Där emlas han för nål inför CT MEn när läkaren kommer och vill se pupillerna så lockar vi med glass och då tittar sonen upp förväntasfullt, han får en glass och sedan är det fullt ös-inte medvetslös över allt på akuten :crazy: En timme senare så beslutar läkaren sig för (efter att sett på Tobias vilda framfart) att någon röntgen inte behövs, det blev till att sitta på ungen och sy 5 stygn och sedan var det tack och adjö hemfärd.
Måste få nämna att personalen på ambulans helikoptern var underbara, mötte upp oss med nallebjörn och var väldigt måna om oss.
Väl hemma på ön så valde Tobias att följa med till hästarna för att titta till fölen. Denna gång valde han att sitta på pappas axlar men han var lika glad över sin favvohäst som tidigare :p Dagen slutade luckligt denna gång för Tobias, han har nog änglavakt. Hädanefter är det strängare krav på hjälm för alla barn i hästhagarna!
 
Sv: Ambulanshelikopter

Oj, lät otäckt. Men vilken tur att det slutade så bra, Han är inte rädd för hästar nu då?
 
Sv: Ambulanshelikopter

Åh, fy, det går kalla kårar längst ryggen på mig..........

Vilken fruktansvärd upplevelse, men tack för att det gick bra.

(när han blir äldre kommer denna helikopterfärd vara nått häftigt att prata om)
 
Sv: Ambulanshelikopter

Tyvärr så minns han nog inte något av sin flygtur. han sov sig igenom den 10 min (!)långa turen. Han är inte rädd för småponnisarna vad vi har sett. Borsett från första smällen och besväret med att bli sydd så har dagen nog varit okej för lilleman. Han har ju åtit glass så det sprutar ut ur öronen. Lunchen intogs sent (kl 16) på MC Donalds på väg hem och den chockade fadern var så lättad att det blev nya leksaker till nya sandlådan på väg hem från akuten.
 
Sv: Ambulanshelikopter

Oj vilken tragedi det kunde blivit :cry: ! Han måste haft vakt av en
angel-smiley-027.gif
. Jag har sett unghästar som försökt massakera hundar, genom att upprepade ggr hoppa upp och ner på dem. Vilken otrolig tur ni haft!
 
Sv: Ambulanshelikopter

Huvaligen vilken upplevelse! Skönt att allt gick bra ialla fall! Stora kramar till er allihopa!
 
Sv: Ambulanshelikopter

Men huvva så fruktansvärt otäckt!! Så rädda ni måste ha blivit men vilken tur han hade som klarade sig så pass oskadd. Helt otroligt.
 
Sv: Ambulanshelikopter

Fy vilken mardröm :cry:

Jag har en bekants bekant vars 2-åring dog av en spark som tog klockrent mitt i pannan (gullig fölunge). Det här hände för femton år sedan. Jag har alltid det i åtanke, och mina barn får aldrig vara ensamma med hästarna i hagen utan hjälm...
 
Sv: Ambulanshelikopter

Åh min favvis Tobias.
Så bra att han mår bra.
Unghästar är inte sådär förutsägbara direkt.

Ge Tobias en extra kram från sin beundrar-Tant.
 
Sv: Ambulanshelikopter

Fyy vad läskigt :crazy:
Hände detta någon gång vid lunchtid?
Hörde ett larm på polisradion om ett barn som blivit sparkad av en häst, där de skickade ambulanshelikopter. :(
Detta var i Stockholms län :crazy:

Hoppas att han mår bättre! :bow:
 
Sv: Ambulanshelikopter

Men hu vilken dag ni haft och vilken tur att det gick så bra till slut!
 
Sv: Ambulanshelikopter

Åhhh jag bara ryser, vilken änglavakt han måste ha haft.
Varje gång barn råkar ut för saker får jag kalla kårar.

Ta hand om er!
 
Sv: Ambulanshelikopter

Usch så hemskt!!
Vilken enorm tur ni har haft!!

Men tänk så fort en olycka händer!!!
Ska kanske dra på hjälmen på min son så fort vi är i stallet också... mina hästar är snälla små änglar, MEN man vet ju aldrig, han får visserligen inte vara "själv" i hagen eller vara själv överhuvudtaget med dem, men inte ens det behöver ju vara någon garanti!

Som sagt, vilket hemsk historia och vilken tur att allt gick så bra!! Och vi får ju hoppas att han inte blir rädd nu för hästarna då!! :bump:
 
Sv: Ambulanshelikopter

Vilken tur att det ändå blev ganska okej i slutänden! Hoppas att han inte blir rädd för hästarna nu efter olyckan bara.

Apropå hjälm eller inte så besökte jag en gång en ridskola där barn under 12 var tvungna att ha hjälm på sig i stallet för att minimera olyckorna.
 
Sv: Ambulanshelikopter

antiloop8 skrev:
Fyy vad läskigt :crazy:
Hände detta någon gång vid lunchtid?
Hörde ett larm på polisradion om ett barn som blivit sparkad av en häst, där de skickade ambulanshelikopter. :(
Detta var i Stockholms län :crazy:

Hoppas att han mår bättre! :bow:
Japp det var Tobias det.
Han mår nu prima i vår säng tittande på katten Gustav på film. Myser över all uppmärksamhet han fått under dagen. När jag åkte upp till stallet för att ta in hästarna så ville han följa med och hjälpa till :love: fick muta honom för att vara hemma.
Han har säkert ont i såret och i huvudet men säjer inget om det utan är sitt vanliga glada jag.
 
Sv: Ambulanshelikopter

Har gett honom en jättekram från :love: er alla! :bow: :bow: tack för era värmande kramar.
 
Sv: Ambulanshelikopter

MissX skrev:
Fy vilken mardröm :cry:

Jag har en bekants bekant vars 2-åring dog av en spark som tog klockrent mitt i pannan (gullig fölunge). Det här hände för femton år sedan. Jag har alltid det i åtanke, och mina barn får aldrig vara ensamma med hästarna i hagen utan hjälm...
Här hjälpte det inte med att han inte var ensam i hagen........
 
Sv: Ambulanshelikopter

Vilken tur ni hade...

Vill inte komma med några pekpinnar men många tar allt för lätt med småbarn ihop med hästar jag skulle aldrig våga låta min dotter (2 år)gå ut i hagen även när vi är där, hon får bara vara i stallet när hästarna står i boxarna och då får hon stå utanför och klappa dem.

Såg ett skräckexempel på en tävling för någon vecka sedan där en mamma glatt lämnade över sin stor 170 häst till sin lilla dotter på ca 7-8 år hon lämnade dottern där mitt på parkeringen bland alla andra hästar med denna stoora häst.. och rätt som det är så rycker hästen upp huvudet och ungen flyger sin kos... nu hände inget mer men hon kunde lika gärna landat bakom någon bakskygg häst brrr...

På våran ridskola dog en liten flicka för några år sedan då hon blev ihjäl sparkad av en häst som hon gick förbi... sedan dess måste alla barn bära hjälm även i stallet.
 
Sv: Ambulanshelikopter

Fy katten vicken skräck scen. Vilken tur att det gick bra. :bump: Jag kan inbilla mig att det inte kändes så bra innan helikptern kom till er.Mardröm. Nu gick ju det bra trots allt, så himla skönt.
Carpe diem. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp