Amerigo enkla stigläder

Stall West

Trådstartare
Jag har precis köpt en ny dressyrsadel och funderar på att prova enkla stigläder från amerigo. Hur tycker ni att dem är?
Jag har aldrig ridit i enkelläder bara dubbla.
Finns det något hål högre upp som gör att du kan "hänga" upp stigläderna?
Skriv gärna vad ni tycker om enkla stigläder för- och nackdelar.
 
Jag har från equipe, de är jättefina. Stor skillnad från billigare varianter som gått sönder/slitits ut snabbt.
Mina har inget hål högt upp, jag låter dem alltid hänga kvar bara. På bild ser det inte ut att finnas hål på amerigos heller, men har inte sett dem irl. Jag gissar att de är typ likadana som equipes, ser ut så på bild iaf.
 
Jag har precis köpt en ny dressyrsadel och funderar på att prova enkla stigläder från amerigo. Hur tycker ni att dem är?
Jag har aldrig ridit i enkelläder bara dubbla.
Finns det något hål högre upp som gör att du kan "hänga" upp stigläderna?
Skriv gärna vad ni tycker om enkla stigläder för- och nackdelar.

Jag har amerigos. Jättenöjd! Jag låtet dem hänga och dingla alt så vippar jag dem över sjölva sitsen på sadeln mot andra sidan sas.
 
Jag har Equipe (det är ju samma tillverkare som Amerigo om jag förstått rätt). Är supernöjd. Försökte snåla genom att köpa vanliga läder först men nej, jag vill ha mina enkla. Mina har inget hål högst upp, jag låter dem hänga. Tar av dem varje dag efter ridning och hänger upp dem separat, har inte kvar dem på sadeln.
 
Jag har Equipe (det är ju samma tillverkare som Amerigo om jag förstått rätt). Är supernöjd. Försökte snåla genom att köpa vanliga läder först men nej, jag vill ha mina enkla. Mina har inget hål högst upp, jag låter dem hänga. Tar av dem varje dag efter ridning och hänger upp dem separat, har inte kvar dem på sadeln.
Ah är det samma tillverkare? Jag har undrat över det, även kring putsgrejerna eftersom det ser likadnt ut men bara andra etiketter😁
 
Jag har enkla läder från bates med t-spänne och är supernöjd :up: både med märket och funktionen som enkla läder ger. Mina har hål längst upp så det går att göra dom korta när de inte används. Jag brukar dock bara lägga dom över sitsen med stigbygelskydd på och slippa höja och sänka :)
 
Jag har equipes och jag älskar dem! Plockar av dem efter varje ridtur och de är lika snygga/hela nu som när de var nya för tre år sedan.
Mitt tips är att du köper några av bra kvalité på en gång.

Jag köpte från Börjes först och de blev fula och fransiga i princip på en gång.

Jag har även provat Prestige (som är dyra!), och de tyckte jag inte heller var bra. De var i mitt tycke klumpiga och styva.

Amerigo och Equipe är liknande varandra. Jag hade valt någon av dem.
 
Jag har enkla läder från bates med t-spänne och är supernöjd :up: både med märket och funktionen som enkla läder ger. Mina har hål längst upp så det går att göra dom korta när de inte används. Jag brukar dock bara lägga dom över sitsen med stigbygelskydd på och slippa höja och sänka :)
Bates har jag en bekant som hade. De verkar också vara av fin kvalité.

T-spänne dock?
 
Tycker T-spänne är smidigt! Tror de flesta enkla läder har det? Eller iaf de jag kikat på :)
Equipe har ett vanligt spänne. Sen finns det också varianter som bara har som en liten pigg.

Bild på equipe
97C80031-E1DD-4A40-B1A0-DD852381B384.jpeg
 
Jag har enkla stigläder med T-spänne från Prestige på dressyrsadeln. Älskar dem och vill aldrig gå tillbaka till vanliga dubbla. Mina har ett hål högst upp för att hissa upp dem.
 
Jag har enkelläder från Amerigo, mycket nöjd med mina. De saknar hål längst upp men plockar av och på mina läder vid varje användning för att skona både sadel och läder. Har även Amerigos säkerhetsstigbyglar till och tycker att de är väldigt bekväma.
 
Jag har Amerigos och ett prestige sadelöverdrag med fickor som jag kan stoppa stigbyglarna i så de inte nuddar sadeln. Vänder stigbyglarna upp-och-ner nu när plattorna på mina är för breda.

Stiglädren i sig är bra men börjar bli lite trötta efter rätt många år.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 282
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 801
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp