H

Happy

Några tips vad man kan prova istället för en Amerigo hoppsadel bomvid +1???

Tacksam för tips! :)
 
Den är inte till min häst jag letar. Försöker hjälpa bekanta som inte vet var dom ska prova istället.. Den är alltså för dyr...men ligger bra! Eftersom dom inte vet vad för annan sadel dom ska prova, så tänkte jag kolla om någon här har nått tips! :)
 
Jo, det kan jag heeelt klart tänka mig! Men den är också i en prisklass helt för sig själv också... ;) Det är alltså bekanta till mig som letar efter något annat än denna dyra sadel.. Troligtvis kommer dom få byta snart igen... Något tips vad som kan passa?
 
Dominus? En billigare variant av Amerigo. Samma bom i princip, men inte lika exklusivt läder. Minst 10.000:- billigare än Amerigon. Samma återförsäljare då båda sadlarna tillhör LaBelle.
 
Aha... Det lät ju jättebra! Tillhör LaBelle? Vad innebär det? :confused:
 
Man köper dem från samma återförsäljare, RidIN. Jag har en Amerigo dressyr 2+ och en Dominus hopp XW, de är ungefär lika stora.
 
Hela norska hopplandslaget köpte Amerigosadlar när dom var som mest inne, men dom fick visst byta ut alla, samtliga hästar fick ont i ryggen! :eek:

Låter ju inte så bra... :crazy:
 
Min häst som har haft ont i ryggen av och till mer el mindre hela sitt liv blev av med alla ryggtrubbel sen jag böt till Amerigo o Dominus. Vi som haft typ två placeringar på tre år i dressyr fick nu helt plötsligt si så där 10 placeringar på ett år!

Samma lille överhöjdaren jag har, dessa sadlar har gjort underverk med honom.

Så det kan gå tvärtom oxå! ;)
 
Sådana historier hör man överallt. Härom året ryktades det om att alla flyinges hästar hade fått ont i ryggen av Kieffer så de skulle mer eller mindre slängt ut alla sina Kieffrar. Vad ser man alla skolhästar använda sen under Flyingedagarna? Jo, Kieffer... :smirk:
 
Fast det där om Kieffer har jag hört av andra också, att bommarna ska vara dåliga/sneda. Visste inte att Flyinge hade dom.
 
Kieffers bommar är gjorda av plast som alltså sviktar något, men dock inte är ett naturmaterial. Det som brukar klagas på när det gäller Kieffer är annars själva uppbyggnaden med bla 2 krokar. Sadelmakarna svär över dem för att det tar betydligt längre tid att komma in i sadeln, men rent funktionsmässigt stör det inte hästen förutsatt att sadeln är regelbundet omskött och omstoppad.
 
Om man inte vill ha en dominus, vad kan tänkas passa då? (Dom kanske inte trivs med en sån...) Hur kan man prova en Dominus? (Bor i Västmanland...) Vad är det för bom o stoppning i en Dominus/Amerigo?
 
Vad har de för prisnivå då?

Om man vill prova en Dominus kontaktar man ngn av Ridins återföräljare så kommer de ut med sadel så man kan provrida. Deras hemsida har du ovan i denna tråd.

Dominus/Amerigo är omstoppningsbara, ngn slags ull. Bommarna är jag osäker på, men inte plast i alla fall. Lär stå på hemsidan.
 
Hela norska hopplandslaget köpte Amerigosadlar när dom var som mest inne, men dom fick visst byta ut alla, samtliga hästar fick ont i ryggen! :eek:











Förvånar mig inte alls faktiskt, förmodligen fick dom en sjuhelvetes träningsvärk.
Denna sadel är helt annorlunda i det fallet att den främjar ryggverksamheten på ett helt annat sätt, ryggen kommer upp till sadeln , inte som på vanliga sadlar där sadeln trycker ner på ryggen och låser fast bogbladen.
För hästar som gått med sådana sadlar och blivit låsta i ryggen och bogarna blir det en enorm omställning att helt plötsligt kunna röra sin rygg.
 
Dom ligger på högst runt 12´ tror jag...
Letar själv efter en sadel, kanske skulle prova en Dominus..=) Kostar?? Svårt o hitta en beg tror du?

Ska kolla på hemsidan genast! Tack för tipset!! :)
 
Jag gillar Appalosa, Cliff Barnsby, Passier, Amerigo, Morris & Nolan, Dominus. Av dem är det väl bara Appalosa som ligger under 12´(t.ex. Golden star modellen), Dominus därikring. Leta beganat?

Det finns en hel del beg. Dominus på marknaden, både på hemsidan och här på Buke, ska nog gå att hitta en! Min kompis köpte en beg Dominus dressyr för 7000 kr. Min kostade runt 10.000 kr då jag köpte den ny, men de har gått upp vet jag. Har för mig att de kostar ca 12-13 000 kr nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
861
Utrustning Nån som har koll på skillnaden på en vanlig Amerigo DJ och DJ Largo ?? Nån som rider i nån utav dessa modellerna idag ?? Jag har en...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp