Amigo bravo v-front storlek?

Kristall10

Trådstartare
Ska köpa nytt regntäcke till ponnyn. Hon har amigo hero nu med klassiskt frontspänne stl 115. De är precis på gränsen till för små så där behöver hon 125 nu. Men eftersom att vi har en del träd i hagen så har det lätt blivit någon liten reva här och där på täckena och tänker därför byta upp mig till amigo bravo. Det jag tittar på är med v-frontknäppning. Vet att de kan upplevas lite större. Så min fråga är om det kommer bli för stort med 125 då? Ska rymmas en 200g liner under på vintern så det får inte bli för tight.
Har haft Rambo med v-front till andra hästar och det är ju rätt rymliga. Men aldrig haft amigo bravo med v-front.
Tacksam för råd!
 
Upplever inte mitt amgio bravo med v knäppning 250 gram som speciellt stort 🙈 Är nog rätt normalt i storlek skulle jag säga. Har 140 till min häst som oftast i andra täcken har 135.
 
Hade absolut valt 125, särskilt om du ska ha liner i. Min lilla spanjor har 130 i sitt fodrade med v-front och har 125 i sina innetäcken.
 
Jag upplever att Amigo med V- knäppning är betydligt trängre än Rambo. Min häst kan inte ha dem alls. Han kan ha Rambo V- spänne samt Amigo med klassiskt spänne. Amigo med V blir för tight framför manken. Så definitivt gå upp i stl!
 
Nu blev det så att jag köpte ett Amigo bravo 0g med klassiska spännen och en 100g liner. Hade först tänkt köpa Amigo bravo bundle (50 gr med 100 och 200g liner) då ponnyn behöver nytt vintertäcke också. Det var det täcket som hade v-front. Men efter mycket funderande kom jag fram till att jag behöver separata 100 och 200 gr täcken för att ha en chans att hinna torka upp dem om de är blöta av snö.

En annan fråga. Är verkligen disc front så populärt? Nästan alla Amigo har ju det nu. Jag vill absolut inte ha det så det börjar bli svårt att köpa Amigotäcken….
 
Nu blev det så att jag köpte ett Amigo bravo 0g med klassiska spännen och en 100g liner. Hade först tänkt köpa Amigo bravo bundle (50 gr med 100 och 200g liner) då ponnyn behöver nytt vintertäcke också. Det var det täcket som hade v-front. Men efter mycket funderande kom jag fram till att jag behöver separata 100 och 200 gr täcken för att ha en chans att hinna torka upp dem om de är blöta av snö.

En annan fråga. Är verkligen disc front så populärt? Nästan alla Amigo har ju det nu. Jag vill absolut inte ha det så det börjar bli svårt att köpa Amigotäcken….
Jag vill inte heller ha discfront. Men tycker det brukar finnas andra att välja på 😊
Dock inte just 100-150g. Lite bristvara på den fyllningen tycker jag 😊
 
Senast ändrad:
Jag vill inte heller ha discfront. Men tycker det brukar finnas andra att välja på 😊
Dock inte just 100-150g. Lite bristvara på den fyllningen tycker jag 😊
Ja precis. Jag har nu bara letat täcken 0-100g och det var inte mycket att välja på utan diskfront. Hade gärna haft ett 50g men det fanns inte i bravo.
 
Ja precis. Jag har nu bara letat täcken 0-100g och det var inte mycket att välja på utan diskfront. Hade gärna haft ett 50g men det fanns inte i bravo.
Hööks har ett med 30g! De är de enda som säljer just den varianten. Annars är det i trippelpaketet som det finns 50g.
 
Hööks har ett med 30g! De är de enda som säljer just den varianten. Annars är det i trippelpaketet som det finns 50g.
Ja jag såg att hööks sålde det, men 30g kändes lite väl lite.
Fast nu såg jag precis att Veidelands säljer några ”special edition” Amigo Bravo med v-front med 50 resp 100g!👍
Ah! Synd jag missade det. Hade gärna haft ett 50g! Risken är dock att de blir lite långa på sidorna på en c-ponny om det är vanlig modell. Köpte ponnymodellen nu, samma som hon har och de är lagom på sidorna.
 
100g finns amigo bravo med raka spännen 😊
Ja, men jag vill ha hals till och då blev det typ samma pris att köpa bravo pony plus 0g plus liner som att köpa ett 100 g med hals. Tänkte att då får jag ju som två täcken till priset av ett om jag köper 0g plus liner 😊
 
Ja jag såg att hööks sålde det, men 30g kändes lite väl lite.

Ah! Synd jag missade det. Hade gärna haft ett 50g! Risken är dock att de blir lite långa på sidorna på en c-ponny om det är vanlig modell. Köpte ponnymodellen nu, samma som hon har och de är lagom på sidorna.
Jag har både 30g och 50g och tycker inte att det verkar vara så stor skillnad :)
 
Jag har både 30g och 50g och tycker inte att det verkar vara så stor skillnad :)
Aha, har inte klämt på 30g men har ett 50g till den andra hästen och tycker att det är nog tunt. Så därför tänkte jag att jag inte vill ha mindre i alla fall.
Synd att det inte finns 50g liner att köpa.
Dock använder jag mest 100g till ponnyn, i alla fall så länge vi inte rakar henne så jag hoppas det blir bra det jag beställde 😊
 
Aha, har inte klämt på 30g men har ett 50g till den andra hästen och tycker att det är nog tunt. Så därför tänkte jag att jag inte vill ha mindre i alla fall.
Synd att det inte finns 50g liner att köpa.
Dock använder jag mest 100g till ponnyn, i alla fall så länge vi inte rakar henne så jag hoppas det blir bra det jag beställde 😊
Ja tunt är det, jag köper aldrig 0g utan har detta som det tunnaste regntäcket (förutom rambo summer series). 100 g är ju väldigt användbart! Jag är sugen på det där som jag hittade på Veidelands nu, använder liner idag när den tjockleken behövs men är inte jättesåld på linergrejen egentligen.
 
Ja tunt är det, jag köper aldrig 0g utan har detta som det tunnaste regntäcket (förutom rambo summer series). 100 g är ju väldigt användbart! Jag är sugen på det där som jag hittade på Veidelands nu, använder liner idag när den tjockleken behövs men är inte jättesåld på linergrejen egentligen.
Ponnyn behöver egentligen inte täcke om det regnar på sommaren. Men ibland är det bra för att hon inte ska vara sjöblöt när hon ska ridas och då behövs inte mer än ett ofodrat.
Men nu på hösten när det är 5-10 grader och regnar och blåser då behöver hon 100g. Sedan har hon 100g större delen av vintern. Blir det kallare än ca -10 har hon 200g eller om det är typ snöstorm/ blåser mycket. Men det är mest någon vecka där i januari/ februari hon använder 200g. Så jag får se om jag kompletterar med något fler täcke framöver.
Ville ha ett 50 för att kunna växla mellan 50 och 150 med liner. Men blev lite snål och beställde 0g plus 100g liner. Får testa och se hur det funkar. Funkar det inte bra med liner så får jag köpa ett 100g och så kan jag använda linern till vintertäcket om hon behöver tjockare någon gång.
Jag har typ miljoner täcken i alla möjliga storlekar och tjocklekar i garderoberna i stallet. Men ändå har man aldrig det man behöver 🙈😅
 
Ponnyn behöver egentligen inte täcke om det regnar på sommaren. Men ibland är det bra för att hon inte ska vara sjöblöt när hon ska ridas och då behövs inte mer än ett ofodrat.
Men nu på hösten när det är 5-10 grader och regnar och blåser då behöver hon 100g. Sedan har hon 100g större delen av vintern. Blir det kallare än ca -10 har hon 200g eller om det är typ snöstorm/ blåser mycket. Men det är mest någon vecka där i januari/ februari hon använder 200g. Så jag får se om jag kompletterar med något fler täcke framöver.
Ville ha ett 50 för att kunna växla mellan 50 och 150 med liner. Men blev lite snål och beställde 0g plus 100g liner. Får testa och se hur det funkar. Funkar det inte bra med liner så får jag köpa ett 100g och så kan jag använda linern till vintertäcket om hon behöver tjockare någon gång.
Jag har typ miljoner täcken i alla möjliga storlekar och tjocklekar i garderoberna i stallet. Men ändå har man aldrig det man behöver 🙈😅
Egentligen är det inget fel på liner. Det är mest jag som har hangups och får för mig att passformen i bogen påverkas negativt. Och så tycker jag att manen skavs av lite extra med liner..
 

Liknande trådar

Utrustning Satt och bläddrade i Hööks-katalogen och såg till min förtjusning att man börjat med v-knäppning fram på Amigo Bravo. Förut har det...
Svar
2
· Visningar
742
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 359
Senast: Camigween
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 255
Senast: Niki
·
Utrustning Hej hej alla Har bara haft Amigo Hero täcken på min ganska breda pålle ett bra tag nu..regntäckena har jag vart super nöjd med, men...
Svar
2
· Visningar
3 165
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp