Amigo vs Rhino gå upp lr ner i storlek?

Shixle

Trådstartare
Hej ni med mer koll än mig!

Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn.
Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek, men är taggad på ett Amigo Bravo med reflectech. V-front känns som att det borde bli bäst då hästens hals åker långt ner när han betar.

Frågade S-gård, som avrådde från V-front på Amigot utan ist tyckte disk-front, som såklart inte finns i reflex. Rhino finns, men bara 250g, och har redan så varma täcken, så känns inte direkt nödvädnigt nu.

Min fråga till er med koll på HW (som jag inte fick svar på), om hästen har 155 även enligt HW mätningsguide, och Rhino rekkad som passforms modell, är det då Rhino i 155 som gäller? Om jag ändå vill prova ett Amigo Bravo, bör jag prova ett i 145 då? Vilken modell är "standard" i storlek?🙈
 
Vet inte om det hjälper så mycket, men den skillnaden jag har upplevt är att rhino är smalare i bogen än övriga hw, ev att bravo är rymligare än hero men det är mest en känsla.. det är väl egentligen bara kvaliteten som ska skilja de åt.
Jag har haft samma storlek i rhino som i andra hw men de har passat bättre eller sämre i bogen beroende på häst.
 
Jag upplever Rambo som rymligare än Amigo och Rhino. Min har 130 på sitt rambo men 140 på sina Amigo.
Rhino är ju smalare i fronten än Amigo så ev att det skulle funka med en stl mindre på Amigo jämfört med Rhino, så länge det inte blir för kort över ryggen.
Jag skulle absolut inte välja discfront till en häst med lågt ansatt hals. Då kommer plastspännet att trycka mot halsen när den sänks. Hellre vanligt t-spänne men allra helst v-front.
 
Jag upplever Rambo som rymligare än Amigo och Rhino. Min har 130 på sitt rambo men 140 på sina Amigo.
Rhino är ju smalare i fronten än Amigo så ev att det skulle funka med en stl mindre på Amigo jämfört med Rhino, så länge det inte blir för kort över ryggen.
Jag skulle absolut inte välja discfront till en häst med lågt ansatt hals. Då kommer plastspännet att trycka mot halsen när den sänks. Hellre vanligt t-spänne men allra helst v-front.
Ja Rambo är definitivt rymligast av alla. Kanske för att de satsar mycket på liner-systemet till dem så behöver dessa lite extra space? Men det är bara en egen gissning :D.
 
Ja Rambo är definitivt rymligast av alla. Kanske för att de satsar mycket på liner-systemet till dem så behöver dessa lite extra space? Men det är bara en egen gissning :D.
Jag har två Rambo som är köpta innan de började med linersystemet och de är lika rymliga. Amigo har ju också linersystemet men är inte lika rymliga, utan mer normala i storlek.
 
Jag har två Rambo som är köpta innan de började med linersystemet och de är lika rymliga. Amigo har ju också linersystemet men är inte lika rymliga, utan mer normala i storlek.
Ja jag tänkte mer att de kör mer all in på liner-systemet med rambo rent marknadsföringsmässigt. Men som sagt, bara en liten gissning. Självklart är de oxå generellt mer rymliga än övriga modeller.
 
Jag upplever Rambo som rymligare än Amigo och Rhino. Min har 130 på sitt rambo men 140 på sina Amigo.
Rhino är ju smalare i fronten än Amigo så ev att det skulle funka med en stl mindre på Amigo jämfört med Rhino, så länge det inte blir för kort över ryggen.
Jag skulle absolut inte välja discfront till en häst med lågt ansatt hals. Då kommer plastspännet att trycka mot halsen när den sänks. Hellre vanligt t-spänne men allra helst v-front.
Ja, den bilden jag fått av discfront oxå, så den rekommendationen kändes lite mysko.

Hm, är väl inte annat göra än att beställa hem både 145 å 155, samt Rhino 155 å prova.
Tycker det borde finnas täckesutprovare som åker runt med täcken å kunskap..en lagom otappad branch imo 🤔
 
Ja, den bilden jag fått av discfront oxå, så den rekommendationen kändes lite mysko.

Hm, är väl inte annat göra än att beställa hem både 145 å 155, samt Rhino 155 å prova.
Tycker det borde finnas täckesutprovare som åker runt med täcken å kunskap..en lagom otappad branch imo 🤔
Du har inget hööks eller granngården i närheten så du kan prova?
Vi lägger amigotäcken på typ alla hästar och hittar man bara rätt storlek så upplever jag att de ligger tillräckligt bra på många utan att behöva ändra med frontspännen eller modell.
Sen självklart kan man hitta optimal passform också, men jag upplever Amigo bra på de flesta.
 
Du har inget hööks eller granngården i närheten så du kan prova?
Vi lägger amigotäcken på typ alla hästar och hittar man bara rätt storlek så upplever jag att de ligger tillräckligt bra på många utan att behöva ändra med frontspännen eller modell.
Sen självklart kan man hitta optimal passform också, men jag upplever Amigo bra på de flesta.
Granngården har bara ett fåtal HW hemma, såklart inga Rhino och inte de Amigo jag är sugen på.
Fick ju en Hööks butik förra veckan :D har inte kollat vilka modeller dom har hemma dock, men va ju awesome å få klämma på grejjorna. Får ta en titt där. Går ju fortare att få hem än att beställa. Sämre priser dock.. va dyrare på hööks än s-gård trots 20% rabatt sist 😅
 
Granngården har bara ett fåtal HW hemma, såklart inga Rhino och inte de Amigo jag är sugen på.
Fick ju en Hööks butik förra veckan :D har inte kollat vilka modeller dom har hemma dock, men va ju awesome å få klämma på grejjorna. Får ta en titt där. Går ju fortare att få hem än att beställa. Sämre priser dock.. va dyrare på hööks än s-gård trots 20% rabatt sist 😅
Min hööksbutik har inte så många modeller hemma, men det går ju lätt att se på deras hemsida😊

Håller med om att de är dyra!
 
Jag upplever Rambo som rymligare än Amigo och Rhino. Min har 130 på sitt rambo men 140 på sina Amigo.
Rhino är ju smalare i fronten än Amigo så ev att det skulle funka med en stl mindre på Amigo jämfört med Rhino, så länge det inte blir för kort över ryggen.
Jag skulle absolut inte välja discfront till en häst med lågt ansatt hals. Då kommer plastspännet att trycka mot halsen när den sänks. Hellre vanligt t-spänne men allra helst v-front.
Jag upplever Rambo mindre i halsen än Amigo Bravo. Försökte t o m gå upp en storlek men kunde fortfarande inte få min häst med bred bog att passa i Rambo.
 
Min häst som tidigare år haft strl 145 i Amigo fick jag plötsligt köpa strl 155 till i år för att det skulle passa.. Rambo har hon alltid haft en strl större i, alltså 155, för att det ska passa över bogen och på längden.

Edit, min häst är +15år så det beror inte på att hon växt eller dyl!
 
Jag upplever Rambo mindre i halsen än Amigo Bravo. Försökte t o m gå upp en storlek men kunde fortfarande inte få min häst med bred bog att passa i Rambo.
Hmm, på min häst är rambo tydligt större i halsen än amigo bravo (med v-front på båda). Inte för stor, men definitivt större.
 
Rhino är smalare i bogen, amigo normal och Rambo är väl störst förutom deras XL modeller. Vi har Rhino hemma och det är bra mycket smalare en mina amigo täcken.
 
Ja, den bilden jag fått av discfront oxå, så den rekommendationen kändes lite mysko.
Vad hade de för argument för att det var bättre med DiscFront? Min erfarenhet är också att Discen trycker på halsen om de har en bred halsansättning, och jag upplever det som att kardborren till Discen hamnar på samma ställen som infästningen till V-front så där borde det inte göra någon skillnad? Några av mina hästar kan enbart ha V-Front, Disc funkar inte alls pga att Discen trycker mot halsen när de äter från marken. Jag blev jättebesviken när HW slutade med Summer Series med V-Front. :(
 
Du kan förresten kontakta Veidelands Hästshop också. De har mkt HW-täcken och brukar ha kampanjer då och då, tror även de erbjuder prismatchning på ordinarie priser hos andra butiker. De är från början en travshop så många av deras kunder har travhästar.
 
Vad hade de för argument för att det var bättre med DiscFront? Min erfarenhet är också att Discen trycker på halsen om de har en bred halsansättning, och jag upplever det som att kardborren till Discen hamnar på samma ställen som infästningen till V-front så där borde det inte göra någon skillnad? Några av mina hästar kan enbart ha V-Front, Disc funkar inte alls pga att Discen trycker mot halsen när de äter från marken. Jag blev jättebesviken när HW slutade med Summer Series med V-Front. :(
Jag hittade precis det täcket (med v-front) i Danmark. Det blev ungefär samma pris som i Sverige, trots Danska kronan.
 

Liknande trådar

Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 546
Utrustning Har bytt alla unghästens täcken från storlek 145 till 155. Har bara HW amigo bravo 12 med v-front. Det nya täcket med 400g fyllning är...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 209
Senast: Lollitza
·
Utrustning Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något? :eek: Satt och jämförde Herr...
Svar
6
· Visningar
962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp