Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Lydia

Trådstartare
Dags att fylla på täckes"förrådet" lite inför hösten/vintern. Jag vill ha ett horseware amigo med 1200 D (var så missnöjd med rhinot jag köpte sist, det hade så skört tyg jämförts med de äldre årgångarna rhino. Rambo har jag nog inte råd med nu).
Jag funderar dock på om jag ska ha amigo xl eller "vanligt" amigo till min häst.
Han är 4 år, nsv bruks som inte har breddat klart sig än/inte musklat sig helt än men kommer nog lägga på sig en del muskler i sommar. Han var 160 cm i höstas och är väl ca 164 cm i manken nu..
Han är inte jättegrov utan är den mer högställda nsv-modellen. Han brukar ha ca storlek 155 på täcken i andra märken.

Såhär såg han ut häromdagen:
600158_10150970198259635_1541546401_n.jpg

(fotad av Catrine Kärnsund)
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Jag hade nog satsat på ett Amigo XL hellre att det blir lite stort än att det är lite trångt.
Förväntas han dessutom bygga på sig lite till så är det ju bara bra om det finns lite att växa i :)

Kan upplysa dig om att Rambos nya tyg också är tunt och superklent så det är inte värt att lägga pengarna på.
Jag tycker att Amigo 1200D har betydligt bättre slitstyrka!

Så inga fler Rambos för min del innan det blir bättre tyg...
 
Senast ändrad:
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

fy vad trist att rambo också blivit sämre!

är det någon som vet om amigo xl är anpassat för liner förresten?
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Jag hade absolut kört på XL till den hästen. Min liknar din i kroppen och ser ut såhär i sitt;
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Vet du om det går att sätta fast liner i XL-täckena?
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Ingen aning faktiskt. Men jag kan kika på mitt täcke om du beskriver hur det ska se ut. I halsen sitter det "platta öglor" (vet inte hur jag ska beskriva dem) men de antar jag är för att fästa ett halstäcke.
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Jag har för mig att det är liknande öglor på insidan också för att fästa liner??

(jag köpte wug sist och då kan man ju inte fästa liner, och gången innan hade de nog inte börjat med liner på den modellen jag köpte..).
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Jag tror inte det finns fästen för liner, det står iaf ingenting om det i beskrivningen.
Däremot är det fästen för att sätta på en hals...
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Min pålle har vanliga Amigo 600d, vet dock inte hur ett XL hade suttit men detta sitter bra.
Han är dock lägre än din men har 155 i vanliga fall. Många täcken är för trånga i bogen men inte detta. Jag har det hellre lite högre i halsen och att täcket går över manken än att det är för mycket bakåtskuret där.

399524_10151023266034648_617144013_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Jag hittade heller inget om liner, så då lutar det åt ett "vanligt" amigo iaf, för han ska gå på lösdrift i vinter och då vill jag ha den tunnaste linern under så jag kan tvätta det ofta :)
 
Sv: Amigo XL eller Amigo bravo 12?

Min är rätt högrest men har kanske ungefär samma "kropp" som din annars?
Det får nog bli amigo 12 till Rappe.
 

Liknande trådar

Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
1 885
Senast: mooi
·
Utrustning Funderar på att beställa hem ett Amigo Bravo 12 med 100 gr + en 150 gr hals. Jag har sedan tidigare 2 liners i 100 gr och 200 gr som jag...
Svar
6
· Visningar
1 960
Senast: Inka-90
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 260
Senast: Niki
·
Utrustning Vilket rambotäcke skulle ni köpa och vilken storlek? *Nordsvensk Brukshäst 3 årig valack. Rätt så högställd/långbent, men kommer ju...
Svar
10
· Visningar
1 533
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp