Jamtland

Trådstartare
Hur gör ni för att slippa ammoniak- stanken i stallet?!
Jag har mina på lösdrift med boxarna öppna, så de två hästar jag har kan komma och gå som de vill. Rätt mycket spån i boxarna, vanligtvis sågspån. Valacken kissar inne kanske en gång per dag, stoet kanske kissar inne en gång varannan dag. Jag mockar ca varannan dag och det stinker ständigt ammoniak, trots att jag är jättenoga med att ta ut allt blött spån och strör stalosan både i botten och ovanpå.

Det funkar inte med permanentbädd då de rör sig för mycket i stallet och drar runt för mycket , har ni några andra tips?
 
Har inte det problemet alls, trots att vissa hästar står på permanenta bäddar. Mocka ut det dagligen om det inte räcker med varannan dag som nu? Och kanske se över ventilationen, att det "stinker ammoniak" låter inte så trevligt för varken folk eller fä :)
 
Skaffa hästar som är renliga av sig kombinerat med hög takhöjd i stallet och rejält tilltagen ventilation är väl bästa tipset 😉. Men jag har en som är en riktig gris och där fungerar Stalosan bra.
 
Kan det bero lite på häst?
Jag har aldrig haft några problem med ammoniaklukt, varesig på box eller lösdrift, tills jag fick nuvarande häst.
Har provat bädd, torv, spån, halm, stalosan etc. Men oavsett strö så luktar det ammoniak mycket snabbare än de andra hästarna jag haft.
Tror det bara är att mocka oftare.
 
@Jamtland se över ventilation och prova byta strö?

Vi har spån till hästar som står på box, men 4 meter i takhöjd och bra ventilation. Det luktar ammoniak när man mockar dvs är och gräver i boxarna, men inte allmänt!

När du skriver sågspån - menar du bokstavligen sågspån från sågen då? Sånt spån har ingen vidare uppsugningsförmåga tyvärr.
 
Jag har haft en riktig pissmärr, det luktade mer om henne än vad det gjort om alla andra hästar jag haft. Torv var det överlägset bästa strömedlet för att motverka lukten, det absolut värsta var spån.
 
Att se över ventilationen är steg 1. Sen kan torv (som är surt) neutralisera ammoniak (som är basiskt).
Ventilationen kan nog inte bli bättre, dörren står vidöppen dygnet runt och det är luftintag på flera ställen, både högt och lågt (läs glesa fönster och dörrar) som gör att luften cirkulerar.
 
Jag har haft en riktig pissmärr, det luktade mer om henne än vad det gjort om alla andra hästar jag haft. Torv var det överlägset bästa strömedlet för att motverka lukten, det absolut värsta var spån.
Ja, helt klart är det skillnad mellan hästar också. Har varit både bättre och sämre än vad det är nu.
 
Tycker ston är värre en vallackar och hingstar. Just nu har vi två ston och en vallack hemma. Luktar apa hos stona trots noggrann mockning i boxarna varje dag men min vallack som just nu står på bädd av olika anledningar luktar de aldrig hos.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 264
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 234
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp