Bukefalos 28 år!

Koltrast

Trådstartare
Jag har en vallack som kissar kopiösa mängder, vad ska jag göra för att slippa ammoniakstanken(låta hästen slippa stå i ammoniakångor hela nätterna)?

Hästen går ute på dagarna, står inne kväll/natt.

Jag mockar noggrant varje dag (går igenom all halm, tar ut skiten + all smutsig halm, sopar boxgolvet, strör rikligt med ren halm), ändå luktar det illa.

Jag har provat att kalka på golvet, att skura golvet med såpa vid mockning. Detta hjälper för ögonblicket, men nästa dag är det likadant igen.

Har ni några smarta tips på vad jag ska göra?

Tack på förhand,
Hobgoblin
 
Hos hästen som har halm i stallet så strör vi Stallrent. Finns även Boxnytta. Då luktar det inte :)
 
brukar ofta vara det prolemet med halm, ett enkelt tips är att byta till spån eller hacka halmen, då sugerden upp bättre och kalka RIKTLIGT!!kanske behöver strös med både spån, hackad och hel halm.Något borde hjälpa, Lykatill! :banana:
 
Halm ingår i boxhyran, så jag frångår ogärna den. Kanske att jag kunde köpa mig ett par balar spån att snåla med och bara lägga allra underst...?
 
Varför kissar han mycket? Äter han mycket salt, försöker han rena sin kropp?

Kanske det behövs kollas upp, ungefär hur mycket är " kopiösa mängder?

mvh/ Anita
 
min kille är jätte grisig o bajasar o kissar lite hur han vill o sen gräver han ett hål i mitten där det kommer upp blöt halm.. men hans box luktar jätte bra tack vara massor med kalk... o kalk kostar ju inte mkt så det är bara att slösa... :) kalket binder amoniakstanken på ngt sätt o vis.. toppen.. . :D
 
Tänker att du kanske ska försöka lägga en riktig bädd med spån och sen massa halm över det,, för när bädden lägggt sig brukar det aldrig lukta amoniak,, och sen så finns det ju kalk,, det är billigt,, bara att slösa,, och sen finns det ju andra dyra pulver,, jag vet ett jätte bra men kommer inte ihåg vad det heler., :o

Om du kan öppna någon del av boxen så att han kan ta ut huvudet så är det ju jätte bra för då sliper han amoniakångerna,, och de kan ju ge massa olika sjukdommar..
 
OK, här kommer en till av mina flum svar :o :D
Jag har inte hunnit kolla upp detta så jag vet inte sanningshalten av det:

Vallacker kan inte bilda sitt eget C-vitamin så som ston och hingstar kan,
såå ge tillskott av tranbär, nypon eller annan naturlig c-vitamin källa.
Tranbär är bra för det förhindrar bakterier att få fäste i urinvägarna, jag använder det på min vallack och han är mycket mer renlig nu.
 
Ett mycket bra knep för att motverka ammoniak i boxen är att helt enkelt öka ventilationen i boxen! Det gör man lämpligast genom att montera in ventil av något slag långt ner på boxdörren eller väggen ut mot stallgången. Den får ju då inte sitta så lågt att en ev bädd ligger för, men inte för högt upp heller.

Stalosan F är nog det där dyra pulvret någon menade. Även om det är dyrt (ca 300kr för 25 kg) så är det väldigt drygt! Och rosa...allt luktar jättefräscht när man strött ut det och det motverkar även flugor o tar död på en del bakterier och virusar.
 
mocka på morgonen å så låter du det luftas under dagen!! så på kvällen innan han kommer in stör du ut me dörst torv lr spån å sen halm över..!! du kan även ta på kattsand på pissfläckarna! de suger up rätt bra..! lycka till :)
 
Jag skulle nog rekommendera kalk ändå, vi köper det på Granngården och det fungerar superbra. Låter dessutom ströet ligga längs väggarna ända tills han ska in så det får all chans att torka. Det funkar med våran "pissnisse" i alla fall. :)
 
Mina hästar kissar också mycket, och det beror på att de får ett proteinöverskott (oskadligt eftersom proteinet kommer från höt). Protein innehåller kväve som hästen måste utsöndra med urinen för att bli av med överskottet, och då dricker hästen mycket och kissar mycket. Så du kan kolla din foderstat och se om du kan minska ett ev. proteinöverskott för att få din häst att kissa mindre.
Jag har en permanentbädd med torv i botten och rikligt med halm över. Torven neutraliserar lukt mkt bra!
 
Om han äter mkt salt blir urinen utspädd o då borde ammoniaklukten inte bli större än normalt. Ammoniak bildas av urinämne som är slutprodukten av nedbrutet protein.
PL
 
Mitt tips är att anlägga en riktig bädd, inte nödvändigt med spån i botten men "en himla massa" halm vid start. Kalk i botten, mycket kalk, sen halm, först ett lager som inte är "uppfluffat", sen lös halm. När bädden börjar brinna är det helt suveränt. Kalka så ofta det behövs. Men om han gräver och grejar är det ingen bra idé.
 

Liknande trådar

C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
3 986
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp