amning och alkoholintag

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har för avsikt att svälja en flaska cider under morgondagen. Pumpar ju i vilket fall som helst (ammar med pump o flaska), så jag antar att jag får hälla ut en del mjölk efter det, men det kan det vara värt (har ju frysen full...).
Jag funderar bara på om någon vet hur det fungerar:
Minskar mjölkens alkoholinnehåll samtidigt som kroppens promillehalt sjunker? Eller stannar alkoholen kvar i mjölken så att man måste slänga den oavsett hur länge man väntar.
Min produktion har avtagit ganska mkt nu, så jag behöver inte pumpa så ofta, frågan är bara om jag behöver hälla ut en eller två omgångar mjölk?
 
Sv: amning och alkoholintag

När du är nykter är mjölken nykter! Så enkelt var det. Alltså; kan du tänka dig att köra bil så kan du också amma.
 
Sv: amning och alkoholintag

Om du ska svälja en flaska cider kommer din alkohol-promille i blodet kanske upp till 0,03, om ens det, likaså din bröstmjölk som får samma alkohol konc. som blodet på dig.....

Detta är extremt lite (mindre än i en skiva vitt bröd) så du behöver inte hälla ut en enda mikroliter av det du pumpar ut.

Förresten är det ingen fara att ta ett glas vi eller tre när man ammar eftersom alkohol-halten i bröstmjölken blir försvinnande liten och skadar inte barnet.

De enda skador man har sett på barn som ammats av alkoholiserade mödrar är på grund av fall, de har helt enkelt en större benägenhet att tappa sina barn :cry: .

PS Detta är ingenting som varken barnmorskor, staten eller läkare vill skrika ut i omvärlden av uppenbara skäl, men jag har inga skrupler :o

och det är en helt annan sak med alkohol och graviditet då alkoholen kan nå barnets cns vid mycket känsliga stadier i utvecklingen och då i en högre konc på grund av delat blodomlopp.
 
Sv: amning och alkoholintag

Du behöver inte pumpa och slänga, bara vänta med att pumpa tills du förbrännt alkoholen. Det "ligger inte kvar" några promillen i mjölken.

sisco -i princip håller jag med, men även om det bara blir svag koncentration av alkohol i bröstmjölken så tycker jag det är onödigt att ge bebin det överhuvudtaget.

själv kan jag smaka på ett litet glas vin (om det bjuds ngt extra gott förstås!) just efter en amning.

då är jag nykter och har "ren" mjölk till nästa mål.
 
Sv: amning och alkoholintag

Om du ska svälja en flaska cider kommer din alkohol-promille i blodet kanske upp till 0,03, om ens det
Det är i alla fall tillräckligt för att jag ska bli berusad av det... :p
ameo är billig i drift på den fronten... :p :D
 
Sv: amning och alkoholintag

Jo, ja vet jag skulle inte heller amma efter en blacka direkt ;)

Men så här är det ju, jag menar även om man har en promille (och därmed är ganska smålullig) så har ju mjölken bara en promille. Det är även det mindre än i en skiva vitt bröd.

En skiva vitt ger man ju en unge på över halvåret utan att blinka.

Visst är det konstigt :angel: men det är bra att det känns så fel att amma lullig. Som sagt den största risken är att man skulle tappa barnet och kanske även att få en mobb efter sig :eek:
 
Sv: amning och alkoholintag

Ar jag dum i skallen, eller menar du att vitt brod innehaller alkohol?? :confused: :confused:
I sa fall hade jag varit konstant full, da jag ater mycket brod. Kanske darfor jag tycker att jag kor och rider sa bra, nar ingen annan gor det. :angel: ;)
 
Sv: amning och alkoholintag

Jag skulle vilja ha källa till att vitt bröd ger 1 promille alkohol i blodet.. Och även om man som vuxen klarar av en viss promillehalt så är inte barnets organ utvecklade nog för att orka med att ta hand om alkoholen.
 
Sv: amning och alkoholintag

Magdalena skrev:
Jag skulle vilja ha källa till att vitt bröd ger 1 promille alkohol i blodet.. Och även om man som vuxen klarar av en viss promillehalt så är inte barnets organ utvecklade nog för att orka med att ta hand om alkoholen.

Just precis vad jag tänkte fråga, är det alkohol i bröd :confused: ..vad är det för mystisk limpa..
 
Sv: amning och alkoholintag

Silverkedjan skrev:
själv kan jag smaka på ett litet glas vin (om det bjuds ngt extra gott förstås!) just efter en amning.

då är jag nykter och har "ren" mjölk till nästa mål.
Bara en lite spinn off fråga...
Enligt Barnmorskan så var det bättre att dricka "ett glas vin" precis innan man skulle amma? För då var bröstet fyllt och alkoholen gick inte över i bröstmjölken... vilket det tydligen gjorde om man drack precis efter ammning?
 
Sv: amning och alkoholintag

Magdalena skrev:
Jag skulle vilja ha källa till att vitt bröd ger 1 promille alkohol i blodet.. Och även om man som vuxen klarar av en viss promillehalt så är inte barnets organ utvecklade nog för att orka med att ta hand om alkoholen.

Det var inte så hon skrev. Bröstmjölken kommer innehålla en promille alkohol om mamman har en promille i blodet. Enligt Siscos resonemang skulle det alltså vara lite mer än 0,1 % alkohol i vitt bröd.
 
Sv: amning och alkoholintag

Humelibumlan skrev:
Bara en lite spinn off fråga...
Enligt Barnmorskan så var det bättre att dricka "ett glas vin" precis innan man skulle amma? För då var bröstet fyllt och alkoholen gick inte över i bröstmjölken... vilket det tydligen gjorde om man drack precis efter ammning?

När hamnar alkoholet i blodet? Det tar samma tid för alkoholen att hamna i mjölken. Den mjölk som redan är tillverkad förblir inte "ren".
 
Sv: amning och alkoholintag

Pauling skrev:
Det var inte så hon skrev. Bröstmjölken kommer innehålla en promille alkohol om mamman har en promille i blodet. Enligt Siscos resonemang skulle det alltså vara lite mer än 0,1 % alkohol i vitt bröd.

OK, skrev utan att tänka (busiga barn kräver uppmärksamhet). Men var kommer den alkoholen ifrån? Bröd som jäser innehåller möjligtvis lite alkohol, men den förbränns ju innan brödet är klart.
 
Sv: amning och alkoholintag

prinsessfeminist skrev:
Varför dricka över huvud taget? :confused:
Jag drack EN flaska (½ l) cider till maten på midsommarafton, för att jag tycker det är vansinnigt gott! Jag har längtat just efter denna sorts cider sen förra midsommar = senast jag hällde i mig något alkoholhaltigt alls. Jag hade druckit denna cider även utan alkohol, men den finns inte ens som lättcider, tyvärr.
Är det fel??
När jag dessutom lätt kan lösa problemet med eventuell alkohol i bröstmjölken...
 
Sv: amning och alkoholintag

Magdalena skrev:
När hamnar alkoholet i blodet? Det tar samma tid för alkoholen att hamna i mjölken. Den mjölk som redan är tillverkad förblir inte "ren".
Jo, enligt barnmorskan så blir den det..
Men fråga inte mig, jag bara berättar vad barnmorskorna svarade på frågan om man kunde ta ett glas rött till maten när man ammade.
Och svaret var då- Bäst är att ta det precis innan man ska amma och bröstet är "fyllt"... (Fritt citerat såklart)
 
Sv: amning och alkoholintag

Tycker inte att du ska ha dåligt samvete, du löste ju detta på bästa sätt ändå. Något måste man väl få unna sig!?
 
Sv: amning och alkoholintag

så sa barnmorskan till mig med, bäst är precis innan amning, allt man intager efter amning, tas upp i mjölken som produceras....
 
Sv: amning och alkoholintag

Jaha....nu har vi en som fyller ungarna på midsommar också :rofl: :rofl:

Näää, ärligt talat så tror jag att vi människor är lite VÄL upplysta....ALLT är farligt...och det kanske inte är så konstigt att barn inte tål nåt längre...var o varannan är ju allergiska och sjuka....nu är det ju inte så att du super/söp dig skitfull..och jag tror nog att naturen sköter om sånt....alltså hur mycket av "gifter" som går ut i mjölken...för inte hällde du väl cidern direkt i ungen :eek: :rofl:

slappna av och få inte dåligt samvete för sånt.....
 
Sv: amning och alkoholintag

Jag har också hört att det är bäst att dricka precis innan man ska amma, men då har anledningen varit att det tar en stund innan alkoholen går över till blodet. Ammar man direkt efter så hinner det inte gå över någon alkohol till mjölken och då hinner förhoppningsvis även den mesta alkoholen försvinna innan nästa amningstillfälle.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag fick sent i onsdagskväll åka in akut till sjukhuset med hög feber och smärta i nacken/halsen. På akuten konstaterades det att jag...
Svar
13
· Visningar
1 562
Senast: EmelieR
·
Gravid - 1år Jag hade verkligen sett fram emot att amma, mysa med min lilla bebis och ha maten med mig precis överallt lagom varm och perfekt...
2
Svar
24
· Visningar
2 167
Senast: Asa_S
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 879
Senast: Stinaelin
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp