Amning offentligt

Alindra2000

Trådstartare
Läste just en artikel där mamman till ett barn kände sig kränkt av att de lagt en servett över barnet när hon skulle amma. Jag vet inte alla detaljer och vill inte hänvisa till just det fallet utan det startade mer en tanke rent allmänt om amning på offentliga platser.

Vad tycker ni? Är det ok att amma var som helst? Måste man täcka så inte bröstet syns för andra?

Ska jag vara ärlig så uppskattar inte jag när ngn ammar på restauranger så pass tydligt att jag ser det. Jag är absolut inte känslig för bröst osv men vill ändå inte se det medan jag äter. Visst går det att täcka över och då är det väl ok men personligen skulle jag både för bebis och andra runt mig skull gå undan och inte sitta kvar där folk äter.
 
Sv: Amning offentligt

I artikeln som du menar förstod jag att mamman satt längst bak i resturangen, med ryggen mot resten av borden. Jag kan inte se ett problem i att amma offentligt, och jag räknar med att alla försöker sköta det så diskret som möjligt, vilket mamman i artikeln också verkar ha gjort.

Ett litet spädbarn vet inte vart det får äta, eller inte äta enligt andra människor, och struntar i det också. Är det hungrigt, vill det ha mat nu. Oftast stör det alla runt omkring betydligt mer om barnet inte får mat än om det får det. Jag har inget problem med amning på offentliga platser, jag har aldrig mött någon som inte skött det diskret.
 
Sv: Amning offentligt

Nej, som jag skrev så var det mer en tanke som väcktes av artikeln. Det finns ju alltid två sidor av en situation och det är lite därför jag valde att inte använda just den som diskussionsämne.

Att spädbarn inte följer några regler för när det är ok att vara hungrig är ju självklart. Jag själv hade dock valt att gå undan och amma om jag satt på en restaurang där andra äter. Jag har istället ganska många ggr varit med om att det inte skötts speciellt diskret med amning offentligt. I USA (där jag kommer från) är det ovanligare att man sitter så öppet, så kan ju vara det som färgar mig i hur jag tänker.
 
Sv: Amning offentligt

Det är väl ok på de flesta ställen (säkert olämpligt någonstans, jag kan inte komma på nu.).

Men inte demonstrativt eller ta upp extra plats i onödan (hur man nu skulle göra det, men jämför det är tex inte ok byta blöja på ett barn på ett cafébord, amning i samma anda -om det går, bör man också undvika).

Visa bröstet, bröstet syns inte med de flesta amningströjor o en bebi i vägen så då är inte det ett problem riktigt. Men såklart, om man inte har amningströja utan demonstrativt flashar brösten och kanske sprutar mjölk på omgivningen är det inte så snällt.

Så vad man än gör, även om man ammar, bör man ta hänsyn till omgivningen.

(Längst inne i ett hörn, med ryggen åt omgivningen, på en plats där slurpande inte lär höras, borde inte vara något som helst problem kan man tycka.)
 
Sv: Amning offentligt

Jag har inte läst artickeln, för jag är rätt trött på debatten faktiskt. När jag ammade upplevde jag det inte som något som helst problem att att amma ute bland folk och har därför lite svårt att förstå att det blir sånt jävla liv. Visserligen valde jag också att lägga en sjal över barnet och bröstet för att jag

1. Ville respektera de som faktiskt tyckte de va jobbigt.
2. Perfekt att låta bebis få lite lugn och ro i maten.
3. Jag vill undvika att visa brösten. Både för mitt eget sällskap och för andra.

Jag tycker att det är en självklarhet ATT man ska få amma, men jag tycker också att det är en självklarhet att man bör försöka ta hänsyn till andra som inte uppskattar det. Det är så jäkla enkelt att skyla sig så jag förstår inte varför det ska vara ett problem öht? Om alla vara visade lite respekt och hänsyn så hade problemet inte funnits. Jag var ute flera gånger och folk vid mitt eget bord märkte inte ens att jag ammade för att jag, utan något som helst problem, kunde vara diskret!
 
Sv: Amning offentligt

La någon annan en servett över när hon skulle amma? Då förstår jag att hon blev kränkt.

I allmänhet, ja man ska få amma sitt barn när det behöver mat men självklart bör man vara så diskret man kan. I mitt fall funkar det inte att lägga någonting över, då har ingen av mina ungar velat äta. Då blir det mer intressant att pilla med filten/handduken/whatever. Däremot försöker jag att amma i sjal både för att det är diskret och för att det är bekvämt. Ibland funkar det dock inte, ibland bestämmer sig bebisen för någonting helt annat och då anpassar jag mig.

Och att gå undan? Ingen restaurang jag har varit på har någonstans man kan gå undan för att amma, om man inte anser att låsa in sig på toaletten är ett alternativ (vilket jag inte tycker av flera anledningar). Och ska jag försöka tolka mina barns beteenden så föredrar de att jag ammar omedelbums än att jag lämnar restaurangen och försöker hitta ett avskiljt ställe att amma på... så för mina barns skulle ammar jag när de är hungriga.

Jag vågar lova att det finns påklädda damer som inte ammar som visar mer bröst med sina stora urringningar än vad jag gör när jag ammar. Var är diskussionerna om deras bröst?
 
Sv: Amning offentligt

Som sagt, frågan hade från min sida inget med situationen i artikeln att göra så gällande det som hände där har jag ingen åsikt. Tycker att det är ganska omöjligt att kommentera när man inte var där själv men det är som sagt en annan fråga.

Jag tycker att ganska många ställen har goda möjligheter att gå undan från själva delen där folk sitter och äter. Finns inte det och barnet är hungrigt så absolut då tycker jag det är en annan sak. Jag menar inte att barnet inte ska få äta om det är hungrigt, jag vill bara att man är lite diskret vilket inte alla är. Kanske är känslig men det kan säkert vara så som jag är uppvuxen och så som min familj och mina släktingar hemma i USA gör som speglar hur jag tänker.

Gällande djupa urringningar och att visa "för mkt" så tycker jag att det finns mängder av diskussioner om det? För mig som har gjort en bröstförstoring så känner många att det är fullt ok att diskutera dem också, men det är också en annan fråga.
 
Sv: Amning offentligt

Jag är säkert en sån som vissa stör sig på då jag är rätt så obrydd med var och när jag ammar. Självklart försöker jag lite dra för tröjan och så, så att jag inte flashar med bröstet för mycket, men jag går inte in i något hörn och gömmer mig. Det är ju en så go tid när man kan ta med sig barnet överallt och enkelt hålla det på gott humör med tutten vid behov. Tänker att det är väl betydligt mer oaptitiligt i så fall att ha en bäbis som sitter och blir matad i en barnstol med allt kladd det innebär.
 
Sv: Amning offentligt

Jag tycker att det är okej att amma var som helst, ja. Utan tvekan. Jag tycker inte om att se och höra snörvlande gubbar när jag äter heller men går inte och täcker över dem med servetter för det.

För övrigt tycker jag att den här bilden sammanfattar det hela rätt bra.

10171781_10152318869325982_3099259819820461305_n.jpg


Överallt är det bilder på halvnakna kvinnor men gud förbjude att nån matar sin unge.

Världens bästa låt om hur fel det är att amma offentligt!
 
Sv: Amning offentligt

Men ja!

KL

Nu har inte min bebis kommit än, men i sommar ska jag (förhoppningsvis) aggroamma. Antagligen kommer folk bli jätteprovocerade, mina bröst är av storlek gigantisk och inte ens tre bebishuvuden skulle täcka.
Tycker hela debatten är så sjuk och egentligen en icke-fråga. Jag ammar var och när bebisen vill, "opassande" eller ej. Om man nu kan kalla amning för opassande.
 
Sv: Amning offentligt

Kl

Jag ammar varsomhelst och närsomhelst. Jag ammar gåendes på stan med barnet i sjalen, på parkeringsplatsen lutad över bilbarnstolen (vid behov, ha ha), gåendes/ståendes/sittandes med barnet i famnen var helst jag befinner mig när barnet är hungrigt. Någon filt över barnet använder jag aldrig då de inte haft ro att äta då.

Om någon tycker det är jobbigt att se på kan de titta någon annanstans. Jag har dock aldrig mött några negativa reaktioner.
 
Sv: Amning offentligt

Jag ammar offentligt med filt. Har väl säkert råkat flasha bröstet någon gång av misstag (är trots allt sjukt klumpig). Men tror inte att det kommer att lämna mentala ärr hos stackarn som sett det, i sådana fall. Ett bröst är ett bröst är ett bröst.

Däremot finns det vissa ställen som jag inte tycker är passande för små barn överhuvudtaget (lyxrestaurang ex.).
 
Sv: Amning offentligt

Det sjuka är just detta med opassande. Hur kan det vara opassande med just bröst i amningssituationen när det uppenbarligen får förekomma bröst typ i alla andra situationer (tänker på bilden som niphredil la upp den är så otroligt talande)
 
Sv: Amning offentligt

kl

Jag tycker det är okej att amma var som helst egentligen, så länge det är lite diskret. Jag tycker inte man behöver slänga fram brösten på bordet om man säger så.

Tillägger då att jag inte tycker halvnaken (i de flesta fall 95% naken O_o) reklam hör hemma överallt heller.
 
Sv: Amning offentligt

Men vem slänger upp bröstet på bordet? Det är ju precis detta som gör hela grejen så absurd. "Jag vill inte se någon slänga fram pattarna". Nej men vilken tur att typ ingen gör det då? Jag har aldrig sett en ammande kvinna "slänga upp pattarna på bordet".

Men bara därför får jag sån jäkla lust att göra just det. Slänga fram behagen och spruta ner omgivningen med bröstmjölk och skratta elakt. Tio poäng om någon blir träffad i ögat!

Sjukt löjlig diskussion. Jag förstår inte problemet, alls.
 
Sv: Amning offentligt

Och jag har aldrig sett någon byta bajsblöja på café, finns inte i min föreställningsvärld, men det verkar finnas folk som har sett just det.

Folk verkar göra massa konstiga saker så varför ska man inte kunna säga, amning är helt ok så länge folk inte beter sig just orimligt för omgivningen.

(Själv hade jag lätt kunnat råka spruta någon i ögat om jag inte tänkte mig för. Sannolikt ett av de lättare misstagen att göra. (Jag ammade inte överallt, hade inget behov av det, men tycker andra får göra det.)
 
Senast ändrad:
Sv: Amning offentligt

Men vem slänger upp bröstet på bordet? Det är ju precis detta som gör hela grejen så absurd. "Jag vill inte se någon slänga fram pattarna". Nej men vilken tur att typ ingen gör det då? Jag har aldrig sett en ammande kvinna "slänga upp pattarna på bordet".

Men bara därför får jag sån jäkla lust att göra just det. Slänga fram behagen och spruta ner omgivningen med bröstmjölk och skratta elakt. Tio poäng om någon blir träffad i ögat!

Sjukt löjlig diskussion. Jag förstår inte problemet, alls.

Ja, jag undrar också hur stort problemet kan vara i praktiken. Jag ammar mitt andra barn nu och jag skulle tro att jag har ammat i ungefär alla offentliga situationer man hamnar i sådär i vardagen. Senaste idag ammades jag i sjal, promenerandes på stan. Jag har aldrig ens anat några missnöjda blickar. Kanske är folk fina i kanten men jag tror nog mer på att folk i allmänhet faktiskt inte bryr sig, om de ens märker. Jag märker själv sällan av att någon ammar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 472
Senast: WildWilma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 654
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 283
Senast: Efwa
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 906
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp