Amningskudde

vippan

Trådstartare
Sitter här och funderar kring lite allt möjligt. Bebisen är på gång, inte lång tid kvar nu och det är mycket tankar som snurrar i huvudet...
Amningskudde, är det något att ha? Det verkar ju väldigt praktiskt med bra stöd. Vad säger ni? Någon som har erfarenhet av en sådan? :idea:
 
Sv: Amningskudde

Jag fick mitt första barn för 3 månader sedan och hade köpt en amningskudde i förväg.

Om man säger så här så hade jag jättestor nytta av kudden de första veckorna, men sen dess har jag inte använt den alls. Trots detta korta användande tyckte jag alltså att fördelen övervägde (så dyra är de ju ändå inte).

Nyttan kom sig av att jag hittade en väldigt bra amningsposition med hjälp av kudden, utan den fick jag inte riktigt till det när jag var ovan. Dessutom låg hon så bra i kudden vid amningen att jag fick båda händerna fria!

Vissa lyckas lägga till sina barn rätt även utan kudden och då är den ju ganska onödig...

Min kudde var från Rätt Start och ligger av sig själv som en cirkel (vet att det finns andra varianter också).

Lycka till med barn och amning!
 
Sv: Amningskudde

Om jag hade haft en amningskudde skulle jag säkert använt den massor, för det verkar så bekvämt att kunna hitta den rätta ställningen direkt. Jag hade inga problem med att bulla upp med kuddar, men är man hemma så är det bra mycket smidigare med en speciell kudde.

Dock tycker jag att du ska försöka hitta rätt amningsställning utan kudden först, eftersom den är ganska stor så släpar man ju inte med sig den överallt. Sedan kan du ju använda den hur mycket som helst, men se till att fixa amningen utan först.
 
Sv: Amningskudde

Jag köpte en till mitt andra barn och använde den till honom och hans lillebror dagligen i nästan två år. Ovärderlig när man ammade framför datorn eller slölåg i soffan.

Det jag kunnat utröna av vilken nytta andra haft för kudden är främst två saker: Vilken typ av byst man har och vilken typ av kudde man väljer.

Jag har en liten byst som sitter långt åt sidorna och högt upp. Jag valde en fast, hög och vaddstoppad kudde (av märket Boppy). Med den upplevde jag att jag fick väldigt bra stöd utan att behöva hålla i barnet (bra framför datorn). Framförallt var det skönt för mig när jag var gravid och ammade storebror som var nästan ett år och jag hade karpaltunnelsyndrom.

Bild på Boppyn:
nursing.jpg


Min kompis som fick tvillingar hatade sin amningskudde som var stoppad med kulor och för smal i ändarna så att de gav dåigt stöd för barnen. Jag ångrar i allafall att jag inte hade någon kudde till första barnet, som åt väääldigt länge i stöten de första månaderna.
 
Sv: Amningskudde

Har inte haft någon amningskudde och inte saknat den heller. Men så hade jag sån tur att amningen fungerade bra från början. Har gått jättebra med vanlig kudde, så jag skulle säga att amningskudden är helt onödig. Ett tips kan ju vara att vänta och se hur du känner
 
Sv: Amningskudde

Det finns så sjukt mycket prylar som man bara måste ha=)

Men en ammningskudde tyckte jag verkade vara smart. så jag önskade mig en sån av mamsen=)

Har ju inte hunnit använda den än så jag kan inte säga att den e bra. men jag tror att jag kommer använda den rätt mycket=)
 
Sv: Amningskudde

Jag har tre barn och lånade min systers amningskudde till trean. Jag tyckte att det var rätt bekvämt faktiskt. Om man säger så, jag klarade mig utmärkt utan till två barn, men den var go att ha.

Lycka till!
 
Sv: Amningskudde

Ett billighetstips man kan prova om man inte vill köpa en amningskudde är att rulla ett täcke eller filt och stoppa i ett par mjuka träningsbrallor. Man viker rullen på mitten och stoppar en korv i varje ben, så att mitten på filten hamnar i grenen på brallan.
 
Öppnar upp en gammal tråd och undrar om ni har tips på en bra amningskudde?

Jag har svårt att få till en bra ställning när jag sittammar och det är svårt att palla upp med kuddar när jag är ensam. Mitt barn är en vecka gammal och hon är en stadig tjej, så det blir tungt i armarna ganska snabbt.
 
Öppnar upp en gammal tråd och undrar om ni har tips på en bra amningskudde?

Jag har svårt att få till en bra ställning när jag sittammar och det är svårt att palla upp med kuddar när jag är ensam. Mitt barn är en vecka gammal och hon är en stadig tjej, så det blir tungt i armarna ganska snabbt.
NG Baby amningskudde (den stora) hade jag till alla mina fyra barn. Älskade den :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 646
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 286
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp