Bukefalos 28 år!

Amningstips

Balahé

Trådstartare
Nu är dottern snart 4 v och amningen har börjat funka bra efter en skakig start pga för tidigt född bebis som bara ville sova hela tiden. Men hur gör man rent praktiskt för att inte få bröstmjölk precis överallt? Innan hon fått ett bra tag och suger har hon mat i hela ansiktet och på händer och armar och ibland hinner hon inte svälja undan och mjölken rinner ner i BH:n, på bebisen, ner på filten/kudden/sängen eller vad vi nu har under. Använder de små vita handdukarna från Ikea, men en sådan kan ju hinna bli genomblöt innan vi är klara.

Så hur gör man för att slippa lukten av sur mjölk överallt efter några måltider? Förutom det givna att amma naken i duschen :D
 
Jag kör också med en vit ikeahandduk och klämmer fast den så den täcker bh's nedvikta del och sedan lägger jag upp den under hakan på bebis. Då kan hon dregla så mycket hon vill och det kommer på handduken, plus att jag kan torka av munnen/hakan osv innan jag stänger för efteråt.
Sedan tycker jag att det blir bättre när mjölken inte sprutar ut lika mycket som i början.
 
Mitt tråkiga svar är att det går över :p Jag tyckte att det var tufft i början, alltid blöt och fläckig och luktade alltid sur mjölk :crazy: Vet faktiskt inte riktigt när det blev mer kontrollerat men dottern är snart 5 månader och det är nog ett par månader sedan iaf :angel: Gjorde som Mitrolle beskrev med handduken i början, men det var inte alltid som det hjälpte.
 
Tryck in bröstvårtan med pekfingret innan bebisen får den i munnen. Det stannar upp flödet en stund så att det inte sprutar hej vilt :D
 
Jag gör som @Mitrolle beskriver, men med ganska klent resultat vissa måltider.

Att trycka in bröstvårtan funkar tyvärr inte. Har ganska små böstvårtor och jag måste tvärtom försöka rulla dem eller dra ut dem lite för att hon ska få tag. Det gör ju inte att det rinner lugnare precis...

Får väl hoppas på att ni har rätt i att det lugnar sig med tiden.
 
Man införskaffar mängder av handdukar, sängkläder, kläder till sig själv och bebis. Sedan tillbringar man all sin lediga tid i tvättstugan. Förhoppningsvis lugnar det ner sig. Jag väntar ännu. :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 876
Senast: Badger
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
19 262
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 713
Senast: Wenniz
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 788
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp