Amortera mindre?

Bonita4

Trådstartare
Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%. Finns det någon nackdel med att ändra detta, utöver att amorteringen blir mindre såklart? Läste någonstans om att det kan vara svårt att få lån om man ansökt om amorteringsfrihet, men det är ju inte detsamma som detta?

Hur går man tillväga rent praktiskt för att ta bort denna extra 1%? Behöver man skicka in något slags lönebevis till banken?
 
Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%. Finns det någon nackdel med att ändra detta, utöver att amorteringen blir mindre såklart? Läste någonstans om att det kan vara svårt att få lån om man ansökt om amorteringsfrihet, men det är ju inte detsamma som detta?

Hur går man tillväga rent praktiskt för att ta bort denna extra 1%? Behöver man skicka in något slags lönebevis till banken?

Ingen aning om ifall ens kreditvärdighet sänks av att ansöka om amorteringsfrihet. Men oavsett tänker jag att detta inte alls är samma? Ansöker om amorteringsfrihet gör du ju för att din ekonomiska situation försämrats, detta är ju precis tvärtom? Lönebevis lär ni behöva visa ja.
 
Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%. Finns det någon nackdel med att ändra detta, utöver att amorteringen blir mindre såklart? Läste någonstans om att det kan vara svårt att få lån om man ansökt om amorteringsfrihet, men det är ju inte detsamma som detta?

Hur går man tillväga rent praktiskt för att ta bort denna extra 1%? Behöver man skicka in något slags lönebevis till banken?
Vad är det för regel du syftar på?
 
Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%. Finns det någon nackdel med att ändra detta, utöver att amorteringen blir mindre såklart? Läste någonstans om att det kan vara svårt att få lån om man ansökt om amorteringsfrihet, men det är ju inte detsamma som detta?

Hur går man tillväga rent praktiskt för att ta bort denna extra 1%? Behöver man skicka in något slags lönebevis till banken?
Nackdelen med att minska amorteringen är ju att ni får betala mer i ränta istället
 
Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%. Finns det någon nackdel med att ändra detta, utöver att amorteringen blir mindre såklart? Läste någonstans om att det kan vara svårt att få lån om man ansökt om amorteringsfrihet, men det är ju inte detsamma som detta?

Hur går man tillväga rent praktiskt för att ta bort denna extra 1%? Behöver man skicka in något slags lönebevis till banken?

lättast är väl att fråga banken vad de har för rutin.
 
Har man lån som överstiger 4,5 gånger årsinkomsten (har jag för mig det är), måste man amortera extra. Sedan måste man ju amortera 2% av lånet per år, om man har lån på mer än 70% av lånets värde, eller 1% om det är mellan 50% och 70%.
Aha, tack.
 
Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%. Finns det någon nackdel med att ändra detta, utöver att amorteringen blir mindre såklart?
Allting handlar om vad man vill i livet såklart. Vill man ha mer pengar över nu och istället ha lånet länge och att betala mer i totalränta så är det ju den prioriteringen man gör. Precis som tvärtom ifall man betalar av lånet så snabbt man kan och har mer pengar över sen.

Det handlar ju om vilka framtidsutsikter man har. Jag kommer att ha en rätt dålig pension så jag vill gärna att mitt boende blir billigare då än det är nu när jag har lön.
 
Allting handlar om vad man vill i livet såklart. Vill man ha mer pengar över nu och istället ha lånet länge och att betala mer i totalränta så är det ju den prioriteringen man gör. Precis som tvärtom ifall man betalar av lånet så snabbt man kan och har mer pengar över sen.

Det handlar ju om vilka framtidsutsikter man har. Jag kommer att ha en rätt dålig pension så jag vill gärna att mitt boende blir billigare då än det är nu när jag har lön.
Det som kan vara bra att tänka på är att det blir svårt att ta lån när man når pensionsåldern, så att ha en buffert istället för att betala av precis allt på huset kan vara smart (om man inte har möjlighet till båda).

Mer allmänt och inte bara riktat till dig @Ramona
 
Allting handlar om vad man vill i livet såklart. Vill man ha mer pengar över nu och istället ha lånet länge och att betala mer i totalränta så är det ju den prioriteringen man gör. Precis som tvärtom ifall man betalar av lånet så snabbt man kan och har mer pengar över sen.

Det handlar ju om vilka framtidsutsikter man har. Jag kommer att ha en rätt dålig pension så jag vill gärna att mitt boende blir billigare då än det är nu när jag har lön.
Min pension kommer att bli usel. Därför har jag slutat amortera. Bostadstillägget kommer täcka räntan när jag blir pensionär samt att jag kan använda pengarna som skulle gått till amortering, till renoveringar och buffert i stället.

Jag tänkte som du förut, att jag skulle klara mig som pensionär om huset var betalt, men insåg sen att det skulle jag inte alls.
 
Min sambo och jag har båda fått höjda löner, vilket gör att vi enligt amorteringsreglerna inte längre behöver amortera 3% utan bara 2%. Finns det någon nackdel med att ändra detta, utöver att amorteringen blir mindre såklart? Läste någonstans om att det kan vara svårt att få lån om man ansökt om amorteringsfrihet, men det är ju inte detsamma som detta?

Hur går man tillväga rent praktiskt för att ta bort denna extra 1%? Behöver man skicka in något slags lönebevis till banken?

En fördel med att fortsätta amortera mer är att med lägre belåningsgrad kan du bli erbjuden bättre ränta. Vissa banker erbjuder tex lån med max 60 % belåningsgrad.
 
Har ni möjlighet är det ju lika bra att fortsätta mata på med amortering. Även om ni hellre vill spara de pengarna på annat ställe så öppnar det ju upp för att utöka lånet den dagen man får en större utgift.

Ska ni amortera mindre och istället tex spara pengarna måste ni ju få högre avkastning än räntan på lånet för att det ska vara lönt att göra så.
 
Det som kan vara bra att tänka på är att det blir svårt att ta lån när man når pensionsåldern, så att ha en buffert istället för att betala av precis allt på huset kan vara smart (om man inte har möjlighet till båda).

Mer allmänt och inte bara riktat till dig @Ramona
När min gård är färdigbetald (nån gång nästa år) så får jag 4500 "över" varje månad, så även om jag inte sätter hela summan på sparande blir det iaf en nätt buffert att ha som pensionär om sisådär 15-18 år och boendekostnader kommer vara i princip försäkring, el och sopor.
Byn har eget vatten, vilket kostar varje hushåll 1000 /år.

Att ha kvar huslån länge och spara pensionärsbuffert i 25-35 år kan man ju också göra, men att ha bostaden lånefri ser inte jag som en nackdel.
 
När min gård är färdigbetald (nån gång nästa år) så får jag 4500 "över" varje månad, så även om jag inte sätter hela summan på sparande blir det iaf en nätt buffert att ha som pensionär om sisådär 15-18 år och boendekostnader kommer vara i princip försäkring, el och sopor.
Byn har eget vatten, vilket kostar varje hushåll 1000 /år.

Att ha kvar huslån länge och spara pensionärsbuffert i 25-35 år kan man ju också göra, men att ha bostaden lånefri ser inte jag som en nackdel.
Det finns ju många parametrar att räkna på, nu när räntan är hög så finns det hög motivation för att bli av med den helt.
Men att tex fondspara och liknande ger i många fall bättre avkastning än att bli helt skuldfri på just hus. Finns många räkneexempel på det.
Sen är det precis som du säger att allt åker inte in på bufferten och är man är man känslig för att bli tex sjuk så att man inte har samma inkomst då blir det svårt att ta lån när man är närmre 65. Man får kanske inte plötsligt in 4,5k "extra" var månad och har ingen buffert att ta av när taket läker/ pannan ger upp osv.
Jag vet att många tänker som du, så vill bara belysa att det är inte så enkelt som att har man betalt av huset så har man sitt på det torra så att man inte får en käftsmäll helt plötsligt för att man gjort "som man ska".
 
Jag har tvångsamorterat 1500 i månaden och räntekostnaden har minskat med 2 kronor, så det är inga enorma summor räntan minskar med.

Så länge räntorna är låga så gör det inte så stor skillnad. Men har man en ränta på 4-5% så ger ju varje amorterad krona större utslag på kostnaden för lånet.
 
.
Jag vet att många tänker som du, så vill bara belysa att det är inte så enkelt som att har man betalt av huset så har man sitt på det torra så att man inte får en käftsmäll helt plötsligt för att man gjort "som man ska".
Bra att många inför pension tänker låg boendekostnad och hög buffert = väldigt liten risk för "käftsmäll" :up:
 
Bra att många inför pension tänker låg boendekostnad och hög buffert = väldigt liten risk för "käftsmäll" :up:
Jag argumenterar inte emot dig, så jag förstår inte riktigt varför du ligger på?

Alla har inte samma förutsättningar som dig, och eftersom detta är ett väldigt vanligt råd så ville jag bara påpeka att det inte är så enkelt för alla.
 
En fördel med att fortsätta amortera mer är att med lägre belåningsgrad kan du bli erbjuden bättre ränta. Vissa banker erbjuder tex lån med max 60 % belåningsgrad.
Jag har t ex lån hos Stabelo. De har de här gränserna: "Du kan låna upp till 60% av bostadens värde, upp till 6 gånger hushållets inkomst före skatt." Och i gengäld förhandlingsfri, konkurrenskraftig ränta.
 
Bra att många inför pension tänker låg boendekostnad och hög buffert = väldigt liten risk för "käftsmäll" :up:
Jag amorterade rejält när jag jobbade. Nu när jag är sjukskriven och har ett par år kvar till pension har jag istället bett banken att slippa amortering. De är en himla skillnad att jobba och få ut runt 22' mot att vara sjukskriven länge och få ut 11'.

Allt kan hända. Som att bli sjuk. Jag måste tänka ut saker att tjäna pengar på när jag går i pension. För pensionen kommer att bli ännu lägre.
 

Liknande trådar

Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 191
Senast: FannyN
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 249
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Mineur
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp