Bukefalos 28 år!

Amorteringskrav -hur påverkar det?

Zoya

Trådstartare
Bankerna kommer ju att tvingas införa amorteringskrav den 1 juni i år vilket innebär att man på nya lån måste amortera minst 2% av lånesumman om huset är belånat över 70% och 1% om huset är belånat mellan 50-70%.

Tar man tilläggslån efter 1 juni kommer man tvingas amortera inte bara på det lånet utan på hela ens lånesumma, även om merparten av lånen är äldre.

Hur tror ni att detta kommer att påverka den skenande bostadsmarknaden, lägre priser, högre priser?
Hur kommer det påverka er? Vet att många håller på och letar hus just nu t ex.

Vi ä'r själv i valet och kvalet att ev. köpa nyproduktion som ska stå klart nästa år men eftersom priserna just nu är skyhöga även på dem så är vi lite tveksamma för om priserna skulle dämpas så har vi ju isf låst oss vid ett dyrt hus men kommer få ut mindre av det vi har idag.
 
Intressant tråd! :)

Jag tror att priserna kommer stiga faktiskt. Folk kommer nog vara mindre benägna att flytta = färre objekt på marknaden, vilket gör att folk blir desperata efter de få som kommer ut = budkrig.

Vi har precis köpt hus och amorterar.
 
Intressant tråd! :)

Jag tror att priserna kommer stiga faktiskt. Folk kommer nog vara mindre benägna att flytta = färre objekt på marknaden, vilket gör att folk blir desperata efter de få som kommer ut = budkrig.

Vi har precis köpt hus och amorterar.

Ja, det finns ju experter som tror på just det scenariot du säger - att folk blir mindre benägna att flytta på sig och att de objekt som då kommer ut blir ännu dyrare än idag (är det ens möjligt? :nailbiting: ).

Ett annat problem som jag ser det är att folk kan bli mindre benägna att renovera sina hus. Dels p.g.a ROT-försämringen nu men också för att om man tar tilläggslån efter 1 juni på säg 150.000 kr för att byta fönster så kommer man att behöva amortera 1 resp. 2% (beroende på belåningsgrad) på hela ens lånesumma. Så säg att man har 2.5 milj sedan innan i lån och tar 150´till så måste därefter amortera på hela 2.650 milj. Det blir ju en ansenlig summa om man nu inte amorterat innan.
Det tror jag kommer göra att folk drar sig för att göra större renoveringar som är svåra att spara ihop till såsom just fönsterbyten, byte av värmeanläggning m.m.
 
Spinner vidare... Eftersom jag tror att priserna kommer gå upp, tror jag även att mindre orter kommer få ett uppsving - folk kommer tycka det är mer prisvärt och förhoppningsvis tycka att eventuell pendling är värt det.

10 minuter längre tid i bil/på tåget gjorde att vårt hus kostade cirka en miljon mindre än vad det kostar i grannkommunen söderut (mot Malmö/Lund).
 
Bankerna kommer ju att tvingas införa amorteringskrav den 1 juni i år vilket innebär att man på nya lån måste amortera minst 2% av lånesumman om huset är belånat över 70% och 1% om huset är belånat mellan 50-70%.

Tar man tilläggslån efter 1 juni kommer man tvingas amortera inte bara på det lånet utan på hela ens lånesumma, även om merparten av lånen är äldre.

Hur tror ni att detta kommer att påverka den skenande bostadsmarknaden, lägre priser, högre priser?
Hur kommer det påverka er? Vet att många håller på och letar hus just nu t ex.

Vi ä'r själv i valet och kvalet att ev. köpa nyproduktion som ska stå klart nästa år men eftersom priserna just nu är skyhöga även på dem så är vi lite tveksamma för om priserna skulle dämpas så har vi ju isf låst oss vid ett dyrt hus men kommer få ut mindre av det vi har idag.

Vi amorterar 300 kr ifrån 2%. Belånat på 70%, så oss påverkar det inte tack o lov. Fler personer lär ju iaf bo kvar i sina bostäder tror jag, många har nog inte råd att flytta till nytt.
 
För oss blir det en ganska stor förändring. Vi har precis påbörjat en omfattande renovering av gårdens äldsta hus och behöver därför höja vårt lån en del. Har inte amorterat alls tidigare eftersom vi har haft goda marginaler mellan värdet på gården och lånesumman. Nu måste vi börja amortera på hela lånet, vilket innebär en ökad kostnad på 90 000 om året i bara amortering.

Det är säkert klokt och bra, men det känns helt klart rätt surt.:meh:
 
Tar man tilläggslån efter 1 juni kommer man tvingas amortera inte bara på det lånet utan på hela ens lånesumma, även om merparten av lånen är äldre.

.

Nej, det måste inte gå till så. Man kan amortera bort bara tilläggslånet på tio år, men även det kan ju bli en avsevärd förhöjning av amorterandet. Ska man tex bygga ut för en halv miljon är det ju över 4000 kr i amortering extra per månad. Däremot ändras inte den ursprungliga amorteringen om huset köptes innan amorteringskravet trädde i kraft.
 
Jag hoppas att priserna går ner men jag tror inte att de kommer göra det. Vi ställer inte upp på de galna huspriserna i Stockholm så vi bor kvar i lägenheten tills vidare. Men skulle vi lyckas komma över ett nytt boende till - som vi tycker - rimligt pris skulle inte amorteringskravet påverka oss så mycket, vi har ändå tänkt amortera i ungefär den takten (eller mer). Idag har vi belåningsgrad på under 50% tack vare de senaste årens prisökningar så vi sitter ju inte precis i klistret om det skulle ske ett prisras.
 
Även jag tror priserna ökar då marknaden blir mer trög/mindre rörlig för att många inte har råd att flytta. Samtidigt kan det slå åt andra hållet med, att priserna går ner för att folk annars inte har råd att köpa.

Jag berörs inte, jag har en rejält hög amorteringstakt redan (10% per år, och under 50% belåningsgrad, om fem år till ska den vara 0) men jag är kluven. Å ena sidan anser jag det borde finnas ett krav så man inte hamnar i sitsen att huset plötsligt är belånat över sitt värde. Å andra sidan så anser jag att privatekonomi inte ska styras statligt.

Jag kommer drabbas senare då det ska renoveras. Men planen är ungefär samma för renoveringen som huslånet - amortera bort så fort som möjligt. Min version av pensionsförsäkring ;)
 
Nej, det måste inte gå till så. Man kan amortera bort bara tilläggslånet på tio år, men även det kan ju bli en avsevärd förhöjning av amorterandet. Ska man tex bygga ut för en halv miljon är det ju över 4000 kr i amortering extra per månad. Däremot ändras inte den ursprungliga amorteringen om huset köptes innan amorteringskravet trädde i kraft.

ok, tror att de backade lite då eftersom ursprungligen skulle det vara som jag skrev iaf. Oavsett så kan det ju bli en ganska ansenlig summa om lånet är av storleken byta fönster, installera bergvärme etc.
 
Det känns inte som att priserna kommer sjunka, men samtidigt bör ju de som kan köpa bli färre så kanske stabiliserar det sig? Vi bor lantligt i en liten by och senaste året har de få hus som sålts här stigit rejält i pris. Vi lånar upp fastigheten till drygt 50% nu i maj och känner oss rätt trygga med det, oss påverkar det inte. Om vi inte skulle sälja, och då till det bättre.
 
Men varför det? Så sa de ju inte förra veckan?
För det första verkar det som om varje bank kör sina egna regler till viss mån i en övergångsperiod. Har nyligen sålt en bostadsrätt och där visade det sig vara olika för köparna beroende på var dom hade ansökt om lånelöfte. För övrigt gynnar inte ditt exempel oss heller med tanke på att vårt tilläggslån är på en miljon, vilket ger 100 000 om året i amortering om det ska avbetalas på tio år.
 
Nej, amorteringsreglerna gynnar ju igen, om man med gynnar menar att man inte behöver betala tillbaka lån så snabbt. Däremot påverkar inte tilläggslån amortering på ett redan befintligt lån, och det var det som var frågan.
 
Nej, amorteringsreglerna gynnar ju igen, om man med gynnar menar att man inte behöver betala tillbaka lån så snabbt. Däremot påverkar inte tilläggslån amortering på ett redan befintligt lån, och det var det som var frågan.
Nej, det påverkar inte automatiskt ett befintligt lån, men vid större tilläggslån blir amorteringen högre per år om man ska betala av det på tio år, än två procent på hela lånet, vilket gör att man sannolikt hellre väljer att låta tilläggslånet påverka amorteringen på befintligt lån.
 
På kort sikt tror jag att det kommer påverka flyttkedjorna och att det finns färre tillgängliga objekt. Däremot kommer det nog inte påverka förstagångsköpare så mycket eftersom de flesta banker redan har dessa eller liknande regler.

På lång sikt tycker jag att det är en helt nödvändig åtgärd. Ränteavdragen borde också försvinna på sikt (även om en sån utfasning måste ske i långsam takt).

Personligen kommer det inte påverka oss så mycket. Vi amorterar redan "frivilligt" på samma nivå, och har inga planer på att flytta i närtid.
 
Jag bor ju inte i det hetaste av bostadsområden - även om det precis som på många andra orter är ont om bostäder här.

Har lån på ca 60% av värdet och amorterar ca 7% per år i nuvarande bundna ränta.

Det som är bekymret på vår ort är att nyproduktion av villor är dyrare än vad marknadsvärdet är. Lånar man till större delen av beloppet kommer man inte att kunna sälja bostaden förrän efter ganska många år.
 
På kort sikt tror jag att det kommer påverka flyttkedjorna och att det finns färre tillgängliga objekt. Däremot kommer det nog inte påverka förstagångsköpare så mycket eftersom de flesta banker redan har dessa eller liknande regler.

På lång sikt tycker jag att det är en helt nödvändig åtgärd. Ränteavdragen borde också försvinna på sikt (även om en sån utfasning måste ske i långsam takt).

Personligen kommer det inte påverka oss så mycket. Vi amorterar redan "frivilligt" på samma nivå, och har inga planer på att flytta i närtid.
Problemet blir ju för oss som bor i "dyra" städer. Det blir inte direkt lättare att köpa bostad när priserna redan nu är höga och det blir dyrare att ha lån. Passar dåligt ihop med bostadsbristen.
 
Problemet blir ju för oss som bor i "dyra" städer. Det blir inte direkt lättare att köpa bostad när priserna redan nu är höga och det blir dyrare att ha lån. Passar dåligt ihop med bostadsbristen.

Nej jag vet att det inte är lättare. Just därför måste man se till att det långsiktigt blir en mer stabil bostadsmarknad.

Om du har ett problem att det är för dyrt att köpa bostad i en stad är knappast den långsiktiga lösningen att subventionera folks allt dyrare bolån.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 666
Senast: Acto
·
Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 346
Senast: touche
·
Äldre Jag kan inte mycket om bostadsmarknaden alls, mer än att förfasas över priserna. Jag kikar på hus och varit lite intresserad av en del...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 619
Senast: Zoya
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp