Bukefalos 28 år!

an-ovulatoriska foliklar?

H

Heikne

Mitt connemarasto 11år, som ej tidigare haft föl ska betäckas iår. Brunsten kom igång av sig själv i slutet på februari, varade i ca en vecka och hon hamnade åter i brunst i slutet på mars, även den brunsten varade ca en vecka och båda brunsterna var tydliga, hon ställde upp för hingsten vi har hemma, hade mörka fina slemhinnor, typiska brunstuppsynen och skvätte i mängder.
Jag ville att hon skulle få två brunster innan betäckning och planerade att köra henne till brunst nummer tre i slutet på april.

Den brunsten kom dock aldrig, jag avvaktade men när hon inte kom i brunst i slutet på maj heller bestämde jag mig för ett UL. Sagt och gjort, åkte till Kerstin Darenius idag som gjorde UL och konstaterade att hon borde vara i brunst precis just nu. Dock har jag sedan i slutet på april provat med hingst varannan var till tredje dag och hon har inte varit i någon brunst enligt mig. Hon har vevat med svansen, pipit och varit intresserad men inte ställt upp, skvätt eller haft några laxrosa slemhinnor.
Då follikeln var stor men vi inte kunde se någon "brunst" fick jag med mig en dos hem för att spruta igång henne ikväll.

Sitter nu och funderar på varför hon hakat upp sig och vet att jag hört talas om dessa an-ovulatoriska-foliklar. Vad jag minns skulle dessa vara sällsynta men ändå förekommande. Innebar om jag minns rätt att stoets brunstcykel hämmas ca 2-3 mån och att follikeln aldrig släpper.

Om vi säger att det är en sådan som sitter, kommer att släppa när jag sprutar henne? Eller stannar dessa an-ovulatoriska folliklar kvar ändå och fortsätter att hämma hennes brunst?

En liten fundering bara, som jag egentligen borde få svar på inom loppet av de närmsta dagarna då jag tänkt spruta henne ikväll.

Men finns det någon med erfarenhet av dessa eller något liknande scenario lyssnar jag gärna och byter erfarenheter.
 
Sv: an-ovulatoriska foliklar?

Hej

Är inte så duktig på detta men så här har vi gjort med mitt sto.

Ultraljud, stor follikel, sprutad igång och dagen efter sprutad med ngt hormon som får ägget att släppa inom 48 timmar och nu är hon även betäckt.
Så nu håller jag mina tummar!
Kram Suss
 

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 296
Senast: Liten
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 883
Senast: andover
·
Avel Historia Inköpt 1998 som avelssti/familjehäst brunstade i nov när hon kom (är väl inte ovanligt iofs) 1999 planerad betäckning men...
Svar
18
· Visningar
1 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp