Analproblem?

Singoalla

Trådstartare
Bruce har fått ett ökat intresse för att slicka sig i baken det senaste månaderna (2 kanske). Inte så att han är manisk, men någon gång per dygn kan han fastna vid att slicka sig en stund. Något han aldrig haft något intresse för att göra förut. Jag har också upptäckt vid flera tillfällen att det luktar väldigt illa när han tvättar sig (typ analsäckssekret?) och vid några enstaka tillfällen har jag sett att han lämnat en liten ljusbrun fläck efter sig när han legat och tvättat.

Alltså, symptom som han har:
- Slickar sig oftare
- Luktar ibland illa
- Har vid några fåtal tillfällen lämnat fläck

Symptom som han INTE har:
- Inget synligt på utsidan
- Verkar inte ha ont när han bajsar utan är helt som vanligt
- Inte dålig i magen, bajset ser ut som vanligt
- Drar sig inte med baken mot mattan

Vad tror ni, kan han ha en lindrig analsäcksinflammation? Ska jag göra något själv, eller borde jag ta honom till vet? Jag tänkte först att han kanske varit dålig i magen och blev striktare med hans kost under en tid, men det blev varken bättre eller sämre. Det verkar inte vara något problem för honom, men nåt är det ju som är lurt..
 
Låter som han spontantömmer analsäckarna iom lukten och fläckarna (och tvättandet).
Behöver inte vara inflammation, utan bara att et det inte töms när han bajsar.

Jag har haft några yngre hundar som gjort så och det han försvunnit när den blivit äldre - alltså spontantömt när dom sovit.
Men håll koll och se om du kan tömma själv ibland :)
 
Låter som han spontantömmer analsäckarna iom lukten och fläckarna (och tvättandet).
Behöver inte vara inflammation, utan bara att et det inte töms när han bajsar.

Jag har haft några yngre hundar som gjort så och det han försvunnit när den blivit äldre - alltså spontantömt när dom sovit.
Men håll koll och se om du kan tömma själv ibland :)

Hur kan jag göra för att tömma själv? Finns det något man kan göra som underlättar att de töms när han bajsar, exempelvis i kostväg eller dylikt?
 
När en av mina hade återkommande problem med sina analsäckar så fick vi tipset av veterinären att använda en produkt som heter Pro-Fibre, det hjälpte faktiskt riktigt bra, han fick äta det i nån månad eller så, sen har han inte behövt det igen.
 
När en av mina hade återkommande problem med sina analsäckar så fick vi tipset av veterinären att använda en produkt som heter Pro-Fibre, det hjälpte faktiskt riktigt bra, han fick äta det i nån månad eller så, sen har han inte behövt det igen.

Bra tips! :)
 
Hur kan jag göra för att tömma själv? Finns det något man kan göra som underlättar att de töms när han bajsar, exempelvis i kostväg eller dylikt?
Att ändra i kosten för att avhjälpa är lite att testa sig fram. Vissa behöver mer fibrer - andra fungerar bättre på att få hådare avföring med t ex lite benmjöl i maten :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 998
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa De senaste månaderna har Bruce visat ett större intresse för att slicka sig i baken. Det verkar även som att det kan komma ut...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 200
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp